5 data-tips voor het beheren van je voorraad

5 data-tips voor het beheren van je voorraad

Het nieuwe seizoen is gestart! Voor de meeste retailers staat dit synoniem voor het inkopen van nieuwe items en oude voorraad in de uitverkoop zetten. Als je werkt met verschillende soorten voorraad, zoals meerdere winkels én een webshop, weet je dat dit een tijdrovende klus is. Maar wist je dat je dit proces met behulp van data enorm kunt vereenvoudigen? Door data op de juiste manier in te zetten, verhoog je de efficiëntie van het voorraadbeheer. Zo vergroot je de omzet, maximaliseer je de winst, verbeter je de klanttevredenheid en waarborg je een unieke identiteit waar klanten trouw aan blijven.

Tip 1: Werk met digitale voorraad

Veel retailers volgen hun voorraad nog steeds handmatig, wat erg tijdrovend en vatbaar voor fouten is. Als je kiest voor één, gecentraliseerd cloud-gebaseerd kassasysteem voor voorraadbeheer, dan zie je in één oogopslag wat er met je voorraad gebeurt. Een geautomatiseerd systeem bespaart tijd, geeft actuele informatie over voorraadniveaus, toont aan welke producten het beste presteren en nog veel meer. Zo heb je te allen tijde een real-time overzicht van je voorraad. Of je nu één of tien winkels heb. Ook kun je met een digitaal systeem makkelijk data verzamelen, analyseren en inzetten.

Neem als voorbeeld de Amsterdamse flagshipstore van ETQ. Dankzij hun kassasysteem hebben ze altijd zicht op de voorraad van drie magazijnen. Bekijk hieronder de video of lees hun verhaal.

Tip 2: Beslis hoeveel voorraad je moet inkopen

Oude data voor nieuwe inzichten

Om te bepalen hoeveel voorraad je moet inkopen, kun je het beste kijken naar voorgaande verkopen die een indicatie geven van wat er wel en niet goed verkoopt. Waar kan er nog wat bij en van wat heb je minder nodig? Dit hangt vaak ook af van seizoensgebondenheid. Als je kijkt naar de data van vorige jaren heb je ook beter inzicht op wanneer je je voorraad moet bijvullen en wanneer juist niet. Oude data geef inzicht over goede maar ook minder goede voorgaande beslissingen, en helpt je om in de toekomst betere stappen te zetten.

Inventariseren

Het inventariseren van de voorraad is essentieel om goed overzicht te houden. Hoe vaak je dit moet doen hangt af van hoe seizoensgebonden je producten zijn. Zo gaan fast fashion bedrijven als H&M en Zara mee met de nieuwste trends, wat ervoor zorgt dat ze voortdurend nieuwe voorraad krijgen. Daarentegen zullen minder trendgevoelige retailers ook minder vaak hun voorraad vervangen en slechts aanvullen. Met Lightspeed kan de voorraad integraal worden geteld maar ook gedeeltelijk. Dit is handig wanneer de voorraad georganiseerd is in categorieën, tags of merken. Lees hier meer over het uitvoeren van voorraadtellingen.

Voorkom overbevoorrading

Soms gebeurt het dat er producten liggen te verstoffen in de winkel of in het magazijn, wat je opslagkosten verhoogt. Dit verhindert je om nieuwe producten aan te werven. Waar is het misgelopen? Het eerste wat je jezelf moet afvragen is waarom deze voorraad niet snel genoeg verkoopt. Heeft het te maken met seizoensgebondenheid, overvloedige items of plaatsing in de winkelrekken? Daarna kun je onderzoeken hoe je je producten het snelst verkoopt. Overweeg de volgende opties: kortingen, sample sale, koppelverkoop of doneren (Tip: dit kun je afschrijven en heeft positieve invloed op je sociale imago).

Tip 3: Promoot voorraad op de juiste manier

Om overbevoorrading te voorkomen, zijn er verschillende strategieën die kunnen helpen om goed te verkopen en een optimale klantervaring te bieden. Allereerst is het nuttig om met bestaande data de correlaties tussen klant en product te analyseren; wie koopt wat? Als je weet wie de doelgroep is voor welke producten wordt het makkelijker om je producten te promoten. Met behulp van een juiste marketing aanpak kun je verouderde voorraad voorkomen.

Met Lightspeed Retail beheer je eenvoudig je voorraad

Laat je inspireren door onze experts

Tip 4: Analyseer de data van je voorraad

Analyseer altijd speciale verzoeken en bestellingen die je van klanten ontvangt. Als klanten regelmatig om producten vragen die je niet standaard op voorraad heb, kan dit duiden op het feit dat je niet de juist producten bestelt om aan de vraag van klanten te voldoen. Als je aandachtig kijkt naar welke producten snel verkopen versus producten die langzamer over de toonbank gaan, kun je je aankoop-patroon aanpassen. Het vinden van een goede evenwicht tussen te veel voorraad en niet genoeg, is essentieel om winstgevend te blijven.

Tip 5: Bepaal voorraadverlies en overbodige kosten

Analyseer je regelmatig het voorraadverlies (zoals diefstal of beschadiging) in je winkel? Als je weet welke items sneller verdwijnen kun je betere beslissingen maken qua merchandising en beoordelen welke items eventueel achter slot en grendel moeten als voorzorgsmaatregel.  Volgens het CBS zijn er maar liefst 38.065 winkeldiefstallen en 17.710 inbraken uit eigen bedrijf geregistreerd. En hoewel je diefstal en beschadiging moeilijk helemaal kan voorkomen, heb je wél invloed op je administratie. Met een geautomatiseerd systeem voor voorraadbeheer is het namelijk mogelijk om voorraadkosten en andere cruciale data te volgen. Zo maak je in het vervolg nooit meer fouten bij het invoeren van data.

Met behulp van data kan je je voorraadgegevens analyseren, je verliezen verminderen en betere beslissingen maken wat betreft het aankopen van nieuwe voorraad. Benieuwd hoe je nog meer uit data kan halen? Onze whitepaper ‘Zet je data aan het werk’ legt uit hoe je je omzet kunt maximaliseren met behulp van data.

Zet je data aan het werk

 

 

5 KPI’s om je verkoop te meten tijdens de feestdagen

5 KPI’s om je verkoop te meten tijdens de feestdagen

Influencer Marketing - Het Stappenplan

Influencer Marketing - Het Stappenplan