Horeca 2.0: trends in een tijd na COVID-19

Horeca 2.0: trends in een tijd na COVID-19

De horeca trends vlogen je aan het begin van het jaar om de oren, niet wetende dat we te maken zouden krijgen met een pandemie die de hele sector op z’n kop zou zetten. De trends die toen werden voorspeld blijken nu een stuk minder relevant. Het gedrag van de consument is veranderd en de horeca moet rekening houden met de geldende overheidsmaatregelen. Tijd dus om de oude trends te updaten en alvast een voorproefje te geven van de horeca trends van 2021. 

Blijf vernieuwen voor succes op korte en lange termijn

In deze bijzondere tijden hebben horecaondernemers te maken met diverse nieuwe uitdagingen. Download onze gratis gids en lees hoe je sterker uit de pandemie kunt komen.

Nieuwe horeca trends – 2021 sneak peek

1. De opmars van dark kitchens

Deze trend won al aan populariteit doordat mensen vaker thuis bestelden, maar de coronacrisis heeft er extra vaart achter gezet. Veel ondernemers die de kosten willen terugdringen en nog maar een minimale hoeveelheid gasten kunnen ontvangen gaan op zoek naar alternatieven. Als gevolg hiervan blijft de hoeveelheid dark kitchens en virtual kitchens stijgen. Ze worden ook wel ghost restaurants genoemd. 

Ruimtes worden speciaal ontworpen voor het bereiden van maaltijden voor maaltijdbezorging. Doordat de locatie en inrichting van minder groot belang zijn, kunnen ondernemers profiteren van kleinere ruimtes en een lagere huur, waardoor de kosten binnen de perken blijven.

Wil je het verschil weten tussen dark kitchens en virtual kitchens, en wat de voor- en nadelen van elk zijn? Lees dan deze blog over ghost restaurants.

2. Horeca smelt samen met retail

De spreuk ‘schoenmaker blijf bij je leest’ gaat niet altijd op; naast retailers, hebben ook horeca-ondernemers hun weg naar eCommerce gevonden. Voor de coronacrisis was The Avocado Show een van de weinige restaurants die zijn eigen merchandise online verkocht, maar daar is nu verandering in gekomen: steeds meer restaurants openen een webshop om hun favoriete ingrediënten of producten te verkopen. Ze willen online een sterkere positie creëren en over een extra omzetstroom beschikken. Ook in 2021 kunnen we op dit gebied nog veel verwachten.

Lightspeed helpt horeca-ondernemers zich voor te bereiden op de toekomst met eCom voor Restaurant. Via een website thema speciaal ontwikkeld voor de horeca kunnen ondernemers makkelijk hun producten verkopen, reserveringen aannemen, maaltijdbezorgplatformen koppelen, hun menu presenteren, en positieve ervaringen van gasten delen via reviews en social media. Ben je nieuwsgierig geworden, neem dan contact op met een van onze horeca-experts.

 

3. Vooruit bestellen

In de 24-uurs economie waar we in leven hebben steeds meer mensen behoefte aan een snelle service. Door vooruit te bestellen kunnen gasten hun bestelling op het door hen gewenste tijdstip afhalen, nadat ze thuis of onderweg al hun bestelling gemaakt en betaald hadden. 

Volgens verschillende onderzoekers is deze ontwikkeling meer dan een hype. De verwachting is dan ook dat vooruit bestellen in de toekomst de normaalste zaak van de wereld wordt, net zoals nu al het geval is in Amerika. Voor gasten is niet alleen de tijdsduur een groot voordeel, maar ze blijken ook nog eens gezondere keuzes te maken als ze niet in een opwelling hoeven te bestellen. Horeca-ondernemers gaan op hun beurt duurzamer te werk en creëren een ruimere marge door voedselverspilling terug te dringen.

 

4. Self-service kiosks

Self-service kiosks verminderen wachtrijen en zijn vooral geschikt voor quick service restaurants. Deze innovatie speelt in op de vraag naar gemak en snelheid. Daarnaast is het een veilige manier van bestellen, omdat contact tussen werknemers en gasten wordt vermeden. Plaats als extra hygiëne-garantie een pompje met desinfectiegel naast iedere kiosk. 

Gasten kunnen hun eigen bestellingen opnemen via touchscreens, waardoor ze betere controle hebben over wat ze bestellen en ze hun maaltijd kunnen personaliseren naar wens. Volgens onderzoek groeit de verkoop met 6% in het eerste jaar nadat self-order kiosks worden geïmplementeerd. 

De wereldwijde self-service kioskmarkt zal naar verwachting 45,7 miljard dollar bereiken tegen 2026.

