2 belangrijke SEO-tips voor een hogere positie in Google

Zoekmachine optimalisatie is natuurlijk ontzettend belangrijk, maar ook tijdrovend. Daarom geven we hier 2 belangrijke tips, die u weinig tijd kosten en gaan bijdragen aan een hogere positie in Google.

Tip 1: Interne zoekopdrachten tracken in uw webshop

Wat zoeken uw bezoekers precies wanneer ze naar uw webshop komen? Welke intentie hebben ze? We kunnen daar wel over speculeren, maar het kan ook gemakkelijker. Door de interne zoekopdrachten te tracken!

Instellen gaat als volgt:

    • Log in bij Google Analytics en klik op het tabblad Beheerder. Ga vervolgens naar Instellingen weergeven en schakel “Zoekopdrachten op site bijhouden” in.

Interne zoekopdrachten

  • Om de opgegeven zoekwoorden te kunnen verzamelen heeft Google Analytics een queryparameter nodig. Voor SEOshop webshops geldt de queryparameter “q”.

Heeft u nog geen Google Analytics geïmplementeerd? Download dan de whitepaper ‘Starten met Google Analytics (voor webwinkeliers)’.

Wat nu?

Google Analytics rapport site search

Nadat alles is ingesteld duurt het ongeveer 24 uur voordat alles is verwerkt. Daarnaast verschijnen er pas zoekopdrachten in de rapporten (Gedrag – Zoekopdrachten op site) wanneer men daadwerkelijk een zoekopdracht in de webshop uitvoert.

Maar wanneer u de zoektermen kunt analyseren is het net alsof u in het hoofd van uw bezoekers kruipt, omdat u exact ziet waar hij/zij naar op zoek is.

Enerzijds kunt u hierdoor beter inspelen op de behoefte van uw klanten, door uw producten en diensten erop af te stemmen. Een interne zoekopdracht betekent namelijk dat men iets niet direct kan vinden. Bepaalde pagina’s zullen dan duidelijker naar voren moeten komen.

Anderzijds kunt u (in het kader van hoger scoren in Google) de informatie gebruiken om nieuwe, gerichte content te maken. In de vorm van een artikel of landingspagina bijvoorbeeld.

Door de zoektermen die uw doelgroep gebruikt te verwerken in nieuwe content, zult u met die content ook hoger gaan scoren in Google!

Tip 2: Denk als Google

Wanneer u al in aanraking bent gekomen met zoekmachine optimalisatie, zult u ongetwijfeld ergens hebben gelezen over het belang van de titel van uw pagina’s: de title-tag.

In plaats van het klakkeloos implementeren van tips zoals: “Het is belangrijk dat het belangrijkste zoekwoord voorkomt in de title-tag; plaats het zoekwoord het liefst ergens vooraan.” is het beter te begrijpen waarom iets wel of niet werkt.

Anders blijft u achter de feiten aan lopen.. Niet alleen achter de feiten, maar ook achter uw concurrenten (die wel begrijpen hoe het werkt) en achter Google.

Gelukkig is het niet moeilijk om dit aan te leren. Sterker nog, het kost u slechts een paar minuten.

Google heeft namelijk slechts één doel: gebruikers (de zoekers) het beste antwoord op hun vraag geven, op de gebruiksvriendelijkste manier.

Wanneer bezoekers op deze manier antwoord vinden op hun vraag, zullen ze terug blijven komen om Google te gebruiken.

Terug naar die title-tag

Laten we nu nog eens terug gaan kijken naar de titel van een pagina. Stelt u zich eens voor dat u en ik “Google” zouden zijn, en dat we een formule moeten schrijven om websites te ranken.

We hebben dan twee taken: het beste antwoord geven én de gebruiker een sublieme ervaring bieden.

De titel van een pagina zou natuurlijk al een hele mooie indicatie voor ons zijn om te bepalen waar de pagina over gaat.

Wanneer we verder kijken naar de titel, willen we de gebruiker/bezoeker natuurlijk het gevoel geven dat hij op de juiste pagina is beland. Het zou dus handig zijn als de betreffende zoekopdracht ergens vooraan in de titel voorkomt, want dat geeft onze bezoeker al snel het gevoel dat hij/zij op de goed plaats is.

Over het algemeen kapt Google een titel vanaf 65 karakters af (soms iets langer). Waarom zouden ze dit doen? Precies: het is niet gebruiksvriendelijk om iemand een titel voor te schotelen die veel langer is.

Deze gedachtegang is ook van toepassing op de twee eerdere tips die aan bod kwamen:

  • Snelheid – Gebruikers willen snelle websites. Ze willen geen tien seconden moeten wachten voor een pagina geladen is. Gevolg? Google neemt de snelheid van uw webshop mee in het bepalen van de rankings.
  • Mobiele website – 20-50 procent van de bezoekers bezoeken uw webshop met een mobile device. Uw webshop moet echter wel te bekijken zijn op zo’n schermpje. Is het praktisch onmogelijk om bepaalde taken uit te voeren in uw webshop, of om er simpelweg doorheen te scrollen? Dan zal Google deze webshop niet aan haar gebruikers willen laten zien.

Meer gratis SEO tips?

Deze tips komen uit de gratis e-mail cursus voor ondernemers die is ontwikkeld door KG Online marketing. Om de twee dagen krijgt u tips die u helpen uw webshop te testen en te optimaliseren voor Google. Als u deze adviezen uitvoert, dan garandeert KG Online Marketing dat u hoger zult komen in de zoekresultaten van Google. Meld u hier aan.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.