4 Analytics-rapporten met antwoorden voor uw volgende marketingcampagne

Voor het succes van uw webshop is het belangrijk dat u inzicht heeft in de resultaten van voorgaande marketingcampagnes. Een krachtige tool daarvoor is Google Analytics. We vroegen Lianne Soer, Google Analytics expert bij KG Academy, om haar kennis van Analytics met u te delen in de blogpost ‘4 Analytics-rapporten met antwoorden voor uw volgende marketing campagne’.

Een schat aan informatie

Google Analytics is een zeer krachtige analyse tool waar u een schat aan informatie kunt vinden. Helaas is het ook zo dat men vaak door de bomen het bos niet ziet en het daarom niet voor elkaar krijgt om die inzichten eruit te halen, waarmee u daadwerkelijk aan de slag kunt om uw online marketing verder mee in te richten.

In dit artikel geef ik antwoord op enkele vragen die u als webshopeigenaar kunt gebruiken om bijvoorbeeld informatie te vinden die van belang kan zijn voor het opzetten van een online marketing campagne. Denk aan het inrichten van een nieuwe nieuwsbrief of landingspagina’s. Bij iedere vraag geef ik aan welk rapport u in Google Analytics kunt bekijken!

Voordat ik u verder op weg help, zijn twee dingen belangrijk:

1. Selecteer een representatieve periode

Bekijk de rapporten altijd met de juiste instelling qua datum. Zorg ervoor dat u meer dan 1 maand bekijkt en vergelijk (om er zeker van te zijn dat er geen extreme pieken of dalen in zitten) deze altijd met dezelfde periode één en twee jaar geleden.

2. Filter extreme gevallen eruit door middel van “geavanceerd filteren”

Maak gebruik van “geavanceerd filteren” in de rapporten. Resultaten met een conversiepercentage van bijvoorbeeld 100% en maar 1 of 2 bezoeken, zijn niet representatief. Wanneer deze “extreme” gevallen mee worden genomen in het geheel kan het de resultaten verstoren, waardoor u bijvoorbeeld onterecht gaat focussen op een bepaald kanaal.

1. Welke verkeersbron levert mij de meeste omzet op?

Rapport: Acquisitie – Alle verkeer – Bron/Medium

Zorg ervoor dat u E-commerce hebt geselecteerd (kolom “Conversies” uiterst rechts in het rapport) en sorteer vervolgens op Transacties door op de kolom te klikken.

 

In dit rapport ziet u dus al gauw welke bronnen zorgen voor de meeste opbrengst. Het is hierbij belangrijk om ook na te gaan wat u investeert in de verschillende bronnen.

Merkt u bijvoorbeeld dat uw dure AdWords-campagne (deze vindt u (meestal) terug als “google / cpc” in dit rapport) helemaal niets oplevert, dan is het tijd om die misschien wel stop te zetten.

Daarentegen kunt u hier ook leuke verrassingen in dit rapport tegenkomen. Stel dat u via Facebook een groot deel van uw omzet binnen haalt, terwijl u daar eigenlijk nog geen gebruik maakt van Facebook Ads? Dan is het misschien tijd om een mooie Facebook campagne op te zetten!

Belangrijk: voordat u de twee volgende rapporten met demografische gegevens kunt bekijken, moet u ervoor hebben gezorgd dat u “Functies voor adverteerder” hebt ingeschakeld. Hoe u dit doet vindt u op deze pagina van Google Analytics Help.

2. Wie koopt er vaker? Mannen of vrouwen?

Rapport: Doelgroep – Demografie – Geslacht

 

In dit rapport kunt u precies zien welke groep voor de meeste opbrengst heeft gezorgd.

 

Ook hier kunt u naar de laatste kolom kijken (E-commerce), maar klik ook eens op de verschillende doelsets in het rapport. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde doelen* (bepaalde acties die op de website worden uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld het invullen van een formulier) die juist door mannen of vrouwen worden behaald?

Deze informatie kan erg waardevol zijn wanneer u bezig bent met het bepalen van de strategie van uw volgende marketingcampagne.

*Heeft u geen doelen ingesteld, dan zal hier ook geen informatie te vinden zijn. Op deze pagina vindt u exact hoe u doelen instelt in Google Analytics.

3. Welke leeftijdscategorie converteert het beste?

Rapport: Doelgroep – Demografie – Leeftijd

 

Altijd goed om even te checken of u wel de juiste leeftijdsgroep voor ogen houdt in uw communicatie. Want het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een bepaalde leeftijdscategorie uw webshop vaker bezoekt, maar helemaal niet dé groep is die zorgt voor de meeste verkopen.

Vergelijk in onderstaand rapport de leeftijdscategorie 25-34 maar eens met 35-44 jaar.

 

4. Hoelang hebben klanten nodig om over te gaan tot een aankoop?

Rapport: Conversies – Multi-channel trechters – vertraging

Het rapport Vertraging kunt u goed gebruiken om meer inzicht te krijgen in de tijd die uw doelgroep nodig heeft om over te gaan tot de aankoop.

 

Handig om mee te nemen in beslissingen rondom actieperiodes of geldigheid van kortingscodes. Maar ook voor uw e-mailmarketing campagne.

Let er wel op dat u hierbij niet blind uitgaat van uw Analytics data. Leg altijd de data die u op andere wijze heeft verzameld, bijvoorbeeld van een sales traject (dat standaard 7 dagen duurt in verband met offertes die eerst goedgekeurd moeten worden etc.) ernaast.

Ook de instelling van uw conversie attributiemodel in Analytics is hierbij van belang. Wanneer u hier niets aan heeft gedaan, kent Analytics namelijk de meeste transacties toe aan dag 0.

Dit is nu niet de plek om uitgebreid in te gaan op conversie attributie. Daarom raad ik aan om deze artikelen te lezen als u er meer over wilt weten:

Conclusie

Op basis van alle data die u via bovenstaande rapporten heeft verzameld, kunt u gericht aan de slag met het targetten van de juiste doelgroep, het bepalen van de juiste content, tone-of-voice én kanalen.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.