3 handige social media content tools die u waarschijnlijk nog niet gebruikt

Een ode aan de social media content tools, want wat een werk is dat om altijd maar creatief te zijn in het maken van visuals, creëren van de juiste content en er dan ook nog voor zorgen dat het geliked en gedeeld wordt. Ik kan mij voorstellen dat u als webwinkelier niet altijd de tijd of capaciteit heeft om dit goed op te pakken. Met deze blogpost over tools die u waarschijnlijk nog niet gebruikt hoop ik uw social media gebruik te vergemakkelijken. De tools die ik hieronder bespreek zijn zeer uiteenlopend, maar ik weet zeker dat ze meer dan welkom zijn in uw social media content tool-kit.

Het begint allemaal bij de bron

Stel u werkt in de fashion-scene en wilt jonge, hippe vrouwen aanspreken, trendreports uitbrengen en laten zien hoe uw collectie hierop aansluit. Hoe doet u dat? Hoe zorgt u er nu voor dat u op de hoogte bent van wat er allemaal in de branche gebeurt? Waarschijnlijk leest u hiervoor modeblogs zoals Negin Mirsaleh & magazines zoals Vogue en Elle. In plaats van los alle blogs en sites af te gaan, is er nu een tool die alle informatie die u interessant vindt aan de hand van een RSS-feed in een digitaal overzicht verzamelt: Feedly. In een oogopslag ziet u de meest recente posts uit uw interessegebied. Feedly wordt ook wel gezien als digitale krant waarin u als gebruiker uw eigen categorieën kunt samenstellen of berichten kunt opslaan om later terug te lezen. Uiteraard is Feedly niet alleen geschikt om op de hoogte te blijven van de ins en outs in uw branche, maar ook om meer te leren over bijvoorbeeld SEO, social media en e-commerce.

Het oog wil ook wat

‘Juist ja, dus nu heb ik alle bronnen in een overzicht en kan ik mijn kennis verrijken met informatie die uit de Feedly-app komt?’ Dat klopt, door Feedly bent u volledig op de hoogte. Nu mag de gewonnen informatie omgezet worden in content. Stel dat u de juiste artikelen heeft gevonden met inspiratie die u kunt gebruiken voor uw volgende trend report. Het trend rapport publiceert u op uw blog en kunt u delen op social media. Om het trend report zo clickable mogelijk te maken, wilt u een opvallende visual maken voor Facebook en Twitter. Beide social media kennen verschillende afmetingseisen. De  gebruiksvriendelijkste tool voor het creëren van prachtige designs is Canva. Geen lastige Photoshop tools als de ‘Magic wand’ en ‘cookie cutter’. U kiest een format zoals bijvoorbeeld ‘Twitter post’ waarbij automatisch de voorgeschreven afmetingen van een Twitter post worden aangehouden.

social media canva

Vervolgens komt u in een venster waar u een vaste layout kunt kiezen of het format zelf kunt invullen met vooraf ontworpen tekst, een achtergrond en geüploade foto’s. Niet alleen voor social media posts is Canva ideaal, maar ook het maken van posters, presentaties, covers, headers, uitnodigingen en business cards is mogelijk. Met Canva zet u op een snelle en gemakkelijke manier uw content om in iets om op te klikken, iets om uw vingers bij af te likken!

Een algoritme voor meer retweets

U heeft dus inmiddels de juiste content verzameld met Feedly en een mooie visual in canva gemaakt. Nu is het tijd om de content te gaan plaatsen. Bij het plaatsten van een social media post wil ik u aanraden uzelf het volgende af te vragen: “Is deze content like en sharable?” Inhoudelijk gezien is het bij social media altijd van belang dat de foto aantrekkelijk is en de titel pakkend. In de snelle informatiestroom moet u er voor zorgen dat de content opvalt. Zorgt u hier niet voor, dan is de kans dat de content geliked of gedeeld wordt veel kleiner.

Zojuist hebben we het over het visualiseren van de bron gehad, echter is een pakkende titel niet minder belangrijk. Zeker binnen Twitter is het genereren van een goede titel van groot belang. Hoe zorgt u er binnen Twitter voor dat u de juiste titel gebruikt en dat deze dan ook nog eens gedeeld wordt?[/p

Ik wil u graag voorstelen aan Retweetedmore. Een tool die u wijst op de belangrijkste elementen uit de bron. Retweetedmore is erg makkelijk in gebruik en vergelijkt in één overzicht welke tweet een hogere kans heeft om ‘geretweet’ te worden. Retweetedmore is ontwikkeld op basis van een algoritme. Door het vergelijken van twee tweets met hetzelfde onderwerp herkent de tool automatisch welke bewoording beter werkt.

Door het testen van de verschillende tweets met de tool kwam ik er gaandeweg achter wat nu belangrijke critera zijn voor een hoger retweet-gehalte. Let hierbij op het volgende:

  • Vermelden van cijfers
  • Hashtags
  • Woorden zoals ‘u’ en ‘jouw’
  • Woorden met een overtreffende trap zoals ‘meer’, ‘beter’ en ‘hoger’
  • Gebruik van quotatie

Uiteraard is geretweet worden van nog veel meer variabelen afhankelijk, zoals de tijd waarop u de tweet plaatst, gebruik van @, gebruik van verkorte links door bijvoorbeeld Bit.ly of de plek waar u de link in de tweet zet. Titels zijn van essentieel belang in het succesvol maken van uw content. Ook benieuwd welke tweet beter werkt? Test de tool hier zelf.

Conclusie

Met deze drie tools is het verzamelen van content, het maken van aantrekkelijke visuals en goede titels geen hogere wiskunde meer. Het mooie is dat ze u een hoop tijd gaan besparen, en daarnaast: de tools zijn alle drie gratis!

Welke tools gebruikt u voor uw social media content en kunt u aanraden aan mede webshopbeheerders? Laat het hieronder weten!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.