4 analytics inzichten om uw sales een boost te geven

De 4 Analytics rapporten die in dit artikel aan bod komen zullen u helpen bij het optimaliseren van uw marketing campagnes en uiteindelijk ook uw sales een boost geven.

Hoe? Door inzicht te verschaffen in de resultaten van uw producten in termen van de best presterende locaties, producten, bronnen en landingspagina’s.

Ik heb hiervoor een aangepast rapport gemaakt (en hier gedeeld), zodat u heel makkelijk dezelfde statistieken in uw Analytics account kunt bekijken.

Zorg ervoor dat u ingelogd bent in Analytics en pas onderstaand rapport toe op de eigen weergave in Analytics:

De beste presterende locaties

Zodra u het rapport opent komen de best presterende landen naar voren:

1. land - opbrengst

Wanneer u vervolgens klikt op een land worden de beste regio’s getoond:

2. regio - opbrengst

Zoek uit waar u de meeste opbrengst behaalt en focus op die betreffende regio’s met uw marketinginspanningen. Denk dan aan het aanpassen van (de plaatsingen van) uw advertenties in AdWords of Facebook Ads.

U zal nooit op alle locaties evenveel verkopen. Het is daarom veel slimmer om uw beschikbare marketingbudget te focussen op locaties waar u wél succes heeft, zodat u de zichtbaarheid in die regio’s kunt vergroten.

In bovenstaand voorbeeld kan er het beste gefocust worden op de Randstad, aangezien daar 40% van de opbrengst is behaald.

2. De best presterende producten in die regio

We gaan nu dieper in op een van de regio’s die het beste heeft gepresteerd, in ons voorbeeld bekijken we Zuid-Holland. Wanneer u op de betreffende regio klikt krijgt u de best verkopende producten in die regio te zien.

3. best verkopende product per regio

Er zijn altijd een aantal producten die het beste verkopen, deze toppers zijn het dan ook waard om extra aandacht aan te schenken. Het heeft namelijk niet zoveel zin om producten te promoten waarvan de verkoopresultaten altijd al achterblijven. Dat is zonde van uw marketing budget.

Heeft u productcategorieën in uw webwinkel?

Wanneer u werkt met productcategorieën op uw site (en dit heeft ingesteld in Analytics via uw e-commerce instellingen) kunt u hier eerst nog dieper ingaan op de best verkopende productcategorieën alvorens de specifieke producten te bekijken.

Deze kunt u vinden door in het rapport een secundaire dimensie toe te voegen: “Productcategorie”:

productcategorie

In de tabel verschijnt nu een extra kolom met de bijbehorende categorieën. We zien in bovenstaande afbeelding al gauw dat de categorie Google de meeste unieke aankopen bevat.

Om een nog beter beeld te krijgen gaan we via “geavanceerd” (boven de tabel rechts boven het zoekveld) een filter aanmaken zodat alleen die betreffende categorie wordt getoond.

Zodra u daarop klikt kunt u het volgende instellen (ik gebruik de categorie Google als voorbeeld):

 

productcategorie filteren

Zodra deze wordt toegepast krijg ik alle sales in de categorie “Google” te zien:

gefilters op categorie Google

3. De best presterende bronnen

Nu we erachter zijn wat ons best presterende product is, is het van belang om na te gaan via welk kanaal die verkopen tot stand zijn gekomen. Wanneer u klikt op het best presterende product komen de bronnen tevoorschijn.

4. bronnen - opbrengst

In bovenstaand rapport zien we dat de best presterende bron “google / organic” is. Dus als we extra in zouden zetten op zoekmachine optimalisatie (SEO), zouden we ervoor kunnen zorgen dat we nog meer van ons best presterende product verkopen.

We zouden hier ook kunnen concluderen dat we niet langer inzetten op bijvoorbeeld Facebook of Twitter advertenties als de resultaten van de afgelopen tijd laten zien dat daar geen sales uit zijn gekomen. Dat baseert u dan natuurlijk niet alleen op dit rapport, maar na een diepere analyse van de betreffende kanalen.

4. De best presterende landingspagina’s

Nu u weet wat de grootste bron is van uw best verkopende product, bekijken we tot slot de landingspagina’s (bestemmingspagina’s in Analytics) die hieraan hebben bijgedragen.

Door in het rapport te klikken op de bron komen de bestemmingspagina’s tevoorschijn:

5. landingspagina's

Het (nog verder) verbeteren van die landingspagina’s is dan de volgende stap. Middels conversie optimalisatie kunt u ervoor zorgen dat meer bezoekers op die pagina’s overgaan tot een aankoop in uw webshop. Dat is weer een hele andere tak van sport, dus daar gaan we nu niet verder op in ;-). Hier vindt u een heleboel tips voor het verbeteren van uw landingspagina’s.

Tot slot

Dit waren de 4 inzichten waarmee u aan de slag kunt om uw sales een boost te geven. Het is belangrijk om niet te vergeten dat u nooit alleen op basis van deze gegevens radicale beslissingen kunt nemen. Deze inzichten geven u een eerste indicatie van de zaken waar u meer, of juist minder aandacht aan zou moeten besteden.

Kerstkado voor SEOshop klanten

Nu de feestdagen voor de deur staan hebben wij ook iets voor u bij ons onder de kerstboom liggen ;-).

Klanten van SEOshop profiteren t/m 31-12-2015 van 25% korting op een online marketing cursus naar keuze!

Hoe u de korting gebruikt? Heel simpel: bezoek onze website via deze link en de korting wordt automatisch aan uw winkelmand toegevoegd zodra u een cursus heeft uitgekozen.

Fijne feestdagen!

9 producten die ideaal zijn voor dropshipping

9 producten die ideaal zijn voor dropshipping