3 onmisbare trends in mobiel online shoppen

Mobiele e-commerce, of kortweg m-commerce, is bezig aan een flinke opmars. Sinds de evolutie van smartphones en de opkomst van tablets, is het verkeer dat vanaf deze apparaten naar webshops toe komt flink aan het groeien. Als webshop eigenaar is het daarom goed om de laatste trends in de gaten te houden – zodat je optimaal kunt profiteren van deze ontwikkelingen.

Het is al jarenlang een veelbesproken onderwerp tussen (online) marketeers en webshophouders: de opkomst van mobiel. Nu het echt tot een doorbraak komt, en steeds meer mensen de mobiele apparaten gaan gebruiken om online aankopen te doen, zien we ook bepaalde trends opkomen die te belangrijk zijn om te negeren.

Mobiel drijft steeds meer sales

De essentie van e-commerce blijft natuurlijk de online order – het is daarom ook goed om die cijfers in de gaten houden wanneer we praten over trends. Mobiel heeft daar zeer duidelijk een groeiende invloed op.

Uit onderzoek van Blauw Research is gebleken dat in de tweede helft van 2012 al 12% van bestellingen bij webshops in Nederland van een mobiel apparaat gedaan zijn. De verwachting van Thuiswinkel.org (de opdrachtgever van het onderzoek) is dat dit cijfer in de eerste helft van dit jaar verder zal gaan oplopen. Het aantal online bestellingen via mobiel is ten opzichte van een jaar eerder (tweede helft van 2011) gestegen met 73%.

Een ander onderzoek dat deze trend onderstreept is afkomstig van Adobe. Zij deden onderzoek onder tabletgebruikers in de VS, en kregen van 43% van de ondervraagden te horen dat ze het leuk vinden om te shoppen via een tablet – enige nadeel is dat er webshops zijn die er nog niet helemaal klaar voor lijken. Ondanks dat dit cijfer niet op Nederlandse gebruikers is gebaseerd, kun je die lijn natuurlijk wel doortrekken.

Tabletgebruikers houden van video

Uit datzelfde onderzoek van Adobe kwam naar voren dat de gebruikers van tablets een enorme liefde voor video hebben. In het laatste kwartaal van 2012 steeg het videogebruik opnieuw met 10% ten opzichte van het kwartaal ervoor. Adobe voegde daar nog even toe dat tabletgebruikers gemiddeld meer geld uitgeven dan smartphone gebruikers, en dat mensen die een tablet gebruiken graag nieuwe dingen willen uitproberen op online gebied.

video

Als we dat samen voegen en dan gaan kijken naar e-commerce, ligt daar een mooie kans te wachten. Video’s zorgen (over het algemeen) voor een hogere conversie op de productpagina’s van webshops. Doordat de bezoeker via video de mogelijkheid heeft een product nog beter te bekijken, zonder dat daar een actie voor nodig is, gaat deze sneller over tot een aankoop. Neem dat gegeven samen met de voorliefde van tabletgebruikers, en dé trend op het gebied van conversie lijkt geboren.

Meer mannen dan vrouwen

Een andere opvallende trend richt zich op het geslacht van de mobiele shopper. Waar veel mensen erop rekenen dat vooral vrouwen veel online aankopen doen, ligt dat in ieder geval bij tablets anders. Onderzoek in verschillende landen heeft namelijk aangetoond dat mannen een stuk meer shoppen via mobiele apparaten – het lijkt erop dat zij, met de voorliefde voor gadgets etc, eerder naar deze apparaten grijpen wanneer ze een aankoop moeten doen.

mobile-shopping

Het is een trend die interessant is omdat veel webshops zich richten op of mannen, of vrouwen. Met bovenstaand gegeven kun je daar dus op inspelen. Ook webshops die zich op beide geslachten richten hebben wel degelijk iets aan deze trend: het bereiken van de mannelijke shopper via verschillende marketingkanalen bijvoorbeeld, is iets waarbij je deze gegevens kunt gebruiken.

De opmars van m-commerce lijkt er nu echt te zijn, de harde cijfers tonen het aan. We zullen zien wat de nabije toekomst ons allemaal voor mogelijkheden gaat brengen.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.