Dé 10 horeca trends en ontwikkelingen voor 2020

Dé 10 horeca trends en ontwikkelingen voor 2020

Het nieuwe jaar is al volop begonnen, dus wordt het tijd om na te denken over hoe de horecasector dit jaar zal evolueren. Hoe zorgt u ervoor dat uw restaurant relevant blijft? Door trends en nieuwe ontwikkelingen te implementeren die bij uw restaurant passen. Wij zetten de belangrijkste horeca trends en ontwikkelingen voor 2020 op een rijtje.

Dé horeca trends voor 2020

1. De opmars van dark kitchens

Of het nu komt door kleinere budgetten of simpelweg tijdgebrek, uit eten gaan is minder populair dan vroeger. Om een ​​dergelijke verandering in eetgewoonten aan te pakken, zijn dark kitchens ontstaan. Zogenaamde ’ghost restaurants’ runnen hun activiteiten vanuit dark kitchens: ruimtes die speciaal ontworpen zijn voor het bereiden van maaltijden voor maaltijdbezorging. 

Ondanks de enigszins onheilspellend-klinkende naam, bieden dark kitchens enkele economische voordelen voor restaurateurs. Doordat de locatie en inrichting van minder groot belang zijn, kunnen ze profiteren van kleine ruimtes en goedkope huur, waardoor de kosten laag blijven.

De dark kitchen-markt is in 2019 in Europa geëxplodeerd en zal naar verwachting $ 656 miljard bereiken in 2026.

2. De plant-based markt breidt zich uit 

De plant-based markt is al enkele jaren in stevige opmars, maar in 2020 zal het assortiment van plantaardige alternatieven sterker uitbreiden. Uit een artikel van het Financiaal Dagblad blijkt dat de markt zo hard groeit dat de producenten het amper kunnen bijhouden. 

Wereldwijd stijgt de omzet van vleesvervangers in tien jaar tijd naar $140 mrd, voorspelt zakenbank Barclays – een vertienvoudiging. In Nederland groeit de markt dit jaar met 10%, voorziet ABN Amro. Meer dan de helft van de Nederlanders eet meerdere keren per week vegetarisch.

2019 was het jaar van de vegan chicken nuggets van McDonalds en de Beyond Meat Burgers. In 2020 zal de plant-based trend zich uitstrekken tot meer dan alleen vleesvervangers, zoals plantaardige eieren, kaas, melkproducten en sauzen. Zelfs bedrijven die voorheen vlees produceerden, zoals bijvoorbeeld het Brabantse Vion, kiezen ervoor om nu vleesvervangers te produceren

3. Self-service kiosks

Self-service kiosks verminderen wachtrijen en bieden een groot aantal voordelen, vooral voor quick-service restaurants. Ook dit is een innovatie die inspeelt op de vraag naar gemak en snelheid

Gasten kunnen hun eigen bestellingen opnemen via touchscreens, waardoor ze betere controle hebben over wat ze bestellen en ze hun maaltijd kunnen personaliseren naar wens. Volgens onderzoek groeit de verkoop met 6% in het eerste jaar nadat self-order kiosks worden geïmplementeerd. 

De wereldwijde self-service kioskmarkt zal naar verwachting 45,7 miljard dollar bereiken tegen 2026.

4. Fast-casual restaurants worden populairder 

Fast-casual restaurants zijn booming, denk aan grote spelers zoals Chipotle. Dankzij drie belangrijke factoren – smaak, goede prijs-kwaliteit en gemak – eten consumenten regelmatig bij fast-casual restaurants. De drempel ligt laag en het aanbod is enorm. Consumenten besluiten vaak pas last-minute om uit eten te gaan, wat ook een van de redenen is dat quick-service restaurants – die focussen op gemak – de afgelopen jaren enorm zijn gegroeid. 

5. Transparantie en duurzaamheid 

Transparantie is tegenwoordig een van de grootste factoren die het koopgedrag van consumenten beïnvloeden. Consumenten willen duidelijke prijsinformatie, en weten waar de ingrediënten vandaan komen en hoe producten geproduceerd zijn. Ze denken tegenwoordig veel meer na over de impact van de producten die ze kopen, en verwachten ook dat bedrijven 100% transparant en eerlijk zijn. 

Duurzaamheid staat bij consumenten hoog in het vaandel, wat sinds 2014 resulteerde in een groei van 20% in de verkoop van duurzame voedingsproducten. Plastic rietjes werden in 2019 volledig uit de horeca gebannen. Vervolgens kwamen plastic verpakkingen en piepschuim aan de beurt. 2020 wordt het jaar van zero-waste keukens, waarbij restaurants streven naar zo min mogelijk (het liefst geen) afval te produceren, wat duurzaam is en kosten bespaart. 

