10 huisstijltips waarmee uw blog zeker beter wordt gelezen

Zo nu en dan vragen we een expert om een artikel op ons blog te schrijven over hun vakgebied. Vandaag is dat Dirkjan Vis van Webwinkel Weblog met 10 huisstijltips voor uw blog. Met deze tips haalt u zeker meer uit uw eigen blog!

Een blog op uw webshop onderscheidt u van andere webshops, verhoogt uw betrouwbaarheid en zorgt voor meer verkeer. En dat is nog maar een kleine greep uit de positieve gevolgen van een blog. Dat geldt natuurlijk alleen voor blogs die ook het lezen waard zijn en netjes worden bijgehouden.

Of bezoekers uw blog nu lezen via hun computer, laptop, tablet of telefoon: lezen van een beeldscherm is altijd lastiger dan een offline tekst. Op uw blog moet u dus extra aandacht besteden aan de leesbaarheid van uw verhaal. Dat hoeft helemaal niet veel moeite te kosten, zolang u de volgende punten in uw achterhoofd houdt.

1. Trek gelijk de aandacht

De intro van uw blog moet extra prikkelend zijn. Dit is namelijk het enige stukje tekst dat de bezoeker ziet vanaf de homepage van uw blog. Als hem dat niet interesseert, is de kans klein dat hij erop klikt en verder gaat lezen. Zorg ervoor dat door de kop en de intro duidelijk wordt waar de tekst over gaat, maar geef tegelijkertijd nog niet te veel prijs. Voor het belangrijkste nieuws, moeten uw bezoekers eerst even op ‘lees meer’ klikken. Maak de intro extra aantrekkelijk door er een grappige, informatieve of opmerkelijke thumbnail bij te plaatsen.

2. De lengte is wel degelijk belangrijk…

Het ene onderwerp vraagt wat meer woorden dan het andere, maar u kunt tussen de 400 en 800 woorden aanhouden per blog. Is uw blog veel langer dan dat, dan is de kans groot dat lezers afhaken. Is de tekst veel korter, dan is het waarschijnlijk geen geschikt onderwerp om over te bloggen. Dan kunt u er wellicht beter een kort berichtje over plaatsen op Facebook.

3. Schotel hapklare stukken tekst voor

Lezers zijn vaak bang voor lange lappen tekst. Maak de intro en alinea’s van uw blogpost daarom niet langer dan vijf á zes regels. Zorg dat de tekst lekker overzichtelijk blijft door boven elke alinea een tussenkopje te plaatsen. Die kopjes hoeven niet langer te zijn dan drie woorden en moeten iets zeggen over de inhoud van de komende alinea. Zo schotelt u uw bezoekers hapklare stukken tekst voor en gaat het er makkelijk in!

4. Een foto zegt soms meer dan duizend woorden

Naast de thumbnail is het slim om ook verderop in uw blogpost nog beeld te gebruiken. Het geeft de lezer even een korte adempauze en: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Zorg natuurlijk wel voor passend beeld: het moet iets toevoegen aan uw artikel. Daarnaast is de kwaliteit van uw foto’s erg belangrijk. Een onscherpe foto geeft meteen een onprofessionele en onverzorgde indruk. Een keer een stock- of persfoto gebruiken kan altijd (let wel goed op de credits), maar eigen beeld is natuurlijk veel leuker! Naast foto’s kunt u natuurlijk ook korte video’s en printscreens bijvoegen. Een erg fijne website waar u gratis rechtenvrije foto’s in hoge kwaliteit kunt vinden is Pixabay.

5. Geen een zin wat extra aandacht

Naast foto’s, plaatjes en video’s kunt u uw blog ook opleuken met een streamertje. In een fotobewerkingsprogramma kunt u een belangrijke zin of een leuke quote die extra aandacht verdient mooi opmaken in de huisstijl van uw blog. Plaats hem tussen de tekst en uw artikel is meteen een stuk aantrekkelijker en ziet er ook wat professioneler uit.

6. Deel uw eigen visie

Als blogger hoeft u niet objectief te zijn. Bezoekers lezen de artikelen omdat ze benieuwd zijn naar wat u, als expert, te vertellen heeft. Uw eigen mening mag dus best naar voren komen. Pas op met harde uitspraken, want u wilt uw bezoekers natuurlijk wel te vriend houden. Het zijn namelijk ook uw klanten. Maar los daarvan kan een goede eigen mening uw blog net wat aantrekkelijker maken dan die van de concurrentie. Juist omdat die vaak zo voorzichtig zijn in het uiten van hun visie.

7. Meer info? Klik de link!

Een van de grote voordelen van digitale teksten schrijven: u kunt uw bezoekers gemakkelijk doorverwijzen naar andere websites. Uw tekst moet natuurlijk voor iedereen te begrijpen zijn, maar niet alle woorden, evenementen, organisaties of personen die u noemt hoeft u uitgebreid te behandelen. U kunt gewoon een linkje plaatsen naar een site waar meer uitleg te vinden is. Ook kunt u gemakkelijk doorverwijzen naar uw sociale media of naar de bronnen die u heeft gebruikt voor uw post.

8. Blijf regelmatig posten

U hoeft de klok er niet op gelijk te zetten, maar het is fijn als er regelmaat zit in de momenten waarop u uw artikelen post. Op een dag drie artikelen plaatsen en de rest van de maand niets, is voor de lezer niet prettig. Vergeet niet dat in een goed blog best wat tijd gaat zitten. Om te beginnen kunt u bijvoorbeeld een vaste dag in de week een artikel online zetten.

9. Promoot uw nieuwe posts

Zonde als u tijd stopt in uw blog, maar niemand hem leest. Geef uw blog dus een zichtbare plek op de site en promoot uw nieuwe posts via sociale media en (als u die heeft) uw nieuwsbrief. Meer bezoekers trekken kan bijvoorbeeld ook door zo nu en dan een leuke winactie te organiseren. Let u daarbij wel even op de regels en wetgeving?

10. Geef uw blog een persoonlijk tintje

Mensen mogen best weten wie er achter het blog zit: lezers zijn daar juist benieuwd naar. Stel uzelf voor aan uw lezers door een foto op het blog te plaatsen met een korte, persoonlijke tekst. Wie bent u en wat motiveert u de teksten te schrijven? Als u een ‘Over ons-pagina’ heeft, kunt u daar ook naar verwijzen. Maak uw blog extra persoonlijk door af te sluiten met een catchphrase, een eindgroet of misschien wel uw digitale handtekening.
Bovenstaande tips zijn slechts voorbeelden. Elke webshop ziet er anders uit, dus ook elke blog wordt op een andere manier opgezet. Ga zelf na wat voor uw blog het beste is of waar u zich het beste bij voelt. Uiteindelijk gaat het erom dat u van uw blog iets persoonlijks, unieks en onderscheidends weet te maken. Op deze manier wordt het beter gelezen, wat er weer voor kan zorgen dat uw webshop vaker wordt bezocht!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.