5 tips voor het kiezen van een fulfilment partner voor uw webshop

Hoe kies je een goede fulfilment partner? Een vraag waar menig succesvol webshophouder zich na verloop van tijd over moet buigen. De omzet groeit en met de omzet groeien ook de logistieke uitdagingen mee. Als uiteindelijk het aantal verzendingen tussen de 10 en 20 per dag wordt, is het vaak interessant om in zee te gaan met een fulfilmentbedrijf.

In dit artikel vindt u de vijf belangrijkste aandachtspunten overzichtelijk op een rij. Deze tips helpen u op weg om weloverwogen een juiste partner te vinden voor uw webwinkel.

1. Het bedrijf is transparant in de kostenopbouw

Hoe transparant is de onderneming? Een goed fulfilment bedrijf geeft inzicht in structuren, kosten, werkwijze en keuzemogelijkheden. U weet daarom van tevoren wat de kosten zijn en kunt deze terugleiden naar wat het fulfilment bedrijf voor u aan werkzaamheden verricht. Dat lijkt heel normaal, maar dat is niet altijd een vanzelfsprekendheid. Vaak wordt gewerkt met toeslagen en meerprijzen die lastig te controleren zijn. Hiermee kan het daadwerkelijke kostenplaatje er anders uitzien dan de vooraf geïndiceerde kosten.

Check voor u in zee gaat met een partij dus of de onderneming een transparant prijsbeleid hanteert. Er zijn bedrijven die kiezen voor all-in-fulfilmentconcepten waarbij direct duidelijk is wat ieder onderdeel van hun dienstverlening kost. Dit is een duidelijke werkwijze die de meeste transparantie geeft voor u als webshophouder.

2. Vermijd langdurige contracten

Waarvoor – en misschien nog wel belangrijker – voor hoe lang gaat u de samenwerking aan? Uw webshop wordt aangesloten op het WMS van het fulfilment bedrijf. Vaak wordt er ook nog een webportal beschikbaar gesteld. De inrichting van een webportal en interface vraagt behoorlijk wat IT-inspanningen. Hierdoor wordt u vaak verplicht om een langdurige relatie met een fulfilment bedrijf aan te gaan voor een langere termijn. Op zich wel begrijpelijk, maar zeker niet altijd in uw belang! Natuurlijk gaat u een samenwerking aan met een intentie voor langere tijd, maar om uzelf nu direct vast te binden voor een periode van meerdere jaren is wel heel veel gevraagd. En dat op basis van misschien maar 1 of 2 korte businessdates. Een huwelijk ga je ook niet aan op basis van enkele vluchtige ontmoetingen.

Als het fulfilment bedrijf haar werkzaamheden niet naar uw tevredenheid voor u uitvoert, wilt u kunnen switchen van leverancier. Het uitbesteden van fulfilment kan heel veel voordeel opleveren, daarentegen kan het bij een minder nauwkeurige uitvoering ook uw imago/merk schaden. Geef dus nooit uw vrijheid op!

3. Biedt het fulfilment bedrijf de mogelijkheden die u aan wilt bieden?

Een fulfilment bedrijf vergroot of beperkt de mogelijkheden die u online kunt aanbieden aan uw klanten. Welke opties op het gebied van bezorging, vervoerderskeuze, cut-off tijden, tijdvakleveringen, retourenafhandeling en afhaalmogelijkheden biedt het fulfilmentbedrijf aan? Hoe flexibel is het fulfilmentbedrijf wanneer u van verzendoptie of zelfs van vervoerder wilt wisselen en wat zijn dan daarvan de bijkomende kosten? Hierin zijn grote verschillen aanwezig binnen de fulfilmentbedrijven, terwijl dit keuzes zijn die een directe invloed kunnen hebben op de groeimogelijkheden van uw onderneming. Een fulfilment bedrijf dat u de meest uitgebreide logistieke opties biedt, kan uw onderneming verder brengen.

4. Rapportage en communicatie

Kunt u realtime zien wat er gebeurt met uw voorraad en verkopen? Het lijkt misschien logisch dat u in de digitale wereld van fulfilment continu mee kunt kijken naar de status van uw voorraden, de binnenkomende leveringen en uw orders.

Sommige fulfilment aanbieders bieden u realtime inzicht in het gehele fulfilment proces. Realtime inzicht is cruciaal. U wilt toch niet weten of een artikel 5 minuten geleden beschikbaar was, maar u wilt weten of het nu beschikbaar is. Een aantal gaan nog een stap verder en bieden u een uitgebreidere rapportage, waarbij u ook inzicht krijgt in omzet verhogende data-analyses. Analyses van het gedrag van uw klanten die uw omzet enorm kunnen vergroten.

Ook de dagelijkse communicatie tussen u en het fulfilment bedrijf is belangrijk. Krijgt u een vaste contactpersoon die u en uw producten kent? Dat is namelijk wel zo prettig als u vragen heeft. Ook al is de accountmanager nog zo sympathiek, uiteindelijk krijgt u te maken met een of meerdere projectmanagers die uw handen en voeten in het fulfilment proces zijn.

5. IT en automatisering

Als laatste, maar zeker niet de minst belangrijke van de bovenstaande tips: Hoe is de automatisering geregeld bij het bedrijf waar u zaken mee gaat doen? Is er een in-house IT-afdeling die vanuit ervaring snel en eenvoudig een oplossing biedt voor ieder IT gerelateerde wens of probleem? Uiteindelijk is fulfilment een IT-gestuurde dienstverlening. Dus wat is de visie van het fulfilment bedrijf? Is IT de ruggengraat van het bedrijf of is IT slechts een middel om het interne proces zo optimaal mogelijk te laten functioneren? De ervaring leert dat juist de bedrijven die sterk inzetten op IT en innovatie, de beste performance en de hoogste flexibiliteit bieden.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.