5 trends in online en offline betalen

De markt van online betalen verandert continu. Om u inzicht te geven in de laatste veranderingen, vroegen we Moana Aaldering van PayPal om een blogpost te schrijven met bijzondere online en offline betaaltrends.

On- en offline betalingen zijn een hot topic. Momenteel volgt de ene na de andere nieuwe ontwikkeling en het wordt lastig gemaakt voor de ondernemer om een beslissing te maken met welke trend zij moeten meegaan en met welke niet. In deze blogpost geven wij een update over een aantal trends in online betalen en wat voor impact het heeft op de customer experience, de webshop en de retailer. De trends zijn op de toekomst gericht, maar wij zullen ook bij het heden stilstaan en lichten toe waarom wij denken dat deze trends de nieuwe standaard van betalen gaan worden.

Eén-klik-betalingen

Gemak dient de mens: klanten willen in één muisklik kunnen betalen. Het terugbrengen van het aantal stappen om een betaling te doen, is daarom een uitstekende manier om de conversie in een webshop te verhogen. Uit een onderzoek van Adyen* blijkt dat een webshop 25% meer sales kan genereren wanneer er een één-klik-betaaloptie wordt aangeboden in vergelijking tot een standaard betaalmethode. Verschillende PSP’s (payment service providers) en betaalmethoden bieden één-klik-betalingen aan. Uw klant hoeft alleen de betaalgegevens te controleren die door de payment service provider of betaalmethode worden voorgelegd. Als de gegevens correct zijn, bevestigt de klant de transactie in één klik. Deze oplossing is bijvoorbeeld uitermate geschikt voor mobiele transacties en terugkerende klanten.

Biedt uw PSP nog geen 1-klik-betaling aan? Dan adviseren wij om te informeren naar andere mogelijkheden om het aantal stappen in uw betaalprocessen te verminderen. Zo lang het aantal stappen in het afrekenproces zo laag mogelijk wordt gehouden, kan dat bijdragen aan een verbeterde conversie. De ontwikkelingen om het offline betaalgemak te vereenvoudigen gaan snel en het is daarom van belang om online de strijd aan te gaan en de ervaring voor de consument zo snel, veilig en prettig mogelijk te houden. (*Bron: Payment Optimization Report, Adyen 2012)

Online kopen in het buitenland

Globalisering is nog steeds volop in gang en het internet speelt hier een belangrijke rol in. Consumenten kopen steeds vaker online en zijn niet meer gebonden aan het aanbod in eigen land. De belangrijkste reden om in het buitenland te shoppen is de lagere prijs en een breder aanbod van producten. Dit blijkt uit onderzoek van PayPal uitgevoerd door Ipsos in 2013.

Reden voor shoppen in buiteland

Dat het voor uw webwinkel zeer interessant is, blijkt uit de volgende cijfers: 28% van de Duitsers doet zijn aankopen bij een buitenlandse webwinkel. Elk land heeft een eigen voorkeur voor betaalmethoden en om hier op in te spelen, zal er per land bepaald moeten worden welke betalingsmethode u aanbiedt. Een internationaal geaccepteerde betaalmethode kan daarbij uitkomst bieden. Wanneer u wilt weten welke markten voor u interessant kunnen zijn, bekijk dan de resultaten van het Cross Border onderzoek dat iPsos en PayPal hebben uitgevoerd. Klik hier voor de resultaten.

Mobiel betalen

Mobiele betalingen worden steeds meer een onderdeel van ons dagelijks leven. Des te opmerkelijker is het dat veel webwinkels hierop nog niet zijn ingericht. Het is daarom van groot belang dat een webwinkel een geoptimaliseerde mobiele checkout aanbiedt. 57% van de Nederlandse consumenten heeft een smartphone en 28% een tablet. De verwachtingen zijn dat dit aantal respectievelijk in 2014 met 13% en 19% gaat stijgen*. Van deze gebruikers heeft 4% in 2013 al een betaling op de smartphone verricht en 5% op tablet. Dit aantal zal nog aanzienlijk gaan groeien. Eerder werd er al verwezen naar het aantal stappen in een betaalproces zo laag mogelijk te houden, voor mobiel geldt dit zeker. Het invoeren van gegevens op een mobiele telefoon is een conversiekiller, dus maak bijvoorbeeld gebruik van een betaalmethode die de registratie van uw webwinkel overneemt of tot een minimum kan beperken. Benieuwd naar de potentie van de mobiele verkoop? Op deze site vindt u per land informatie terug over het mobiel gebruik, hoeveel mobiele transacties er zijn gedaan en welke mobiele betaalmethode het meest voorkomend is. (*Bron: Ipsos studie in opdracht van PayPal 2013)

De vingerafdruk als login & wachtwoord voor uw betaalmethode

Dat biometrie een betrouwbare methode is voor identificatie is wel bekend. Nu is het ook beschikbaar voor betalingen. Voor mobiele online betalingen hoeven klanten niet langer een e.dentifier, random reader of TAN-code te gebruiken en ook wachtwoorden behoren tot de verleden tijd: betalen doet men tegenwoordig met een vingerafdruk. Samsung biedt de vingerprintscanner aan op de nieuwe Galaxy S5, die begin april in Amsterdam werd gepresenteerd. Bij het afrekenen logt men in op de betaalfunctie en selecteert PayPal, hierna wordt in één swipe (veeg) de betaling bevestigd. Mobiele betalingen worden hierdoor zeer eenvoudig, wat de conversie ten goede komt. Ook Apple overweegt om de vingerafdrukscanner in de iPhone te gebruiken, voor de aanschaf van apps, muziek, films en boeken.

