4 Pro-Tips voor een succesvol terrasseizoen

4 Pro-Tips voor een succesvol terrasseizoen

Het terrasseizoen is volop op gang. Horecaondernemers hebben het terras open gegooid en zijn volop bezig. Maar haal jij wel alles uit jouw terras?  Wij vroegen 3 restaurateurs om hun pro-tips voor het terrasseizoen te delen: Jennifer Nelson van Greenwoods in Amsterdam, Jonathan Servais van Moment in Luik en Tania De Bleeker van De Bavohoeve in Gent.

1. Promoot jouw terras online

De eerste stap is om jouw klanten en potentiële klanten warm te maken voor het zomerseizoen via verschillende marketing kanalen, zoals bijvoorbeeld jouw website, maar ook Facebook en Instagram. Bedenk welke speciale promoties of acties je deze zomer wilt aanbieden. En bedenk welke evenementen je deze zomer kunt organiseren (denk aan het WK!)

Jonathan Servais van Moment heeft een sterke marketingstrategie ontwikkeld met een focus op social media en influencers. Hij organiseert een preview-evenement waarbij hij enkel bloggers met een grote following uitnodigt. Ook plaatst hij aantrekkelijke foto’s van het terras op Facebook en Instagram om een voorproefje te geven op wat de klanten te wachten staat deze zomer.

Een idee is ook om de nieuwe menukaart voor het terras op sociale media te plaatsen, aangezien deze vaak speciaal is aangepast aan het terras. Ook speciale promoties en acties kun je op social media en op de website aankondigen.

Terras seizoen pro-tips

2. Zorg ervoor dat het terras uitnodigend is en onderscheid jezelf door excellente service te bieden

Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw terras kiezen en niet die van de buren? En nog belangrijker, hoe zorg je ervoor dat klanten keer op keer voor jouw terras kiezen? Allereerst is een aantrekkelijk en aangenaam terras essentieel; de mensen zitten er tenslotte een tijdje.

Jonathan Servais van Moment bespaart niet op design en inrichting, “Overal waar je kijkt zijn er terrassen! Hoe zorg je ervoor dat je je onderscheidt van de rest? Door voor een originele inrichting te kiezen die een beetje ongewoon is. Design is echt de kracht van al onze vestigingen. Ze hebben elk hun eigenheid.”

Naast een mooie inrichting is uitstekende service een manier om herhaalbezoeken te stimuleren. Omdat het terras de capaciteit van de zaak vaak twee keer zo groot maakt, wordt een goede bediening een grote uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat ook op jouw terras klanten goed bediend worden?

  • Extra personeel inzetten is niet overbodig tijdens de zomermaanden. Zorg dat er altijd genoeg personeel op de werkvloer is zodat ook drukke momenten vlekkeloos verlopen.
  • Zorg dat het personeel makkelijk alle tafels kan bereiken, zodat ze snel naar de keuken en terug kunnen lopen en vrij kunnen werken.
  • Werk met slimme mobiele tools om de efficiëntie van bestellingen en betalingen te verhogen. Zie punt 3.

Terrace season pro-tips

3. Beheer het terras met een flexibel bestelsysteem

Het personeel van de Bavohoeve werkt op het terras met hand-held iPads. Bestellingen worden aan tafel opgenomen en rechtstreeks naar de keuken of bar gestuurd. Dit voorkomt dat het personeel constant naar binnen moet lopen om bestellingen in te voeren in de vaste kassa. Ook biedt dit de mogelijkheid om het personeel beter te verdelen: de obers die bestellingen opnemen en naar de keuken sturen en andere medewerkers die opdienen en afruimen. Dit verhoogt klanttevredenheid en de efficiëntie van jouw werkkracht. Dit is slechts 1 van de belangrijke redenen waarom een mobiele kassa het beste systeem is voor jouw terras. 

4 Pro-Tips voor een succesvol terrasseizoen

4. Werk met ervaren en gemotiveerd personeel

Tijdens drukke dagen heb je geen tijd om personeel te trainen. Zorg er dus voor dat je in de aanloop van het drukke terrasseizoen nieuw personeel aanneemt en traint. Tijdens weekdagen is het ook vaak minder druk, en heb je meer tijd om personeel in te werken. Ook kan een gebruiksvriendelijk kassasysteem enorm helpen om de trainingsperiode in te korten. Tania De Bleeker vertelt, “Nieuwe werknemers zijn zeer snel weg met het Lightspeed kassasysteem. Binnen een kwartier of halfuur kan ik alles uitleggen.”

Ook Jennifer Nelson van Greenwoods benadrukt het belang van een goed getraind team, “’Goed personeel is essentieel. Bij ons moet je een ninja zijn: niet alleen een fantastische serveerder zijn, maar ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor verschillende taken. De kwaliteit van het personeel zie je terug in de kwaliteit van het eten, en dat zie je weer terug in hoe we het eten serveren en hoe serveerders daarna service bieden.’’

Om ervoor te zorgen dat het personeel gemotiveerd is, zijn incentives nodig. Deel bonussen of extra’s uit aan medewerkers die bijvoorbeeld de meeste upsells verkopen. Met de geïntegreerde data-rapporten van Lightspeed Restaurant kun je te allen tijde checken welke personeelsleden de hoogste omzet draaien, en wat ze exact verkocht hebben.

 

 

E-mail marketing benchmark per sector 2018

E-mail marketing benchmark per sector 2018

8 tech tips voor het runnen van je restaurant

8 tech tips voor het runnen van je restaurant