4 redenen waarom responsive webdesign belangrijker is dan ooit

Responsive webdesign. Vaak genoemd als de eCommerce trend van de afgelopen jaren. Een responsive webshop past zich automatisch aan aan elk type scherm (mobiel, tablet en laptop). Toch zijn lang niet alle grote webshops responsive. Uit onderzoek van Akamai (2015) blijkt dat slechts 18.7% van de top 10.000 websites wereldwijd (gebaseerd op omzet), responsive zijn. Alibaba.com en Ebay.com bijvoorbeeld zijn nog steeds niet volledig responsive. Toch is een responsive webdesign belangrijker dan ooit. In deze blogpost lees je waarom.

 

1. De mobiele revolutie

Het gebruik van smartphones is de laatste jaren exponentieel gestegen. Uit onderzoek van Adobe Digital Index (2015) blijkt dat 35% van al het siteverkeer in Nederland komt uit mobiele telefoons en tablets. Daarnaast heeft de mobiele telefoon de desktop achterhaalt in gebruik, zoals hieronder te zien. Er wordt verwacht dat in 2017 wereldwijd meer dan 63,4% van alle mobiele gebruikers zijn weg weet te vinden naar online content via smartphones.

Mobiel vs Desktop gebruik

Een niet-responsive webshop kan bezoekers die binnenkomen via telefoon en tablet weerhouden van het doen van een aankoop. Niets is frustrerender dan vele malen inzoomen om je weg te navigeren door een webshop.

 

2. Betere vindbaar in de zoekmachines

Google heeft zich lang sterk gemaakt voor responsive webdesign op verschillende apparaten. En met een marktaandeel van 67% is het handig om naar Google te luisteren. Sinds 21 april 2015 gaan zij een stap verder door websites die responsive zijn voor meerdere apparaten (pc, mobiel, tablet), hoger te indexeren in haar zoekresultaten. Met deze beslissing zorgt Google ervoor dat responsive webdesign een belangrijke factor wordt in de SEO strategie van webshops.

Responsive Webdesign Google

Daarnaast werkt een responsive webdesign mee aan de laadsnelheid van de pagina. Voorheen gingen er kostbare seconden verloren door het redirecten naar een mobiele webversie. Een snellere laadtijd werkt op zijn beurt ook weer mee aan de SEO resultaten, aangezien Google de laadtijd steeds belangrijker vind.

 

3. Een optimale User Experience (UX)

Een bezoeker anno 2016 bezoekt ‘s-ochtends je webshop op zijn mobiel, ‘s-middags via zijn laptop en ‘s-avonds via zijn tablet. De kans is groot dat zij eerst oriënteren, waarna zij later over gaan tot een aankoop. Het is daarom heel belangrijk dat zij eenzelfde ervaring, of User Experience (UX), krijgen tijdens de route naar een online aankoop.

Uit Google Think Insights blijkt dat 61% de webshop meteen verlaat als hij of zij gefrustreerd is over de mobiele website, of niet meteen kan vinden waar het naar zoekt. Daarnaast kan een positieve mobiele ervaring de kans tot een online aankoop met 67% verhogen.

User Experience

De informatie die wordt gezocht dient consistent te worden aangeboden over alle kanalen. Als een bezoeker ‘s-ochtends op zijn mobiele telefoon zoekt naar informatie of een specifiek product, en dat is ‘s-middags onvindbaar op een andere apparaat (pc, tablet), dan zal hij of zij waarschijnlijk elders zakendoen. Door consistentie te bieden in webdesign, content en gebruikservaring over de verschillende kanalen geef je hen geen reden om halverwege hun zoektocht te staken.

 

4. Verhoog je flexibiliteit

Doordat er in een rap tempo nieuwe apparaten op de markt worden gebracht met verschillende schermafmetingen, verhoog je je flexibiliteit in de toekomst met een responsive webshop. Een responsive design is namelijk gebaseerd op schermafmetingen, en niet op het type apparaat. Dus ook voor de apparaten in de toekomst die gebruikt kunnen worden voor het web (TV’s, horloges etc.), kan je dezelfde ervaring bieden. Daarnaast worden schermen steeds groter, hetgeen non-responsive webshops vaak niet ten goede komt.

Scherm segmentatie

Android bijvoorbeeld kent inmiddels al meer dan 20.000 verschillende apparaten, met verschillende schermafmeting en resolutie. Het is simpelweg onmogelijk om, zoals in het verleden, voor elk type apparaat een aparte website of shop te maken. Als je dezelfde ervaring kan bieden over al deze verschillende schermen, weet je dat je geen conversies misloopt.

 

Conclusie

Zoals beschreven is het, met het oog op de toekomst, zeer aan te raden over te stappen naar een responsive webdesign. Onze Theme Store biedt een breed scala aan stijlvolle thema’s. Stuk voor stuk responsive en binnen één klik te installeren. Let wel: wijzigingen die zijn gedaan in de theme editor gaan verloren bij het switchen naar een nieuw thema. Deze dien je opnieuw in te voeren in het nieuwe thema indien gewenst.

Delta Responsive

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits is Team Lead Strategic Alliances bij Lightspeed. Voordat hij bij Lightspeed aan de slag ging had hij een succesvolle webwinkel in houten zonnebrillen. Met zijn ervaring als internetondernemer schrijft hij over de laatste ontwikkelingen rondom de App & Theme Store en helpt hij webwinkeliers te groeien met apps.