De 10 belangrijkste criteria voor het kiezen van webwinkelsoftware

Sta je op het punt om een webwinkel te starten en weet je niet welke software geschikt is? Of denk je dat je huidige oplossing aan vervanging toe is en wil je weten welke software met jouw ambities kan meegroeien? In dat geval geeft deze lijst met 10 criteria voor het kiezen van webwinkelsoftware je handvatten bij het nemen van de juiste beslissing.

1. Total cost of ownership (TCO)

Total cost of ownership is een financieel management model om een goede schatting van directe en indirecte kosten van een proces of product te maken. Als je een auto koopt dan weet je de aanschafprijs van die auto. Veel mensen realiseren zich onvoldoende alle andere aan autogebruik verbonden kosten, zoals apk, waardevermindering, renteverlies, benzine, verzekering, wegenbelasting, reparaties en dergelijke. Datzelfde geldt voor webwinkelsoftware.

total-cost-of-ownership-model

Wanneer webwinkelsoftware gratis kan worden gedownload, wil dat nog niet zeggen dat de software gratis is. Vaak moet er vervolgens alsnog voor hosting betaald worden, voor het opzetten en aanpassen van de webwinkel (denk bijvoorbeeld aan het design) en het bouwen van specifieke functies voor je webwinkel. Het is belangrijk om een totaalbeeld te hebben van alle kosten die je nu en in de nabije toekomst kunt verwachten.

Hier moet je zeker rekening mee houden:

  • Is er een investering vooraf (zoals bij open source) of moet er per maand betaald worden (zoals bij SaaS)?
  • Moet er apart voor hosting betaald worden (zoals bij open source) of is dat inbegrepen in de prijs (zoals bij SaaS)?
  • Missen er functies die nog ingebouwd moeten worden?
  • Zijn er standaard designs beschikbaar die passen bij het product of is hier maatwerk voor nodig?
  • Betaal je apart voor updates?
  • Wordt er gratis support geleverd of betaal je voor ieder contact met de webwinkelsoftware leverancier?
  • Welke risico’s loop je als je webshop offline is? Is dat jouw verantwoordelijkheid of van je webwinkelsoftware leverancier?

 

2. Time to market

De time to market is de tijd die nodig is om te beginnen met verkopen. Wanneer je webwinkel volledig ontwikkeld moet worden door een developer kan deze time to market enkele maanden bedragen. De developer heeft immers tijd nodig om de code te schrijven en de software te testen. Wanneer je kiest voor een SaaS-oplossing kan de time to market enkele weken zijn of zelfs sneller.

Hier moet je zeker rekening mee houden:

  • Moet er software ontwikkeld of aangepast worden?
  • Kan je dit zelf of heb je hulp nodig?
  • Hoeveel developmenttijd is er nodig?
  • Hoeveel tijd ben je kwijt aan het inrichten van de webwinkel (producten toevoegen, teksten toevoegen etc.)
  • Welke koppelingen met externe software (zoals een boekhoudpakket of e-mailmarketingsoftware) heb je zeker nodig?
  • Is er maatwerk design nodig?

 

3. Beveiliging

Het behoeft geen uitleg dat de gegevens van je klanten veilig opgeslagen dienen te worden. Het is dan ook zeer belangrijk dat de provider van je webwinkelsoftware daar goed over heeft nagedacht.

Hier moet je zeker rekening mee houden:

  • Gevoelige gegevens zoals creditcardgegevens moeten versleuteld worden verzonden (let er op dat er een https-adres gebruikt wordt)
  • Is er een SSL-certificaat? Ook Google vindt dit belangrijk en dit is bovendien goed voor je positie in de zoekresultaten
  • Is de webwinkelsoftware gevoelig voor hacks?
  • En wat als er een hack plaatsvindt? Ben jij dan verantwoordelijk of de webwinkelsoftware aanbieder?

 

4. Performance

Uit onderzoek van Econsultancy blijkt dat een vertraging van slechts één seconde zeven procent verschil in conversie kan opleveren. Voor een webshop met een omzet van vijfhonderdduizend euro per jaar gaat het dan om een verschil van 35.000 euro op jaarbasis aan gemiste omzet!

visual1

Hier moet je zeker rekening mee houden:

  • In het geval van SaaS: hoe snel zijn andere shops op het platform?
  • In het geval van open source: kan de hosting provider voldoen aan je hoge snelheidsnormen?
  • Snelheid is ook een van de normen van Google. Snelle webwinkels hebben dus ook een hogere positie in de zoekresultaten.

 

5. Support

Zeker wanneer je net begint, is het prettig wanneer je ondersteuning krijgt van anderen. Dat kan de leverancier van de webwinkelsoftware zijn, maar ook full service agencies of andere webwinkeliers die gebruikmaken van dezelfde webwinkelsoftware.

Hier moet je zeker rekening mee houden:

  • Wordt er ondersteuning geboden wanneer dat jou uitkomt? Zitten de klantenservice medewerkers in dezelfde tijdzone?
  • Wordt er ondersteuning geboden in een taal die je begrijpt?
  • Wordt er via verschillende kanalen ondersteuning geboden?
  • Wordt er ondersteuning geboden door andere klanten?
  • Zijn er tussenpersonen – zoals full service agencies – die ondersteuning kunnen bieden?
  • Hoe snel worden problemen (van andere klanten) opgelost?
  • Is support gratis of moet hier apart voor betaald worden

 

6. Uitbreidingsmogelijkheden & schaalbaarheid

Wanneer je bedrijf groeit, is het belangrijk dat je webwinkel meegroeit. Daarom is het belangrijk dat je je webwinkel gemakkelijk kunt uitbreiden. In het geval van open source kun je verschillende plugins installeren. In het geval van een SaaS-platform is het belangrijk dat je een app store hebt met daarin extra functies die je gemakkelijk kunt activeren.

