4 e-commerce e-maildesigns die overtuigen... en waarom

Ook Harvard Business Review zegt het: e-mailmarketing is de meest kosteneffectieve reclamemethode ooit. Het is echter de opmaak van de e-mail die beslist wat geslaagde en minder geslaagde mails zijn. Vooral wanneer het doel is je klant te overtuigen iets te kopen.

“Maar ik ben toch geen grafisch ontwerper?” Goed dat je het zegt, want je hoeft helemaal geen designer te zijn. Als je de belangrijkste elementen onder de knie hebt, zoals de opmaak van de e-mail, de psychologie achter de kleuren, de aanpassing aan het type scherm en de enkele handige online programma’s, kun je e-mails zoals deze ontwerpen…

Dus, direct uit het brein van de e-mailexperts van Mailjet: hier zijn 4 kenmerken van e-maildesigns voor e-commerce die overtuigen… en waarom.

1. De inhoud staat in de juiste volgorde

Inhoud in de juiste volgorde

In al deze voorbeelden staat de belangrijkste informatie ‘boven de vouwlijn’ (‘above the fold’ in het Engels). Tot 40% van alle iPhone-gebruikers in de VS lezen hun e-mails in slechts 0 tot 3 seconden (Movable Ink, 2014). Dit betekent dat elke pixel boven de vouwlijn van belang is. Sterker nog, de ruimte boven de vouwlijn moet een duidelijke maar toch niet-hinderlijke oproep tot actie bevatten.

2. Ze ogen mooi

Ze ogen mooi

Steeds opnieuw zien we e-mails met foto’s van slechte kwaliteit, met verkeerde kleuren of zonder interessante media. Vooral wanneer je producten online verkoopt, moet je de aandacht van je klanten trekken met de mooie vormgeving van je e-mails. Hier zijn onze favoriete tips:

Zorg ervoor dat je productfoto’s van goede kwaliteit hebt. Zelfs als je geen grafisch ontwerper bent, kun je je foto’s interessanter maken met behulp van gratis online programma’s zoals Canva.

Kies je kleuren zorgvuldig. Recent onderzoek over kleuren van auto’s heeft aangetoond dat mannen fellere kleuren en vrouwen neutrale kleuren verkiezen (iSeeCars.com, 2015). De kleur rood geeft energie, doet de hartslag verhogen en de bloeddruk stijgen. In het voorbeeld van de auto zorgde het opwindende effect van de felle kleuren een positieve reactie bij mannen, wat erop kan wijzen dat ze onbewust zochten naar meer snelheid en risico. Vrouwen aan de andere kant verkiezen vaak neutrale kleuren, omdat ze veiligheid zoeken.

Houd bij het ontwerpen van je e-mails rekening met kleuren en hun betekenis. Zorg ervoor dat de gevoelens die je opwekt afgestemd zijn op je product en doelpubliek. Hier is nog een voorbeeld van CoSchedule.com dat dieper ingaat op kleuren en hun psychologie.

Colors bring emotion

En ten slotte: onderschat GIF’s niet. Deze worden steeds meer in e-mails gebruikt, want ze presenteren informatie op een eenvoudigere manier of tonen een product in actie. Een tip: zorg ervoor dat je GIF’s in de context passen en aanleunen bij de reactie die je van je klanten wilt verkrijgen met je e-mails. Giphy is een goed bron voor GIF’s die bij je boodschap passen.

Giphy

3. Ze zijn aanpasbaar

Ze zijn aanpasbaar

Het is tegenwoordig een absolute must om je e-mails te ontwerpen voor zowel desktops als mobiele toestellen. Negeer je de mobiele toestellen, dan kun je net zo goed een banner op je internetwinkel zetten met “Smartphone-gebruikers niet welkom”. De meest populaire en de derde populairste app voor e-mails zijn respectievelijk de iPhone Mail- en iPad Mail-apps van Apple, en 80% van de consumenten wissen een e-mail als die niet goed op hun mobiele toestel wordt weergegeven.

Ontwerpen voor mobiele toestellen betekent e-mails ontwerpen die aanpasbaar zijn (m.a.w. met proportionele verhoudingen en waarvan de lay-out geoptimaliseerd is voor het toestel waarop ze worden weergegeven).

Als je niet technisch onderlegd bent, kun je best een e-mailservice gebruiken waarvan de sjablonen automatisch worden aangepast en die je een voorbeeld geven van hoe je e-mail er op verschillende toestellen zal uitzien.

E-mail editor

Je kunt echter je e-mail voorbereiden op deze veranderingen door deze opmaakprincipes te volgen:

– Voeg ALT-tags toe aan afbeeldingen
– Gebruik alternatieven voor opsommingstekens (bv. asterisken) omdat die in HTML-mails wegvallen
– Voeg een link naar een online versie toe
– Gebruik veel tabellen in elkaar
– Stel je stijlen op elkaar af
– Snijd afbeeldingen in stroken en koppel deze apart aan de e-mail

4. Ze hebben allemaal de juiste lengte

Ze hebben allemaal de juiste lengte

Ja, e-mails kunnen te lang of te kort zijn. E-mails die te kort zijn riskeren rechtstreeks in de spam-box van je klant te worden gestuurd door de e-mailservice (zoals Gmail, Hotmail, Yahoo! en Orange doen). De reden daarvoor is dat te korte e-mails erg lijken op iets wat een spammer zou verzenden. Daarom is het een goed idee e-mails van meer dan 500 tekens te versturen, zodat ze niet als spam worden bestempeld.

E-mails kunnen ook te lang zijn. E-mails die te lang zijn worden vaak onderbroken (of afgesneden) wanneer ze hun maximale grootte hebben bereikt. Gmail is daarin bijzonder streng: het toont slechts de eerste 102 KB van de e-mail en knipt de rest weg. Dit betekent dat essentiële elementen zoals je oproep tot actie, je uitschrijvingslink en traceercodes mogelijk verwijderd worden. Ons advies? Reduceer de omvang van de afbeeldingen door ze te comprimeren, de kleur aan te passen en metadata te verwijderen.

Benieuwd naar deze designs? Ze zijn gratis beschikbaar bij Mailjet.

Over Mailjet

Mailjet is een krachtige alles-in-één e-mailaanbieder die ervoor zorgt dan online bedrijven transactiegerelateerde en marketingmails kunnen verzenden en hun contactpersonen bij elke e-mail beter kunnen leren kennen. De intuïtieve tools en krachtige API’s van Mailjet bieden de afzenders net de juiste hoeveelheid analytische gegevens om het meeste te halen uit elke bestemmeling, campagne en inbox. Mailjet, dat in 2010 in Frankrijk is opgericht, is marktleider in e-mailinfrastructuur en mailbezorging en bedient wereldwijd meer dan 32.000 klanten in zes talen. Meer informatie vindt u op www.mailjet.com.

Mailjet

Michyl Culos

Michyl Culos

Channel Marketing Manager bij Mailjet. Ik schrijf over partnerships, marketing en branding met een e-mail twist. Als ik niet schrijf loop ik halve marathons en ga ik op zoek naar de leukste restaurantjes.