3 redenen om uit te breiden naar Omnichannel

3 redenen om uit te breiden naar Omnichannel

Consumenten willen tegenwoordig producten online kunnen aanschaffen, maar in de winkel ophalen of terugbrengen. Ze zoeken informatie over het product op hun laptop of smartphone, ontvangen kortingsbonnen of kortingscodes via e-mail en social media, en kopen zelfs via hun smartphone terwijl ze in de winkel staan. Het combineren van meerdere kanalen is tegenwoordig heel normaal. Als retailer – of je nu online of offline – of beide – verkoopt – kun je hier de vruchten van plukken. Mits je een goede Omnichannel aanpak hebt.

Wat is Omnichannel?

Omnichannel is de volledige integratie van al je verkooppunten en kanalen. Pas als alles met elkaar verbonden is – je voorraadsysteem, CRM, e-mailmarketing, Facebook shop, social media acties en natuurlijk wat er op de winkelvloer gebeurd – ben je volledig Omnichannel.

Het combineren van al deze kanalen (van Instagram tot nieuwsbrief) en verkooppunten (van webwinkel tot warenhuis) heeft een versterkend effect, meer dan wanneer je alles los van elkaar inzet. De communicatie en verbondenheid tussen een bedrijf en haar klanten is hierbij bepalend.

Wil je je winkel uitbreiden met een webshop?

Kies voor de beste software met deze webshopsoftware koopgids

Grote namen als Amazon en Bol.com hebben de lat enorm hoog gelegd: consumenten zijn gewend geraakt aan een makkelijke manier van shoppen. Tegenover ieder verzoek van een klant staat een passend antwoord van een retailer. En als iets niet kan? Dan haakt de consument af.

Na dit alles nog niet overtuigd van Omnichannel? Er zitten 3 grote voordelen aan:

1. Inzicht in marketing en sales.

De hoeveelheid kanalen die de retailers van vandaag tot hun beschikking hebben kunnen overweldigend zijn: je hebt al snel te maken met een fysieke winkel, webshop, mobiel, apps, social media en meer.

In een optimale Omnichannel-wereld verzamelt de retailer alle data van elke transactie en interactie van al de verschillende kanalen om zo een goed beeld te krijgen van iedere afzonderlijke klant. Deze opslagen klantinformatie bestaat onder andere uit: eerdere uitgaven in de winkel of online, besteloverzicht, kortingsbonnen die zijn gebruikt, cadeaubonnen die zijn gekocht, reacties op social media, telefoongesprekken – alles wat gebruikt kan worden om de klant beter te kunnen begrijpen.

Hoe meer meetpunten je kunt creëren, hoe efficiënter je wordt:

  • Herken klanten door het gebruik van een zogenaamde ‘unique identifier’. Het is belangrijk dat je je klant herkent; of dit in de winkel is, via mobiel, of online.
  • Persoonlijke benadering op gebied van marketing en sales is mogelijk, omdat je beter geïnformeerd bent. Ken het volledige koopproces van je klanten. Hierdoor weet je waar je de focus op moet leggen in de presentatie van je website en SEO. Zorg er bijvoorbeeld voor dat populaire producten goed vindbaar zijn.
  • Verhoog de order volumes door naast persoonlijke aanbiedingen ook up- en cross-selling in te schakelen in je winkel en website. Gebruik hiervoor de bekende sales techniek: “Als je hiervan houdt, vind je dit misschien ook leuk.”

omnichannel uitbreiden

2. Alle verkooppunten voelen als één winkel.

eMarketer stelde een tijdje geleden de vraag: “Zou je iets online willen bestellen om het vervolgens in de winkel op te halen?” Op deze vraag reageerde 1 op de 8 mensen zeer enthousiast en meer dan de helft van de mensen antwoordde dat ze al ervaring hadden met “click & collect”. Veel consumenten vinden dit een minimumvereiste, omdat:

  • Het mogelijk maakt om te kopen op een tijdstip dat hen uitkomt.
  • Het verzendkosten bespaart en ze niet afhankelijk zijn van ongelegen bezorgtijden.
  • Het mogelijk maakt om het product in handen te hebben gehad, voordat ze het in huis halen (mits de levering bij een bezorgpunt of in de winkel aankomt).
  • Het handig is om een product dat online is gekocht, in de winkel te ruilen of te retouren.

omnichannel uitbreiden

3. Afgestemd voorraadbeheer.

Voorraad is misschien wel het op één na belangrijkste aspect in de hele Omnichannel-experience. Dit is waar de theorie in praktijk moet worden gebracht: een naadloze verbinding tussen consumenten en jouw onderneming.

Een groot voordeel van een goede Omnichannel-strategie is dat je voorraadbeheer vanuit één centraal platform geregeld kan worden. Zo heb je altijd zicht op wat er op voorraad is, en kun je je klanten verwijzen naar je webshop als iets niet meer op voorraad is in de winkel (en andersom).

Door de integratie van je voorraadsysteem, kun je:

  • Klanten beter ondersteunen bij hun aankoop.
  • Makkelijk een product over laten komen van de ene locatie naar de ander, of thuis laten bezorgen bij de klant.
  • De optie ‘click & collect’ aanbieden, of andersom: de optie bieden tot in de winkel kopen en thuis laten bezorgen.
  • Beperk ‘niet op voorraad’-meldingen, voldoe aan de vraag en verhoog je omzet.
  • Maak het werk sneller en makkelijker, ook ten behoeve van je werknemers.
  • Zorg voor een kritische blik op je voorraad: hou de omloopsnelheid, verkopen en levertijd in de gaten.

Conclusie

Een goedlopende Omnichannel-strategie vraagt even om een investering, maar zodra je een naadloze verbinding tussen al je kanalen hebt opgezet, kun je hier meteen de vruchten van plukken. Klanten zullen minder snel geneigd zijn om af te haken als je alle opties en mogelijkheden aanbiedt die ze verwachten. Een consistente merkervaring zal uiteindelijk leiden naar meer winst!

Geïnteresseerd in Omnichannel? Probeer 14 dagen ons kassasysteem - gratis.

Lightspeed Omnichannel