Schaalbaarheid is het vermogen om een groeiende werklast efficiënt te kunnen verwerken of het vermogen om uit te breiden. Daar vallen dus de hierboven genoemde uitbreidingsmogelijkheden onder, maar ook de mogelijkheid om gemakkelijk internationaal te verkopen.

Hier moet je zeker rekening mee houden:

  • In het geval van open source: kan ik zelf plugins installeren, of heb ik daar hulp bij nodig? Moet je het zelf onderhouden of doet iemand dat voor je?
  • In het geval van SaaS: is er een app store waar ik extra functies kan activeren?
  • Kunnen maatwerk partijen (of full service agencies) mijn e-commerce platform uitbreiden?
  • Is er een API of andere manier om koppelingen te maken?
  • Zijn de functies die ik nodig heb beschikbaar of worden deze op korte termijn toegevoegd?
  • Kan de webwinkel gemakkelijk gekoppeld worden met externe software?
  • Kan er gemakkelijk een internationale webshop opgezet worden?
  • Kan er met meerdere valuta gewerkt worden?
  • Kan er met meerdere talen gewerkt worden?
  • Kan er BTW verlegd worden bij bestellingen in het buitenland?

 

7. Aanpassingsmogelijkheden

Niet iedereen kan uit de voeten met een standaarddesign. Daarom is het belangrijk dat het design van de webwinkel gemakkelijk is aan te passen.

Hier moet je zeker rekening mee houden:

  • Zijn er standaarddesigns die er goed uitzien en die op conversie getest zijn?
  • Is het mogelijk om de HTML- en CSS-codes aan te passen?
  • Kunnen maatwerk partijen het design ook volledig naar jouw wens aanpassen?

 

8. Updates

Ook de regelmaat waarin er updates plaatsvinden zegt iets over de volwassenheid van de webwinkelsoftware. Bovendien is het belangrijk dat die updates uitgebreid zijn.

Afhankelijk van de aanbieder betaal je zelf voor iedere update of is het inbegrepen in de prijs. Ook is het belangrijk om voor jezelf de afweging te maken of je het belangrijk vindt dat nieuwe functies alleen voor jou of voor iedereen ontwikkeld worden.

Hier moet je zeker rekening mee houden:

  • Hoe vaak worden er updates uitgevoerd?
  • Hoe uitgebreid zijn die updates (nieuwe functies of alleen bug fixes)?
  • Betaal je voor updates of zit dit in de prijs inbegrepen?

 

9. Vertrouwen

Vertrouwen gaat over het vertrouwen dat je moet kunnen hebben in de webwinkelsoftware, maar ook over het vertrouwen dat je kunt uitstralen naar je bezoekers en klanten.

Hier moet je zeker rekening mee houden:

  • Is de webwinkelsoftware gecertificeerd door bekende keurmerken (zoals Trusted Shops en Webwinkel Keurmerk)?
  • Zijn bestaande klanten zeer enthousiast over de service en de software?
  • Zijn er strategische samenwerkingen met grote nationale en internationale bedrijven?
  • Heeft de software koppelingen met bekende review tools?
  • Geeft de webwinkelsoftware een goede uptime garantie?

 

10. Gebruiksvriendelijkheid

Uiteindelijk moet je natuurlijk ook met de webwinkelsoftware kunnen werken en daarom is gebruiksvriendelijkheid ook ontzettend belangrijk. Wanneer je immers een uitgebreide cursus nodig hebt voordat je met de software aan de slag kunt, ben je geld en tijd kwijt.

Hier moet je zeker rekening mee houden:

  • Kan je een demo krijgen om de gebruiksvriendelijkheid te testen?
  • Is er een handleiding beschikbaar?
  • Is het gemakkelijk om de belangrijkste taken uit te voeren zoals het toevoegen van producten en het beheren van je orders?

 

De oplossing die het allemaal kan: SEOshop Premium

SEOshop-Premium-logo-new

Heb je nu al een online jaaromzet van meer dan €500.000 en zoek je een oplossing die dit alles kan? Kies dan SEOshop Premium, de high-performance oplossing voor bekende merken en webshops met hoge ordervolumes (midden- en grootbedrijf).

Naast de gebruikelijke voordelen van SEOshop – snelheid, betrouwbare hosting, support en gratis updates – biedt SEOshop Premium extra voordelen die belangrijk zijn voor webshops in het middensegment. SEOshop Premium-klanten kunnen een hogere service level agreement afnemen en krijgen voorrang op de roadmap van SEOshop, zodat specifieke wensen eerder gerealiseerd kunnen worden en vervolgens beschikbaar gesteld worden aan het hele SEOshop klantenbestand.

SEOshop Premium werkt samen met haar strategische partners Freshheads, Guapa Media, W3S, PHpro, Monobrands, Juice, ZEO en Yellowlab om de gewenste service en flexibiliteit mogelijk te maken.

Wil je zelf ontdekken wat SEOshop Premium voor jou kan betekenen? Bezoek dan de SEOshop Premium website we nemen direct contact met je op!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.