Een webshop kan hiervan profiteren wanneer er een goede mobiele weergave van de website wordt getoond aan de consument. Wanneer de website niet mobiel geoptimaliseerd is, zullen de klanten alsnog de site verlaten en geen aankopen op mobiel doen. De groei van mobiele betalingen in 2014 gaat met 40% groeien naar een waarde van 365 miljard euro. Dit blijkt uit een onderzoek van Juniper over Mobiele Betaal Strategieën. (2014). De groei wordt vooral verklaard door de aankoop van fysieke producten en goederen via mobiele apparaten. Blijf dus niet achter! (Source: nutech.nl)

Slimme apparaten die ook kunnen betalen

Uiteraard blijft online betalen niet beperkt tot een mobiele telefoon, computer of tablet. Tegenwoordig kan men mail checken en telefoneren met een smartwatch, maar het zal niet lang duren voor men hier ook bestellingen mee kan doen op een terras en betalingen kan verrichten. Er worden ook speciale smartwatch apps ontwikkeld, zodat consumenten hun favoriete modemerken kunnen shoppen waar en wanneer zij maar willen. Daarnaast zullen smartglasses meer en meer in het straatbeeld verschijnen. Het bedrijf Eaze heeft een technologie ontwikkeld waarbij met slechts een knik van het hoofd een betaling wordt bevestigd. Geen portemonnee of smartphone meer die uit de zak gehaald moet worden om te betalen. De draagbare slimme apparaten (wearables) is een trend die in de gaten moet worden gehouden en die ondernemers nog vele mogelijkheden gaat bieden.
Wanneer we het dichter bij huis zoeken, vinden we in velen woonkamers de smart TV, waarmee men zelf bepaalt wat en wanneer er gekeken wordt. Betalen doet men eenvoudig met een druk op de knop van de afstandsbediening.

Handsfree betalen

Nog een stapje verder op het één-klik-betalingen gaat het ‘nul-klik-betalingen’. Vervoersbedrijf Uber is hier een mooi voorbeeld van: de klant boekt een rit en betaalt vervolgens zonder enige actie uit te moeten voeren. Na het eenmalig koppelen van een PayPal-rekening of creditcard in de Uber-app en het accorderen van toekomstige betalingen, wordt de transactie voortaan automatisch afgeschreven. De factuur wordt vervolgens direct per e-mail verstuurd. Het brein achter deze betaalmethode is Braintree. Vanwege hun innovatieve betaaloplossing voor de digitale markt, is dit bedrijf ook erg populair bij ondernemers die digitale handel drijven. Bijvoorbeeld online gaming, waar de gamer een upgrade of spelelement koopt, maar het spel niet wil verlaten. Met een seamless checkout (betalen zonder feitelijke checkout) kan de gamer blijven doorspelen en ontvangt hij achteraf een overzicht van zijn aankopen.

Beacon & gezichtsherkenning

Wanneer we verder kijken in de offline wereld, dan zien we dat de grootste betaaltrend het betalen is door middel van beacon technologie. Een beacon is een zeer klein apparaat (formaat USB-stick) dat gebruik maakt van Bluetooth Low Energy (BLE) en de consument tot op 10- 50 meter nauwkeurig kan traceren. Met Beacon kan de klant van te voren aangeven bij welke winkels of locaties hij automatisch in wil checken. Op het moment dat een verbinding tot stand kan worden gebracht kan de klant (gepersonaliseerde) aanbiedingen ontvangen en handsfree betalen d.m.v. gezichtsherkenning. Met deze technologie is het uiterst eenvoudig om van tevoren bestellingen te plaatsen bij favoriete eet- of koffie gelegenheden (order ahead) en hoeft men niet langer in de rij te staan om de bestelling op te geven of om te betalen. Dit vergroot de positieve klantervaring en kan conversie sterk verbeteren.

Dit zijn de trends die wij zien in de wereld van betalingen. Zijn er nog trends die we aan deze lijst zouden moeten toevoegen? We zijn benieuwd hoe u denkt over deze kansen.

Wat PayPal voor u kan betekenen

Het optimaliseren van uw checkout is belangrijk om uw verkopen te stimuleren. PayPal helpt u om uw conversie te verhogen door het traditionele betaalproces terug te brengen van 8 naar 3 stappen:

paypal betalen

Alle producten van PayPal zijn mobiel geoptimaliseerd. PayPal biedt Kopers- en Verkopersbescherming aan zodat u, maar ook uw klanten beschermd zijn tegen fraude.

Interessante websites

Meer weten? Kijk ook eens naar deze websites!

Moana Aaldering

Moana Aaldering

Relationship Manager Benelux bij Paypal.