6. Natuurwijnen

Natuurwijn, ook wel vin naturel genoemd, is al jaren een trend in grote steden zoals New York en Parijs, en staat tegenwoordig ook steeds vaker op de kaart in België en Nederland; vooral bij jonge hippe restaurants. Deze wijn wordt geproduceerd zonder toevoeging van pesticiden, sulfiet of andere onnatuurlijke chemicaliën

Wat veel mensen niet weten is dat  conventionele wijnen aan een heleboel regels moeten voldoen van de Franse wijnautoriteit. Deze regelgeving geldt niet voor natuurwijn, waardoor de wijn met zo min mogelijk technologisch of chemisch ingrijpen kan worden geproduceerd. Dit is ook de reden dat er twee kampen zijn als het gaat om natuurwijn: de liefhebbers en de tegenstanders. 

7. Maaltijdbezorging wordt innovatiever 

Maaltijdbezorging is een snel evoluerend segment in de horeca. Volgens The NPD Group is het aantal online restaurantbestellingen sinds 2013 jaarlijks met 23% gestegen; een cijfer dat naar verwachting nog zal verdrievoudigen in 2020. Een toename van zowel bereik als efficiëntie van maaltijdbezorgdiensten zoals Just Eat, Deliveroo en UberEats is gedeeltelijk verantwoordelijk voor deze groei. 

Restaurants spelen in op deze trend door speciale delivery-menu’s te ontwikkelen met maaltijden die zijn aangepast op de beperkingen van maaltijdbezorging.

Binnen de maaltijdbezorging sector ontstaan er, naast de eerder genoemde Dark Kitchens, ook enkele nieuwe trends, zoals het implementeren van nieuwe technologie en het leveren met drones. Ontdek ze in deze blog. 

8. Robots in de keuken

De manier waarop maaltijden worden bereid zal ook in 2020 veranderen. Dankzij AI en robots kunnen bepaalde processen in de keuken volledig geautomatiseerd worden. Dit revolutionaire concept is bedoeld om snel maaltijden te bereiden, zonder dat er handmatig werk aan te pas komt. Dit zijn enkele voordelen van robot chefs:

  • Robots gebruiken geautomatiseerde kooktechnologie om sneller en efficiënter te koken en om andere taken in de keuken, zoals afwassen,  uit te voeren.
  • Ze kunnen koken met een hoge nauwkeurigheid, smaakkwaliteit en netheid.
  • Deze door AI aangedreven robots bieden tal van voordelen waardoor ze praktisch zijn voor commerciële inzet.

In Californië is er bijvoorbeeld een robot, genaamd Creator, die op één uur tot 4.000 burgers kan samenstellen die volledig consistent zijn qua smaak en uiterlijk. Naast het feit dat restaurants zo kosten kunnen besparen, kunnen ze hun personeel inzetten voor een betere service en om persoonlijke gastervaring te bieden. 

Robot - horeca trends voor 2020

9. Alcoholvrije en gefermenteerde dranken

De opkomst van alcoholvrije dranken is al enkele jaren een feit, en zal ook een van de grootste horeca trends voor 2020 zijn. Consumenten maken vaker bewuste keuzes over hun alcoholconsumptie, waardoor de non-alcoholische keuzes steeds uitgebreider worden op drankkaarten. Naast mocktails en alcoholvrije biertjes, vindt u ook steeds vaker kombucha en gefermenteerde dranken. Het doel van drankenproducenten is om dranken te produceren met een laag alcoholgehalte, zonder in te boeten op smaak, aroma, mondgevoel en kwaliteit. 

Dé 10 horeca trends en ontwikkelingen voor 2020

10. Unieke restaurant ervaringen 

Wanneer consumenten ervoor kiezen om buiten de deur te eten, is enkel een lekkere maaltijd niet meer genoeg. Omdat de populariteit van maaltijdbezorging enorm is toegenomen, kunnen consumenten ook thuis volwaardige restaurantmaaltijden nuttigen. Zodra gasten naar een restaurant gaan verwachten ze een speciale ervaring, of het nu een thematisch interieur is, unieke gerechten of interactieve maaltijden. Het resultaat is dat steeds meer restaurants gebruikmaken van nieuwe concepten en technologieën om zich te onderscheiden.

Lightspeed-klant Mooie Boules speelt – letterlijk – in op ervaringen. Hier kunt u naast een potje jeu de boules spelen ook via self-order kiosks een maaltijd bestellen, met keuze uit maar liefst 7 verschillende keukens. In het Mooie Boules pand in Amsterdam Oost is namelijk Deliveroo Editions gevestigd, de dark kitchen-tak van Deliveroo. Het bewijs dat deze trends ook daadwerkelijk succesvol toegepast én gecombineerd kunnen worden! 

Bent u klaar voor 2020?

Met deze nieuwe horeca trends voor 2020 in het achterhoofd, kunt u uw game plan voor het nieuwe jaar opzetten! Bent u op zoek naar extra tools en handleidingen? Wij hebben een lijst samengesteld met essentiële tools voor horecaondernemers in 2020. Met deze tips maakt u gegarandeerd een vlekkeloze start van het nieuwe jaar!

Wil jij een kassasysteem dat de horeca trends voor 2020 aankan?

Kies voor Lightspeed

Horeca trends gespot op Horecava

Horeca trends gespot op Horecava

Je eigen bedrijf starten: de ultieme checklist

Je eigen bedrijf starten: de ultieme checklist