Dit zijn de 4 belangrijkste social media trends van 2015

Het zou het leven van een online marketeer een stuk makkelijker maken als er maar twee of drie sociale netwerken waren waar de doelgroep op te vinden is. Maar het huidige digitale landschap is volop in ontwikkeling. Waar in 2014 de focus lag op het promoten van merken op social media, begint in 2015 de interactie met de fans een grote rol te spelen. Ben je ook nieuwsgierig wat 2015 de social media marketing gaat brengen? In dit blog hebben we een viertal trends op een rijtje gezet die je zeker in de gaten moet houden.

1. S-commerce

De eerste succesvolle stappen naar social commerce zijn in 2014 gezet, maar deze trend zal in 2015 nog een grotere rol gaan spelen. De grote sociale netwerken Twitter en Facebook zijn aan het experimenteren geslagen betreft sales­driven ontwikkelingen van het platform. Zo zijn de pioniers aan het testen met aankoop stimulerende call to action buttons waardoor de fans binnen enkele klikken producten kunnen aankopen zonder hiervoor het sociale netwerk te verlaten. Eén van deze call to actions heeft Facebook onlangs ook doorgevoerd bij de bedrijfspagina’s. Ondernemers kunnen inmiddels uit zeven CTA buttons kiezen die in de header van de pagina wordt getoond. De CTA stuurt de bezoekers direct naar de juiste pagina van de website. Door deze call to actions wordt de aankoopcyclus direct een stuk korter en worden impulsaankopen gestimuleerd. Voor e­tailers met een grote online community biedt deze trend zeker mogelijkheden.

social-media-trend-1

Voor­ en nadelen

Door een crossmediale campagne goed te organiseren, worden de consumenten consistent middels diverse media ­ e­mail, social en offline acties ­ blootgesteld aan de producten van de e­tailer. Daarnaast wordt er met social commerce weer een nieuw verkoopkanaal geïntroduceerd. Maar zit er dan ook een nadeel aan scommerce? Social media dient van nature het doel om de engagement onder de fans te vergroten en langdurige relaties op te bouwen. Dat neemt niet weg dat de stap van een betrokken fan naar een aankoop een stuk kleiner is wanneer de band tussen fan en merk goed is.

2. Social video

Social video’s zijn booming. Vine, Snapchat en video’s op Facebook, social video’s worden steeds populairder, wat ook weer leuke voordelen voor e­tailers met zich mee brengt. Zo was de stijging van videomarketing op social media eind 2014 al duidelijk zichtbaar. Maar ook de stijging van het bereik is niet onopgemerkt gebleven! Zo worden video’s over het algemeen niet alleen vaker door Facebook getoond, maar ook vaker gezien door de fans. Videomarketing biedt e­tailers dan ook de mogelijkheid om audio­visueel hun verhaal te vertellen (storytelling). Het maken van dergelijke video’s is natuurlijk een tijdrovend proces. Maak daarom ook user generated video’s deel van jouw marketing strategie door leuke nieuwswaardige en relevante video’s te delen op de socials zoals 365zon.nl en StoereKindjes.nl. Door video’s met een vleugje humor te gebruiken realiseer je niet alleen meer bereik, het algoritme van Facebook is dol op videocontent, maar zorg je er tevens voor dat de video’s sneller gedeeld worden.

social-media-trend-2

3. Social advertisment

De social advertisment trend uit 2014, waarbij Snapchat kwam met de eerste gesponsorde pushvideo en Twitter ook een advertentieplatform lanceerde, zal zich ook in 2015 meer en meer gaan ontwikkelen. Uit onderzoek van Salesforce blijkt dan ook dat ruim 70% van de ondernemers in 2015 meer budget voor social advertisement reserveert. Door het scala aan social media kanalen met advertentiemogelijkheden is het voor een e­tailer van belang om in kaart te brengen op welk sociaal netwerk de doelgroep te vinden is.

social-media-trend-3

Voor­ en nadelen

Wat zijn de voordelen aan adverteren op social media? Doordat je kunt targetten op bepaalde doelgroepen, ben je zelf in charge over wie jouw berichten ziet. Zo sta je ook vrijwel direct in contact met de doelgroep die jij voor ogen hebt en is het tevens goed meetbaar. Het nadeel? In tegenstelling tot de overige trends is dit de enige die marketingbudget vereist.

4. Activate fans

In 2014 werd social media vooral gebruikt om een online community te creëren. Zo werden er veel volgers en fans verzameld op één online platform. 2015 zal in het teken staan van het daadwerkelijk activeren van de fans. Een community met duizenden fans is leuk, maar aan een passieve groep heb je als e­tailer niets. Het is dan ook de truc om hen te activeren en écht te leren kennen.

Activation tool

Met behulp van diverse tools kun je fans en klanten activeren. Zo kun je met een klantactivatie programma de mensen belonen voor het uitvoeren van waardevol gedrag met als doel hen nog meer te activeren. Brengen zij vrienden aan of zetten ze zich voor je merk in op social media door actief te reageren en berichten te liken? Dan moet je dat waardevolle gedrag ook zeker belonen. Zo creëer je op een slimme manier meer ambassadeurs voor je merk. Met een klantactivatie programma standaardiseer je het beloningssysteem door automatisch een standaard aantal punten toe te kennen aan de acties die de deelnemers kunnen doen en de rewards waar zij voor kunnen sparen. Hierdoor heb je er als ondernemer ook niet direct een dagtaak aan.

Wie zijn nou precies jouw fans?

Ook stelt een klantactivatie programma je in staat om door middel van profiling persoonlijke gegevens en voorkeuren of interesses uit te vragen. Dat betekent dat als je als reisorganisatie binnen het programma niet alleen de persoonlijke gegevens kun achterhalen maar ook kunt vragen of de voorkeur uitgaat naar een wintersport­ of zonvakantie. Belvilla is een mooi voorbeeld van hoe profiling binnen een klantactivatie programma werkt. Door waardevolle informatie uit te vragen kan Belvilla vervolgens weer gericht marketing bedrijven. Denk hierbij aan marketing automation mailtjes naar een specifieke doelgroep.

social-media-trend-4

Voordelen?

Die zijn er genoeg! Je leert namelijk niet alleen je fans kennen, je creëert meerdere extra contactmomenten met jouw fans en klanten. Ook kun je door het toepassen van profiling jouw boodschap en aanbiedingen naar een specifieke doelgroep sturen. Deze getargette berichten en nieuwsbrieven zullen de conversie ook ten goede komen.

What’s next?

Natuurlijk zullen er nog meerdere trends zijn die zich in 2015 kunnen gaan ontpoppen. Gaat bijvoorbeeld Instragram knallen en zal het gebruik van Facebook dan wellicht afnemen? Gaat Google+ dit jaar toch echt zijn opmars maken of wordt het juist Pinterest die een grote rol gaat spelen voor ondernemingen? Laat jouw verwachting vooral achter in een reactie!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.