4 conversie verhogende Google Analytics rapporten

U zou uw klanten kunnen vragen welke pagina’s en informatie zij nuttig vinden in uw webwinkel, maar het is natuurlijk veel effectiever om de wensen van uw klanten te meten aan de hand van hun gedrag. Daar kunt u Google Analytics voor gebruiken!

1. Paginarapport

Hoe bepaalt u wat u gaat testen in uw webwinkel? Kijk hiervoor naar de belangrijkste pagina’s. In Google Analytics vindt u die onder (gedrag > site-inhoud > alle pagina’s | Site Content > Pages). Kijk vervolgens naar de pagina’s met een hoog bezoekersaantal, eventueel gecombineerd met een lage paginawaarde. Neem eventueel ook het bouncepercentage, de gemiddelde tijd op de pagina en het uitstappercentage mee.

Pagina rapport

2. Real time rapportage

Vaak zult u uw webwinkel vanuit een ander perspectief bekijken dan uw doelgroep. Als u inzicht wilt krijgen in deze verschillen, kijk dan naar het Real time rapport. Analyseer hier via welke websites individuele bezoekers naar uw webwinkel komen en welke pagina’s ze bekijken. Via deze Analytics sjabloonlink ziet u in 1 scherm de belangrijkste real time rapporten van actieve gebruikers in uw webwinkel.

In onderstaande afbeelding ziet u een voorbeeld (enkele gegevens zijn onleesbaar gemaakt).

Real time rapportage

Normaal gesproken geeft Google Analytics het gemiddelde bezoek weer voor uw volledige website (of webwinkel) en pagina’s van die website. Kijkt u naar individuele bezoekers – wat u bij het real time rapport doet – dan krijgt u een ander, vaak opvallender, beeld. Zo ziet u in dit voorbeeld dat meer bezoekers de webwinkel op een tablet bekijken, dan op een desktop computer. Ook kunt u zien welke pagina’s worden bekeken door de nieuwe en terugkerende bezoekers. Bekijk daarom regelmatig dit rapport!

3. Het gebruikersstroom rapport

Bekijk ook het gebruikersstroom rapport (Doelgroep – Gebruikersstroom). Dit rapport geeft een mooie visuele weergave van de wijze waarop de meeste bezoekers door de website navigeren. Wat vaak al opvalt is dat meer dan 75% van de bezoekers minder dan vijf pagina’s bekijkt. Als u dan op de belangrijkste landingspagina’s niet uw unieke onderscheidende kenmerken noemt, dan is de kans groot dat de bezoeker die helemaal niet ziet en voor een concurrent zal kiezen. In het rapport kunt u dus nagaan of de belangrijkste gebruikersstromen verrassend zijn en of ze aansluiten bij de indeling van uw site. Heeft u bijvoorbeeld dameskleding prominent in beeld, maar gaan veel bezoekers naar de herenkleding, dan kunt u overwegen om juist herenkleding prominent in beeld te brengen.

gebruikersstroom rapport

4. Analyse op de pagina rapport

Gebruik ook de analysemogelijkheden op de pagina ‘Rapport’ (Gedrag – Analyse op pagina | Content – In-Page Analytics). U ziet dan welke links vaak worden aangeklikt en kunt dan ook hier populaire inhoud een prominente plaats geven. In het onderstaande voorbeeld zou dan (Hotels – Kassel – Dresden – Praag) een lagere positie in het menu kunnen krijgen.

Als u in het rapport ook klikt op browserformaat, dan ziet u ook direct het gedeelte gemarkeerd dat voor 90 procent van de bezoekers direct zichtbaar is zonder te scrollen. Waardevolle content dient natuurlijk direct in beeld te verschijnen voor deze 90 procent.

Analyse op pagina

Conclusie

Met deze 4 rapporten krijgt u meer inzicht in het bezoekersgedrag op uw site (of in uw webwinkel) en kunt u uw site verbeteren. Hiermee verhoogt u op structurele wijze de waarde per bezoek en daarmee uw winst. Met een hogere waarde per bezoek kunt u ook meer uitgeven voor pay per click campagnes, zoals AdWords, om zo uw winst te vergroten.

Maarten Dries

Maarten Dries

Maarten is online marketing & e-commerce specialist en oprichter van Modation: een full service online marketing bureau. In de blogpost vertelt hij hoe je als webwinkelier je conversie kunt verhogen op je productpagina's.