201 marketing en e-commerce tips die uw verkopen tijdens de feestdagen stimuleren

De feestdagen komen er aan en dit is een belangrijk moment om u voor te bereiden op de drukke dagen. Wist u dat webwinkeliers tot 30% van hun jaarlijkse online omzet in deze periode kunnen verdienen? Om u een voorsprong te geven op uw verkoop tijdens de feestdagen, hebben we de top 201 marketing en e-commerce tips voor de feestdagen verzameld en deze in een whitepaper samengevoegd.

De eerste 20 tips vindt u hier beneden. Wil u alle 201 tips downloaden? Klik dan op onderstaande button en tweet of share de blogpost.

Feestdagen tip 1: Maak een pagina waarop de acties worden aangekondigd

Voorzie uw klanten van vooruitblikken en genereer nieuwsgierigheid. Dit is een goede manier voor vroege kopers, want die zijn al twee maanden voor de feestdagen op zoek naar cadeaus.

Feestdagen tip 2: Zorg voor extra aandacht voor uw promoties op deal websites

Als u kortingen en coupons heeft, gebruik dan externe sites voor meer exposure. Denk aan sites als actiecode.nl.

Feestdagen tip 3: Geef speciale korting aan uw volgers op social media

Plaats een kortingscode of een linkje voor een gratis verzending. Als u dergelijke aanbiedingen gelimiteerd aanbiedt, trekt u meer klanten aan! Wissel kortingen die enkel beschikbaar zijn voor uw volgers af met kortingen die voor iedereen beschikbaar zijn.

Feestdagen tip 4: Bied een hogere korting aan in de laatste banners van uw retargeting campagne

Zo haalt u niet-converterende bezoekers over. Bijvoorbeeld, als iemand niet op de eerste vijf retargeting banners heeft geklikt, bied hen dan een hogere korting aan in de zesde en daaropvolgende banners. Vergeet niet een andere landingspagina te gebruiken, die overeenkomt met de hogere korting.

Feestdagen tip 5: Automatiseer het afwisselen van verschillende ads tijdens de feestdagen

Gebruik ‘automated rules’ om dit te doen, zodat u per periode verschillende ads kunt tonen. Verhoog bijvoorbeeld de korting in de opvolgende periode.

Feestdagen tip 6: Bereik uw klanten via sms-berichten

Als u veel mobiele nummers in uw database heeft staan, kunt u uw klanten een SMS sturen met daarin uw beste wensen en een speciale kortingscode voor de feestdagen. Zorg wel dat u eerst toestemming hiervoor heeft gekregen.

Feestdagen tip 7: Stimuleer uw klanten om aankopen te delen op uw bedankpagina

Bied uw klanten een coupon aan als ze hun aankoop met vrienden, familie en volgens delen op een van hun social media profielen. Zo verhoogt u uw social media bereik.

Feestdagen tip 8: Doe iets leuks met standaardberichten op uw kanalen

Verander bijvoorbeeld het design van de “Accepteert u cookies?” button in een button met koekjes of voeg een kerstgroet in uw e-mail handtekening toe!

Feestdagen tip 9: Maak een speciale wenskaart met uw winkel’s design

Zorg ook dat uw logo en huisstijl op de kaart te zien zijn. Als u er tijd voor heeft, kunt u een handgeschreven boodschap op de kaart achterlaten om uw klant fijne feestdagen te wensen. Daar voegt u dan de kortingscode aan toe. Dit zorgt ervoor dat de klant zich speciaal voelt.

Feestdagen tip 10: Maak een onderscheidende feestdagencategorie voor uw webwinkel

Denk hierbij aan “ideeën voor kerstcadeaus” of “speciale kerstaanbiedingen” en voeg aan deze categorie alle producten toe die u wilt promoten tijdens de feestdagen. Voeg relevante sleutelzinnen toe aan de feestdagencategorie en- productpagina’s.

Feestdagen tip 11: Bied de optie aan om producten als cadeau te versturen

Geef uw klanten de mogelijkheid om cadeaus naar hun geliefden en vrienden te sturen. Wees er zeker van dat er geen pakbon of rekening in het te verzenden pakket zit.

Feestdagen tip 12: Bied een inpakoptie aan

Hierdoor krijgen klanten de mogelijkheid om producten te ontvangen in cadeaupapier in bijvoorbeeld Kerst- of Sinterklaassfeer.

Feestdagen tip 13: Laat uw klanten weten waar ze u kunnen bereiken

Laat uw klanten weten hoe zij u het snelst kunnen bereiken. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail, social media, chat of telefoon zijn. Probeer al deze kanalen te monitoren, waardoor alle vragen van klanten worden beantwoord.

Feestdagen tip 14: Geef uw klanten eerder toegang tot promoties

Door uw klanten eerder toegang te geven tot acties biedt u ze een extra service. Het geeft de klant het gevoel dat ze speciaal zijn.

Feestdagen tip 15: Laat klanten een wenslijst maken

Op deze manier ontdekt u in welke producten uw klanten geïnteresseerd zijn tijdens de feestdagen. Door bijvoorbeeld kortingen op deze producten te geven kan u uw klanten overhalen een aankoop te plaatsen.

Feestdagen tip 16: Bereik verlaten online winkelwagens

60 tot 80% van de online gevulde winkelwagens wordt niet afgerekend. Stuur deze klanten een herinnering via e-mail om de producten in hun winkelwagen alsnog te kopen. Of gebruik retargeting om ze terug te laten keren naar uw website.

Feestdagen tip 17: Volg op na een aankoop

Stop niet met het versturen van e-mails na een aankoop. Probeer klanten te overtuigen om terug te keren naar uw website. Dit kan door aanbiedingen te geven die gerelateerd zijn aan eerdere aankopen.

Feestdagen tip 18: Verbind uw fysieke winkel met uw webwinkel

Geef uw klanten na hun aankoop een coupon mee met een kortingscode die inwisselbaar is in uw webshop.

Feestdagen tip 19: Verwijder de pagina’s niet na de feestdagen

Gebruik elk jaar dezelfde pagina’s voor de feestdagen. Hierdoor hoeft u niet ieder jaar opnieuw te beginnen. Zorg dat de pagina’s niet meer zichtbaar zijn voor uw bezoekers, maar bewaar de link bijvoorbeeld wel in uw HTML sitemap.

Feestdagen tip 20: Informeer klanten van uw fysieke winkel over de mogelijkheid om online te kopen

Vertel klanten dat ze online kunnen kopen en dat hun bestelling direct bij uw thuiskomst verstuurd zal worden. Zij zullen de eerste zijn die hun producten krijgen.

Vond u onze tips interessant? Mooi, want we hebben er meer dan 200 voor u! Download de marketingtips voor de feestdagen, deel en lees ze direct!