 

5. Maaltijdbezorging breidt uit

Maaltijdbezorging was al een snel evoluerend segment, maar heeft door de coronacrisis nog een extra zet in de rug gekregen. Niet alleen quick service restaurants kozen massaal voor deze omzetstroom, ook sterrenrestaurants wisten hun weg naar delivery te vinden. Takeaway, het moederbedrijf achter Thuisbezorgd.nl, kan de populariteit beamen: door de coronacrisis zagen ze het aantal bestellingen in Nederland in het eerste kwartaal van dit jaar al met 11% stijgen ten opzichte van vorig jaar, en meer dan 2000 nieuwe restaurants meldden zich aan als bezorgrestaurant. 

Hoewel sterrenrestaurants na het openen van de horeca weer zijn gaan doen waar ze zo goed in zijn een goede culinaire ervaring verzorgen in hun eigen restaurants heeft delivery een grotere plek ingenomen binnen de horeca. Met het einde van de pandemie nog niet in zicht verwachten we dat full service restaurants nog altijd blijven inzetten op delivery en dat deze extra inkomstenbron in de toekomst niet meer weg te denken is.

 

6. Alcoholvrije en gefermenteerde dranken

De opkomst van alcoholvrije dranken is al enkele jaren een feit, en zal ook zeker niet verminderen. Consumenten maken vaker bewuste keuzes over hun alcoholconsumptie, waardoor de non-alcoholische keuzes steeds uitgebreider worden op drankkaarten. Naast mocktails en alcoholvrije biertjes, vindt u ook steeds vaker kombucha en gefermenteerde dranken. Het doel van drankenproducenten is om dranken te produceren met een laag alcoholgehalte, zonder in te boeten op smaak, aroma, mondgevoel en kwaliteit. 

Dé 10 horeca trends en ontwikkelingen voor 2020

7. Unieke restaurant ervaringen 

Wanneer consumenten ervoor kiezen om buiten de deur te eten, is enkel een lekkere maaltijd niet meer genoeg. Omdat de populariteit van maaltijdbezorging enorm is toegenomen, kunnen consumenten ook thuis volwaardige restaurantmaaltijden nuttigen. Zodra gasten naar een restaurant gaan verwachten ze een speciale ervaring, of het nu een thematisch interieur is, unieke gerechten of interactieve maaltijden. Het resultaat is dat steeds meer restaurants gebruikmaken van nieuwe concepten en technologieën om zich te onderscheiden. Nu de coronacrisis aanhoudt en consumenten de hand op de knip houden, wordt de ervaring een nóg belangrijker onderdeel bij het maken van de restaurantkeuze.

Lightspeed-klant Mooie Boules speelt – letterlijk – in op ervaringen. Hier kun je naast een potje jeu de boules spelen ook via self-order kiosks een maaltijd bestellen, met keuze uit maar liefst 7 verschillende keukens. In het Mooie Boules pand in Amsterdam Oost is namelijk Deliveroo Editions gevestigd, de dark kitchen-tak van Deliveroo. Het bewijs dat deze trends ook daadwerkelijk succesvol toegepast én gecombineerd kunnen worden!

 

8. Plant-based wordt nu nóg populairder

De plant-based markt is al enkele jaren in stevige opmars, maar in 2021 zal het assortiment van plantaardige alternatieven sterker uitbreiden. Uit een artikel van het Financieele Dagblad blijkt dat de markt zo hard groeit dat de producenten het amper kunnen bijhouden. 

“Wereldwijd stijgt de omzet van vleesvervangers in tien jaar tijd naar $140 mrd, voorspelt zakenbank Barclays – een vertienvoudiging. In Nederland groeit de markt dit jaar met 10%, voorziet ABN Amro. Meer dan de helft van de Nederlanders eet meerdere keren per week vegetarisch.”

Dit waren nog cijfers van voor de corona-uitbraak. Corona heeft niet bijgedragen aan het imago van de vleesindustrie; het virus duikt vaak op in slachthuizen, waardoor enkele hun deuren (tijdelijk) moesten sluiten. Uit een Brits onderzoek, blijkt dat 21-30 jarigen meer geïnteresseerd zijn in vegan sinds de uitbraak van het coronavirus.

Verwacht wordt dat niet alleen meer mensen kiezen voor vegan, maar dat ook het assortiment in 2021 flink wordt uitgebreid. Denk hierbij niet alleen aan vleesvervangers, maar ook aan plantaardige eieren, kaas, melkproducten en sauzen. Hier kunnen chefs naar hartelust mee gaan experimenteren. 

 

Ben je klaar voor 2021?

Met de horeca trends van 2021 in het achterhoofd, kun je je game plan voor het nieuwe jaar al gaan bepalen. Ben je op zoek naar meer manieren om je onderneming aan te passen aan het veranderende behoeften van je gasten? De Future Proof gids voor de horeca kan je verder helpen. Ontdek hoe je jouw restaurant aan kunt passen om gasten veilig te bedienen, leer meer over maaltijdbezorging en afhalen, vooruitbestellen, nieuwe omzetstromen en online marketing en bezorg-opties.