3 data optimalisatie tips voor hotel F&B managers

Met data-analyse kun je alle aspecten binnen een hotel optimaliseren. Denk aan het managen van (restaurant)personeel, het opstellen van kwalitatieve menu’s en de inkoop van voorraad. Wel moet je weten welke data je nodig hebt en hoe je data kunt omzetten in actie om werkzaamheden daadwerkelijk te verbeteren.

Daarom geven wij 3 tips om meer actie uit je data te halen mét de tips van F&B managers die al met data werken.

1. Gebruik data om gasten beter te leren kennen

Leer gasten kennen

Heb jij je wel eens afgevraagd of een binnenkomende gast vaker in het hotel heeft gelogeerd? Zo ja, dan zou je hem/haar dan kunnen belonen met een loyaliteitskorting. En weet je ook wat zijn of haar favoriete gerecht/cocktail is? En welke gerechten de gast naar zijn of haar kamer laat brengen?

Als je je data goed volgt en analyseert, kun je de bovenstaande vragen moeiteloos beantwoorden. Je weet wat de gast verlangt voordat hij of zij ernaar vraagt. Dát is service, maar hoe krijg je dit voor elkaar?

Gebruik een systeem dat niet alleen klantgegevens verzameld maar ook bijhoudt welke gerechten een gast besteld. Met een modern systeem wordt alle informatie automatisch opgeslagen, zodat je minder tijd kwijt bent aan data-invoer en meer tijd hebt voor de service zelf. Ga voor een systeem met een dashboard voor grafieken, want zo kun je makkelijker informatie uit je data halen en die informatie meteen gebruiken. Dat geldt voor data binnen het hotel en daarbuiten.

Ook hotel Pillows Anna van den Vondel in Amsterdam gebruikt data om gasten beter te leren kennen voordat ze het hotel binnenkomen. Manager Inge van Laar: ‘’In de hotellerie begint het met de voorkant: hoe ga je om met gasten, wat willen we uitstralen, hoe moet het eruit zien en welk serviceniveau willen we bieden […] We willen het verblijf van de gasten goed voorbereiden. Dat kan door vragen te stellen, maar ook door te screenen op sociale media. Oh, die meneer gaat graag naar musea, of die mevrouw bestelt in ons restaurant vaak champagne. Echte personalisatie.’’

Top service met data-rapporten.

Probeer de geïntegreerde rapportages van Lightspeed Restaurant.

2. Manage personeel op basis van feiten

Zonder personeel ben je nergens. Je hebt schoonmakers, koks, afwassers, obers, cocktailshakers en misschien nog meer medewerkers. Een taak van F&B managers is om al deze personeelsleden op de juiste momenten in te plannen, aan te sturen en op te leiden. Ook daar kan data bij helpen.

Analyseer de verkoopcijfers en ontdek op welke tijden het restaurant volop bezet is. Zo weet je wat de piek- en daluren zijn en wanneer je meer personeel moet inplannen. Zo wilt Siegfried Beeckaert, F&B manager bij Hotel Messeyne, experimenteren met een clock-in systeem om betere personeelsplanningen te maken. Siegfried: ‘’Wie komt wanneer, wat zijn de piekuren? Dat zijn allemaal punten die ik nu kan volgen en waar ik de plannen op kan aanpassen. We hebben ‘s middags zo’n twintig man personeel in de keukens, dan moet je wel overzicht kunnen houden.’’

Kijk ook eens naar de omzetcijfers per personeelslid. Welke barman verkoopt de meeste drankjes op een dag? Wie presteert goed en wie kan er nog wat training gebruiken? Met inzicht in de verkoopresultaten kun je obers en bartenders beter aansturen. Als iemand ergens niet goed presteert, kun je hem of haar wellicht een andere taak toewijzen. Dat is prettiger voor iedereen.

Manage het personeel op basis van feiten

3. Ontdek waarin je het beste kunt investeren

Heb jij al eens uitgerekend hoeveel voorraad je inkoopt voor het hotel restaurant? En hoe je daar misschien op kunt besparen? Met data kun je zien hoeveel verkocht wordt en hoe hoog de voorraad van een bepaalde ingrediënt is. Valt een bepaald gerecht of drankje erg goed in de smaak bij gasten? Dan weet je zeker dat je de ingrediënten daarvan sowieso op voorraad moet hebben. Merk je dat bepaalde gerechten nauwelijks worden besteld? Dan kun je daar rekening mee houden bij de volgende inkooporder.

Short-stays als Zoku gebruiken data-analyses om betere inkoopbeslissingen te maken. Richard Schuijt, F&B manager bij Zoku: ‘’Ik maak gebruik van de reports die ik uit Lightspeed download om omzetcijfers te analyseren. Elke maand ga ik de data door en maak ik een vergelijking met vorige maanden. Zo kan ik zien welke productcategorieën meer of minder verkocht worden en waarom.’’

Tijdens het juni-event Data Meets Hospitality gaat Zoku dieper in op de best practices rondom datagebruik. Dit is hét event over data in de horeca, voor en door horeca-professionals. Bekijk de website voor meer informatie.

Meer tips? Lees onze gratis whitepaper

Er zijn nog nog veel meer manieren om data in te zetten binnen het hotel. Daarom hebben wij, speciaal voor hotel F&B managers, een whitepaper geschreven met meer data-tips en insights. Download hem hier gratis of klik op de onderstaande afbeelding.

Download de get-a-grip gids voor F&B managers

 

 

Aurora Oetomo

Aurora Oetomo

Aurora is Content Specialist Nederland bij Lightspeed. Via haar blogs informeert ze je graag over retail, omnichannel, ecommerce en hospitality nieuws en trends.