4 lessen voor logo redesign

Tijdens onze themamaand Design geven we verschillende mensen het woord. Vandaag is het de beurt aan Tamara Wouda van 99designs, die u tips zal geven voor een logo redesign.

Niets wordt zo sterk met je merk geassocieerd als je logo. Vanaf dag 1 is je logo een primaire tool om de boodschap van je onderneming over te brengen en je te onderscheiden van de concurrentie. Je hebt hard gewerkt om naamsbekendheid op te bouwen door middel van marketing, PR en door mond-tot-mond reclame. Jouw onderneming is nog steeds in business en (hopelijk!) groeiend. Waarom zou je überhaupt nadenken over logo redesign?

Een paar goede redenen voor logo redesign zijn de introductie van een nieuwe productlijn, verschuiving van de markt of consumentengedrag of om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Wat als je het huidige logo niet meer vindt passen bij je onderneming of er eigenlijk nooit tevreden over bent geweest?

Redesign voorbeelden van een paar grote bedrijven leren ons 4 lessen waar je over na zou moeten denken voordat je aan de slag gaat met logo redesign.

Voorbeeld 1: What’s in it for you?

Een populaire benadering waar veel grote ondernemingen zoals Shell, Nike en Starbucks voor gekozen hebben is om hun naam uit het logo te halen. Dit is een grote stap en is onzinnig voor kleine ondernemingen, maar er valt wel een les uit te halen.

Redesign voorbeelden

Valt het je op welke elementen van deze logos terugkomen in het redesign? Thema, kleur en afbeelding (Starbucks heeft er bijvoorbeeld voor gekozen bij ieder redesign meer in te zoomen op de zeemeermin.) Het is duidelijk dat de logo’s en hun redesigns dezelfde onderneming vertegenwoordigen. De naamloze nieuwe ontwerpen zijn een verklaring van het doel: iconische status. Door deze radicale stap te nemen hopen ze deel te worden van de groep ondernemingen die meteen herkend wordt aan de hand van een afbeelding. Conclusie: de doelstellingen zijn duidelijk.

Les 1: Weet wat je ervoor terugkrijgt

Een logo redesign moet een doel voor ogen hebben, een die je kunt verwoorden. Stel jezelf een paar eenvoudige vragen: “Op welke concrete manieren denk ik dat een redesign mijn merk een boost zal geven of mij boven de concurrentie uit zal laten stijgen?” Of denk er op een ander manier over na: “Doet mijn onderneming iets nieuws of anders dat een nieuwe look rechtvaardigt?” Als je geen (goed) antwoord hebt op deze vragen, raad ik je een redesign af totdat je bovenstaande vragen wel kunt beantwoorden.

Voorbeeld 2: Is minder echt meer?

Je hebt dit waarschijnlijk eerder gehoord, maar er zit een kern van waarheid in. Een gecompliceerd logo ontwerp loopt het gevaar verschillende of teveel boodschappen aan de klanten over te brengen. Het meest linker logo hieronder bijvoorbeeld, dit was het eerste logo van Apple in 1967.

Voorbeeld redesign

Het is geïnspireerd door het verhaal van de appel die op Newtons hoofd is gevallen met daarbij de tekst ‘Newton… A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought… Alone.’ Zeer poëtisch natuurlijk, maar vrij nietszeggend in deze snel groeiende industrie.

In 1977 werd het logo vervangen door de appel, toen nog met regenboog print. Dit was de eerste introductie van wat nu een van de meest herkenbare logo’s ter wereld is. Toen Steve Jobs bij Apple kwam, werd er in 1988 een volledig zwarte appel geïntroduceerd. Deze werd later vervangen door de huidige chrome appel die nu op elk product prijkt.

Les 2: Bedenk hoe een redesign jouw onderneming beter representeert

Als je originele logo druk en obscuur is, zou je er over na kunnen denken welke elementen je kunt verwijderen zonder het imago van je merk aan te tasten. Kun je het logo aanpassen naar een simpelere versie of heb je een totaal nieuw logo ontwerp nodig om het verhaal achter je merk over te brengen? Het doel is om je doelgroep een duidelijker beeld te geven van wie je bent en wat je biedt, maar je wilt voorkomen dat je huidige klanten zich niet langer kunnen identificeren met het logo en merkimago.

