10 tips die gegarandeerd voor meer links naar uw webshop zorgen

In een vorig artikel schreef ik over zoekwoord-onderzoek voor uw webshop. Met gedegen zoekwoord-onderzoek zorgt u ervoor dat de content in uw webshop past bij de wensen van uw bezoekers en klanten. Maar dat is slechts de helft van het werk om beter gevonden te worden. In dit artikel bespreek ik het belang van links naar uw webshop en geef ik 10 tips die u zeker meer links opleveren!

Waarom zijn links zo belangrijk?

Wanneer Google een waardering aan de afzonderlijke pagina’s van uw webshop wil geven, wordt gekeken naar twee factoren. Ten eerste wordt gekeken naar de informatie die op de pagina staat. Google scant de informatie die op de pagina staat en bepaalt voor welke zoekopdrachten de pagina relevant is, waarna de pagina wordt opgenomen in de Google database (indexeren heet dat). Maar daarmee komt u nog niet zomaar op de eerste pagina in de zoekresultaten!

De tweede factor waar Google daarom naar kijkt, is hoeveel andere sites links naar uw webshop plaatsen en of die sites autoriteit hebben. Wat Google precies onder autoriteit verstaat is niet helemaal duidelijk, maar zeker is dat een link naar uw webshop van een site als Nu.nl u veel meer oplevert dan een link van een site die zeer onbekend is. Google is de afgelopen jaren bovendien veel strenger geworden op het plaatsen van betaalde links naar uw webshop. Met name de zogenaamde link farms moeten worden vermeden.

Google telt dus als het ware de stemmen die u van anderen krijgt om daarmee de kwaliteit van uw pagina te beoordelen. Op die manier kunt u iedere pagina in uw webshop optimaliseren. De combinatie van kwalitatieve content en de hoeveelheid kwalitatieve stemmen zijn samengevat in een wiskundige berekening die bekend staat als Google PageRank en dit is een formule die minstens zo onbekend is voor het grote publiek als het recept van CocaCola. Het uiteindelijke doel van Google is om voor iedere zoekopdracht de relevantste resultaten te tonen. Om dat te waarborgen worden regelmatig updates uitgevoerd, waarmee het algoritme wordt verbeterd.

Waar kan ik dan links naar mijn webshop plaatsen?

Tot zover de achtergrond. U wilt natuurlijk gewoon weten waar u links moet plaatsen! Deze tips leveren u gegarandeerd links naar uw webshop op.

1. Startpagina.nl / DMOZ.org

Hoewel sites als Startpagina.nl een beetje doen denken aan een link farm, worden ze nog steeds goed bezocht, waardoor ze een hoge autoriteit hebben. Een link naar uw webshop op Startpagina.nl levert u dus nog steeds wat op! De internationale variant is DMOZ.org, een site die bij Google hoog in aanzien staat.

2. Nieuwssites zoals Dichtbij.nl

Omdat nieuwssites regelmatig nieuwe informatie tonen en veel bezoekers krijgen, hebben deze sites veel autoriteit. Nu is het vrij lastig om een artikel met link naar uw webshop op Nu.nl te krijgen, maar gelukkig zijn er ook nieuwssites waar u zelf informatie kunt plaatsen. Een bekende site is Dichtbij.nl, een lokale nieuwsite, dat uw artikel met link naar uw webshop plaatst als uw nieuwsbericht relevant is.

linkbuilding dichtbij

3. Fora

‘Fora? Is dat niet heel erg 2003?’, vroeg een SEOshop-klant me eens toen ik haar aanraadde om ook actief te worden op een forum. Toch niet! Zo was een andere klant zeer actief op motorforum.nl, waar hij direct in contact kwam met zijn klantgroep. Niet door simpelweg linkjes naar zijn webshop te delen, maar door het gesprek aan te gaan met de deelnemers en dan alleen een link naar zijn webshop te delen wanneer erom gevraagd werd.

4. Bloguitwisseling met andere webwinkeliers

Het is niet altijd gemakkelijk om zelf goede content voor uw blog te vinden, dus waarom werkt u niet samen met andere webwinkeliers? Denk hierbij bijvoorbeeld aan webwinkeliers die een complementair product verkopen (bijvoorbeeld, damesschoenen en damesmode). Zij kunnen tips op uw blog delen en u kunt datzelfde doen op hun blog.

5. Werk samen met bloggers

Ook externe bloggers kunnen u helpen. Zeker in de modebranche zijn er veel bloggers actief die bijvoorbeeld in ruil voor een gratis product of korting voor hun lezers wel over uw webshop willen schrijven. Als ze niet over uw product willen schrijven, willen ze misschien wel over uw ervaring als webwinkelier schrijven. Wij interviewen zelf bijvoorbeeld maandelijks een webwinkelier en ook op Webwinkel Weblog kunt u regelmatig interessante verhalen van webwinkeliers lezen.

6. Plaats een persbericht

Heeft u een innovatief product op de markt gebracht? Heeft u een ondernemersgeest die maar weinig webwinkeliers hebben? Dan is daar misschien wel een goed persbericht over te schrijven. Zo werd SEOshop-klant Qolors bijvoorbeeld geïnterviewd door Marketingfacts. De reden? Marijke Krabbenbos had een innovatieve manier gevonden om haar onderneming te financieren en liet Marketingfacts hiervan weten.

7. Schrijf een column of word gastblogger

Als columnist voor bijvoorbeeld een regionale krant kunt u natuurlijk ook iets over uw webshop zeggen. SEOshop-klant Angel Nellen van Thuisschoonmaken.nl doet dit bijvoorbeeld. Niet alleen regionale kranten zijn op zoek naar goede schrijvers, ook blogs zijn regelmatig op zoek. Zoek maar eens op ‘bloggers gezocht’ in Google!

8. Begin een mini-site

Een mini-site is een website die op een andere domeinnaam staat dan uw webshop en relevante informatie biedt over het product dat u verkoopt. Vanaf deze mini-site, die u zelf beheert, kunt u vervolgens links plaatsen naar uw webshop. Hieronder ziet u het voorbeeld van Verpakkingsmateriaal.com die verwijst naar de webshop www.topashop.nl. De mini-site Verpakkingsmateriaal.com is gevuld met relevante informatie over verpakkingsmateriaal (minimaal 10 pagina’s). Deze informatie is uniek geschreven voor deze mini-site en niet gekopieerd. Hierdoor zijn de links op deze mini-site van veel waarde voor de webshop.

9. Maak gebruik van social media

Zoals gezegd kijkt Google ook naar de ‘stemmen’ die u van anderen krijgt voor uw content. Dat kunnen links van andere sites zijn, maar bijvoorbeeld ook van social media kanalen zoals Twitter, Facebook en met name Google+. Hoewel relatief weinig mensen Google+ als hun favoriete social media kanaal gebruiken, is wel zeker dat een +1 op Google goed is voor uw positie in Google. Uw content zal hierdoor een betere positie in Google hebben bij iemand die in uw Google+ kringen zit.

10. Check wat anderen doen

De laatste – en zeker een belangrijke – tip is te onderzoeken waar uw concurrenten links naar hun webshop hebben gekregen. U kunt deze sites dan ook benaderen en vragen om een link. Een handige tool hiervoor is Ahrefs.

Heeft u zelf nog goede tips die u graag met ons zou willen delen? We horen het graag via de comments hieronder!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.