5 tools om social media content te plannen en plaatsen

We hebben de afgelopen maand in verschillende blogposts het belang van social media voor webshops benadrukt. Ook werden er enkele social media monitoring tools genoemd. In deze blogpost gaan we daar nog iets dieper op in en noemen we 5 tools die u helpen om uw social media content te plannen en uiteindelijk te plaatsen.

Gratis tools

Gelukkig hoeven social media tools niet altijd veel te kosten. Er zijn nog steeds veel tools die gratis worden aangeboden en waarmee u bijna alle belangrijke taken kunt uitvoeren.

  • Excel en Google Docs – het voordeel van Excel en Google Docs is dat het zeer veelzijdige pakketten zijn. U kunt de sheet dus opzetten zoals u dat wilt. Met Google Docs kunt u bovendien zeer gemakkelijk samenwerken met andere collega’s. Wanneer u datzelfde wilt doen met Excel, is het raadzaam om ook gebruik te maken van Dropbox.

Dit is hoe een kalender in Google Docs eruit zou kunnen zien:

Social media agenda

  • Hootsuite – Met Hootsuite kunt u berichten schrijven en inplannen en verschillende social media platforms vanuit één plek beheren. Er is een gratis en een betaalde versie. Het verschil zit in het aantal profielen dat ingesteld kan worden en enkele geavanceerde rapportagemogelijkheden.
  • TrelloTrello kan helpen bij het maken van to-do lijsten, waarbij kolommen de voortgang aangeven), het bijhouden van de workflow van een team en tenslotte het opslaan van social media content. Trello kan ook gebruikt worden om een content bibliotheek aan te maken en afbeeldingen te beheren die u heeft geplaatst of later wilt gebruiken.

Dit is hoe Trello eruit ziet:

Trello

Betaalde tools

De betaalde tools gaan vaak net een stapje verder dan de gratis tools. We bespreken er hier twee.

  • CoSchedule – Met CoSchedule kunt u eenvoudig uw social media en blog content inplannen. Zeker wanneer u een WordPress blog heeft, is CoSchedule handig vanwege de integratie met WordPress. U kunt deze service 14 dagen gratis proberen, waarna u $9 per maand betaalt per blogger account.
  • Buffer – Buffer for Business is met name interessant voor de grotere webshops die willen samenwerken met meerdere gebruikers en met grote regelmaat posten. Anders is de gratis variant waarschijnlijk voldoende. Buffer for Business heeft een RSS feed integratie en uitgebreide analytics voor uw social media posts. Het kleinste pakket kost $50 per maand. Uiteraard kunt u dus ook beginnen met de gratis variant.

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Practical E-commerce

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.