4 tips om retourzendingen drastisch te verlagen

Voor veel webwinkeliers betekent meer omzet ook meer retourzendingen. Dat is zonde, want met een beetje werk aan de productpagina daalt het aantal teruggestuurde pakketjes al snel. In deze post leest u over 4 manieren om online nog succesvoller te zijn, terwijl retourzendingen dalen.

Het doel voor u – de webshopbeheerder – is om de klant een zo goed mogelijk beeld te geven van het product, voordat hij deze koopt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het overgrote deel van retourzendingen het gevolg is van verkeerd ingeschatte waardes van een product (een kledingstuk dat niet goed past, bijvoorbeeld). De volgende tips zijn dan ook gericht op het verbeteren en optimaliseren van de indruk die een klant krijgt, wanneer hij een product in uw webshop bekijkt.

1. Zorg voor goede productfoto’s

Het doel van een productfoto is uw bezoekers te stimuleren om een product te kopen. Het is de eerste indruk van een online bezoeker en bepaalt voor hem grotendeels het beeld van het product, de waarde die hij eraan hecht.

Een verstandige webwinkelier gebruikt al meerdere productfoto’s voor een product. Zo is het product vanuit verschillende aanzichten te zien en krijgt de klant een completer beeld van wat hij wil gaan aanschaffen. Het probleem is echter dat een inaccurate of slechte kwaliteits-productafbeelding de verkeerde indruk afgeeft, wat er weer toe leidt dat uw klant zijn aankoop retour zendt. Eenmaal bezorgd komt hij er namelijk achter dat het product niet klopt met het beeld dat hij had, toen hij het product online zag.

Probeer dus voor eerlijke, hoge kwaliteitsfoto’s te zorgen, die het product (en de afmetingen) goed laten zien. In het geval van kleding is het dus handig om een model in te huren die het kledingstuk draagt en zelfs meerdere foto’s van verschillende maten te nemen. De middelen die u hierin steekt betalen zich vanzelf terug in het verlaagd aantal retourzendingen. Lees deze eerdere post voor een eenvoudig stappenplan voor goede productfoto’s.

2. Gebruik video voor uw producten

Een productfoto geeft onmisbare informatie over het uiterlijk van het product. Maar een productvideo laat zien hoe het product functioneert en wat dat voor de klant kan betekenen. Video is ook interactief, en daarnaast veel waardevoller dan een standaard productbeschrijving. Het helpt klanten de juiste indruk te krijgen van uw product, wat ervoor zorgt dat er uiteindelijk minder retour wordt gestuurd.

Productvideo's

Door video te gebruiken kunt u content aan uw productpagina’s linken (zoals Coolblue dat bijvoorbeeld ook doet). U kunt namelijk een productreview maken in de vorm van video, deze plaatsen op uw blog en vervolgens weer linken naar de productpagina om zo het product verkopen.

Voor productvideo’s gelden dezelfde regels als voor productfoto’s: ze moeten van hoge kwaliteit zijn en het product accuraat beschrijven. Als u zelf niet de middelen heeft om hoogstaande productvideo’s te maken, kunt u altijd nog kwalitatieve productvideo’s van anderen embedden (via YouTube bijvoorbeeld). Goede videomarketing is zeer waardevol, ook voor uw webshop.

3. Optimaliseer productbeschrijvingen

Deze tip is belangrijk voor alle productcategorieën, maar vooral voor de fashion-branche, waar het hoogste percentage zendingen retour wordt gestuurd. Door in de productbeschrijving van een kledingstuk de afmetingen per maat te noemen, product specifieke details te delen (“dit shirt valt kleiner uit dan gebruikelijk”) en dit te onderbouwen in uw productfoto’s en video, geeft u klanten veel beter advies alvorens ze uw product kopen.

Deze zaken moeten in uw productbeschrijving staan:

    • Productspecificaties

De technische aspecten van uw product op een rij.

    • De belangrijkste voor-en nadelen van het product

Door ook de zwakke punten van een product te noemen, komt u veel betrouwbaarder over en nemen klanten de informatie in uw productbeschrijving nog serieuzer. Daarnaast kunt u de klant beter van te voren inlichten, in plaats van een retourzending of ontevreden klant te riskeren.

    • Een accurate beschrijving van het product

Vertel over de details van het product en over wat het product uniek maakt. Zorg ervoor dat dit originele content is die u zelf creëert: dit is essentieel voor SEO.

4. Bied ondersteuning voor productreviews

Het is goed om uw klanten onderling ervaringen te laten delen over producten uit uw webshop. Productreviews zijn voor klanten de meest betrouwbare bron van informatie, niet alleen voor het product maar ook voor uw webwinkel als geheel. De kans is groot dat u in de user reviews waardevolle informatie over het functioneren van het product tegenkomt, die u op uw beurt weer kunt verwerken in uw productbeschrijving.

Productreviews

Met productreviews vergaart u belangrijke informatie over de gebruikerservaringen met producten. Dat is erg handig, helemaal wanneer u zelf niet de tijd heeft gehad om een product uitvoerig te testen. De feedback vanuit productreviews is vergelijkbaar met wat u zou krijgen vanuit een focus group, maar dan gratis en het helpt het beeld voor de klant te verhelderen, wat onduidelijkheid en retourzendingen voorkomt. Voor de implementatie van een review-systeem in uw webwinkel, kunt u de Yotpo-app gebruiken.

Conclusie

Een retourzending is niet zomaar een tegenvaller. Het is een direct klantcontact waarop een webshopbeheerder dient te reageren, door één van de bovenstaande maatregelen toe te passen. Wanneer het aantal retourneringen laag is, maakt uw webwinkel verwachtingen waar en zijn klanten tevreden. En dat is natuurlijk het allerbelangrijkst!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.