Voorbeeld 3: Kun je ook te ver gaan?

In de zoektocht naar de voordelen van een redesign – om de iconische status te bereiken of om een luidruchtig logo op te schonen – gaan sommige ondernemingen te ver. Als onderdeel om superstar Coca-Cola aan de kant te zetten, introduceerde Pepsi in 2009 een naamloos miljoen-dollar logo met een abstracte witte lach. Al snel werd de ‘lach’ door designers op heel andere manieren geïnterpreteerd…

Redesign voorbeelden Pepsi

Hoewel de impact van de grap van de designer en de negatieve media aandacht niet te meten valt, heeft het nieuwe logo en de triljoen-dollar kostende rebranding campagne Pepsi niet de gewenste resultaten opgeleverd: ze staan altijd nog achter Coca-Cola. Er valt hier een vrij eenvoudige les te leren.

Les 3: Vraag input van verschillende stakeholders, niet alleen je fans

Vertrouw niet alleen op je business partner of vrienden om te checken of jouw logo of redesign fantastisch of verschrikkelijk is. Vraag je klanten en mensen in je doelgroep die niet verwant zijn aan de onderneming ook naar hun mening. Wat vertelt jouw logo hen over jouw diensten, klanten, waarden en verhaal? Zien zij elementen die jij niet zag? Je krijgt zo niet alleen een idee van wat wel en niet werkt, maar je krijgt misschien ook suggesties om het logo ontwerp te verbeteren.

Voorbeeld 4: Wat is er überhaupt mis met je eerste design?

In 1983 lanceerde Microsoft Windows een mat blauw rechthoekig logo met ronde hoeken – een abstract raam. Vervangende logo’s bestonden uit meerdere kleuren, voegden beweging toe en leken bijna op een vlag. Windows laatste redesign verscheen met de introductie van Windows 8.

Redesign voorbeeld Windows

Na de controversiële introductie van het nieuwste logo bleek dat de omwenteling veroorzaakt was door een vraag van design agency Pentagram. Zij zeiden: “Jullie naam is Windows. Waarom ben je een vlag?” En zoals Windows het vertelt: “…als je terugkijkt op de oorsprong van de logo’s zie je dat het echt als raam werd bedoeld. ‘Windows’ is een mooie metafoor voor computeren en met het nieuwe logo wilden we het idee van een raam opnieuw vieren.” Het kostte het bedrijf bijna 30 jaar om zich te realiseren dat hun initiële concept achter het logo nog steeds het beste is!

Les 4: Zoals ze in het Engels zeggen “if it ain’t broken, don’t fix it!”

Als jouw klanten zich identificeren met het huidige logo en het logo de juiste boodschap van jouw onderneming overbrengt, waarom zou je dan een logo redesign willen? Windows’ gekleurde vlag-logo werd uiteindelijk herkenbaar door herhalingen, maar het originele logo was een veel betere representatie van het bedrijf. Als je doel vooral is om een bestaand logo te moderniseren, houd het dan bij kleine, zinvolle aanpassingen. Een redesign wedstrijd op 99designs kan je verder helpen en inzicht geven of je je logo zou moeten aanpassen. Je ontvangt tientallen verschillende ontwerpen van designers gebaseerd op je huidige logo. Dit geeft je de kans om te zien wat een redesign voor gevolgen zou kunnen hebben voor jouw merk. Start nu een logo redesign wedstrijd! Klanten van SEOshop krijgen standaard een gratis Power Pack upgrade t.w.v. €75 op iedere ontwerpwedstrijd van 99designs. Een Power Pack geeft je gemiddeld 185% meer ontwerpen om uit te kiezen.

Deel jouw ervaringen met logo redesign in de comments!

Website 99designs: http://www.99designs.nl/

Tamara Wouda

Tamara Wouda

werkt sinds april 2013 bij 99designs als Country Manager Nederland. Ze is verantwoordelijk voor 99designs’ groei in Nederland, inclusief (online) marketing en het opbouwen van partnerships. Tamara heeft brede ervaring in de media industrie, waaronder schrijven, marketing, communicatie en PR, social media management en marktonderzoek.

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/tamara-wouda/