5 belangrijke tips uit het boek Succes met e-commerce

De vakantieperiode staat voor de deur en dat is altijd een goed moment om even na te denken over welke boeken u mee op reis wilt nemen. Naast de nodige fictie kan het ook heerlijk zijn om juist tijdens deze periode uw vakkennis bij te schaven. Deze zomer leest u offline over online marketing. In dit artikel trappen we af met vijf belangrijke tips uit het boek Succes met e-commerce.

1. Focus op mobiel

De omslag van PC of laptop naar mobiel ligt achter ons. Het is geen vraag meer of er op mobiel gefocust moet worden, maar hoe u dit het beste aan kunt pakken. Denk aan zaken als een mobielvriendelijke webshop, zoals bij SEOshop eenvoudig te realiseren is met één van de responsive thema’s. Ook in uw externe campagnes valt veel te winnen. Hoe ziet uw nieuwsbrief er bijvoorbeeld uit op een mobiele telefoon en heeft u er al aan gedacht om Google advertenties te schrijven speciaal gericht op de mobiele gebruiker?

2. De gouden regel van minimaal vier advertenties op Google AdWords

Wanneer u adverteert op Google AdWords is het van groot belang dat u de advertenties blijft optimaliseren. Mijn stelregel is dat u voor elke advertentiegroep altijd minimaal vier advertentieteksten tegelijk moet hebben draaien. Zorg er hierbij voor dat u de advertenties hebt ingesteld op een gelijkmatige weergave waarbij alle advertenties even vaak worden weergegeven. Vervolgens loopt u minimaal één keer per maand de advertentiegroepen na. Verwijder de twee minst presterende advertenties en voeg twee nieuwe advertenties toe. De advertentieprestatie bepaalt u bijvoorbeeld door te kijken naar het CTR percentage (aantal klikken / aantal weergaven) en het aantal conversies (verkopen). Lees ook deze 28 tips om het maximale uit Google AdWords te halen.

3. Meten is weten: er is meer dan Google Analytics

Om goede feedback/informatie te verkrijgen omtrent het gebruik van een website of webshop zijn programma’s om statistieken in te zien onmisbaar. Er zijn verschillende mogelijkheden en varianten om deze informatie te verzamelen. Voor websitestatistieken gebruiken we nagenoeg allemaal Google Analytics. Maar er is meer. Maak daar gebruik van.

  • Mousetracking – Dit type software volgt muisbewegingen van bezoekers.
  • A/B en multivariate testen – Met dit type software is het mogelijk om voor twee of meer varianten te laten zien van een pagina aan verschillende gebruikers.
  • Online feedback – Met feedback-software is het mogelijk om waardvolle feedback van uw bezoekers te verzamelen.
  • Eyetracking / heatmaps – Middels Eyetracking kan er onderzocht worden wat het “oog” gedrag is van bezoekers.

4. NU is het moment om met videomarketing te starten

Door gebruik van video op uw site wordt de kans om hoger in Google te komen drieënvijftig keer zo groot (Forrester Research). Google ziet video’s als relevant en dat telt mee in uw ranking. Ondanks het feit dat videomarketing steeds vaker wordt ingezet, is er relatief minder concurrentie. Telt u dit op bij het feit dat de koopintentie bij potentiële klanten hoger ligt bij een videolink dan bij een tekstlink, dan begrijpt u waarom bij veel product- of dienstlanceringen gebruik wordt gemaakt van video’s. Dit is het moment voor u om hier ook mee aan de slag te gaan. Een goede manier om te binnen met videomarketing is vloggen.

5. E-mail marketing is “alive and kicking”

Wereldwijd zijn er meer dan vier keer zo veel e-mailaccounts (4,4 miljard) als gebruikers van Facebook (1 miljard) en Twitter (250 miljoen) bij elkaar. E-mail is daarnaast ook een veel actiever medium dan Facebook en Twitter. Per dag worden er 8,3 keer zo veel e-mails (45 miljard) als Facebook-updates/likes (5,2 miljard) en Tweets (175 miljoen per dag) verstuurd, en dan rekenen we spammail uiteraard niet mee. Met andere woorden: als u een groot publiek wilt bereiken, is e-mailmarketing een waardevol instrument dat u niet kunt negeren. Wilt u weten of e-mailmarketingcampagnes interessant zijn voor uw organisatie? Lees dan ook het artikel 6 soorten e-mailmarketing.

Direct meer succes met uw webwinkel?

In dit artikel beschreef ik slechts 5 tips uit het boek ‘Succes met e-commerce’. Wilt u nog succesvoller worden met uw webwinkel deze zomer? Koop dan mijn boek voor 27,95 euro via Managementboek.nl, inclusief MP3 CD met de audioversie.

Speciaal voor klanten van SEOshop is het boek ook verkrijgbaar als gratis ebook. Dit betreft de volledige digitale versie van 189 pagina’s.

Marc de Groot

Marc de Groot