6 belangrijke checks voordat u uw e-mails verstuurt

Voor webshops is het verzenden van e-mails een krachtig middel. Vooral voor het werven van nieuwe klanten en het creëren van herhaalaankopen is het zeer effectief. Maar wat maakt een e-mail nou goed? Waar moet u op letten bij het verzenden van een e-mail? Bij SEOshop ben ik verantwoordelijk voor het e-mailmarketingbeleid. In deze blogpost deel ik enkele van mijn belangrijkste learnings.

1. Zijn de ‘van naam’ en het e-mailadres herkenbaar voor mijn lezers?

De naam van de verzender (‘van naam’) en het e-mailadres spelen samen met de onderwerpregel een belangrijke rol bij de open rates van uw e-mails. Vaak is het verstandig om hier iets te gebruiken dat uw klanten herkennen. Bijvoorbeeld uw bedrijfsnaam, het product dat u verkoopt, of een naam van iemand die werkzaam is binnen uw organisatie. E-mails die uit naam van een persoon worden verstuurd komen persoonlijker over en zorgen vaak voor hogere open rates (het aantal keren dat uw e-mail is geopend uitgedrukt in het totaal aantal verzonden e-mails). Dit werkt wel het beste wanneer uw lezers deze persoon kennen. Daarom sturen wij de e-mails ter opvolging van onze webinars altijd uit naam van de organisator van het webinar.

Schermafbeelding-2015-06-25-om-15.57.56

Het is tegenwoordig bij wet verplicht om een werkend ‘van e-mailadres’ te hebben, zodat uw lezers kunnen reageren op uw e-mails. Dit is niet alleen klantvriendelijk maar ook nog eens handig. Zo stimuleert u de conversatie met uw klant en krijgt u waardevolle feedback op uw e-mailcampagnes. U kunt er voor kiezen om verschillende type e-mails met verschillende e-mailadressen te versturen. Dit heeft als voordeel dat reacties op uw e-mails direct in de juiste inbox terechtkomen (bijvoorbeeld, een e-mail over een factuur komt dan binnen op finance@uwbedrijfsnaam.nl). Ook bevordert dit aflever-, open- en klikratio’s. Uw lezers weten beter wat ze kunnen verwachten en Gmail deelt de e-mails automatisch in de juiste map in.

2. Sluiten de onderwerpregel en preview tekst aan bij de content?

Zoals hierboven al genoemd speelt de onderwerpregel een belangrijke rol bij de open rates van uw e-mail. Dat geldt ook voor de click rates (het aantal keren dat iemand klikt op een link in uw e-mail). Er zijn vele verschillende tactieken die u kunt toepassen voor uw onderwerpregel. Door te testen ontdekt u wat het beste werkt voor uw doelgroep. Houd er rekening mee dat vooral op smartphones maar een bepaald aantal karakters van de onderwerpregel wordt getoond. Plaats dus de belangrijkste woorden aan het begin van de onderwerpregel.

Naast de onderwerpregel wordt er door sommige e-mail providers (bijvoorbeeld Gmail) een stukje preview tekst getoond. Onderschat de waarde van dit stukje tekst niet, omdat deze zeker ook bijdraagt aan de open en click rates. Zetten deze samen aan tot actie en maken deze ook de verwachtingen waar? Als deze niet goed aansluiten bij de content van de e-mail zal dit de click rates van uw e-mail zeker negatief beïnvloeden, want de lezer vindt dan niet waar hij naar op zoek is.

Let ook zeker goed op dat de onderwerpregel geen spam gevoelige woorden en/of tekens bevat. Woorden zoals gratis, uitroeptekens en onderwerpregels die volledig in HOOFDLETTERS zijn geschreven, zorgen voor hogere hard bounce rates. Hard bounces zijn e-mails die niet bij de ontvanger aankomen. Een hoge hard bounce rate geeft dus aan dat veel van uw e-mails nooit de ontvanger bereiken. Bounce rates en delivery rates zijn dus elkaars tegenpolen.

3. Is mijn content kort en bondig?

In de body tekst van de e-mail kunt u de meeste informatie kwijt. Het is dan ook verleidelijk om hier (te)veel tekst in te plaatsen. Vaak is er minder tekst nodig dan dat u denkt. Zo kunt u bepaalde dingen weglaten of samenvoegen. Houd in gedachten wat voor uw publiek relevant is om te lezen. E-mails met lange teksten, die niet relevant zijn, worden vaak niet gelezen. Daarom is het van belang om een e-mail ook gemakkelijk leesbaar te houden voor de lezers die uw teksten eerst vluchtig willen scannen voordat ze lezen. Maak bijvoorbeeld gebruik van bullet points, tussenkopjes en afbeeldingen om de tekst beter leesbaar te maken. Daarnaast is het van belang dat de lezer begrijpt wat er van hem of haar verwacht wordt naar aanleiding van de e-mail. Een actieve schrijfstijl helpt daar bij. Het moet dus helder zijn wat de vervolgstappen zijn om zo de click rates te verhogen.

Schermafbeelding-2015-07-07-om-15.24.58

Dit is een voorbeeld van een e-mail van Dropbox. Een zeer kort maar krachtige e-mail met een duidelijke vervolgactie.

4. Valt de call to action op?

Als iemand eenmaal uw e-mail geopend heeft, is het natuurlijk van belang dat iemand ook doorklikt in uw e-mail. Hier komen content en, minstens zo belangrijk, call to action om de hoek kijken. Uw lezer moet gemakkelijk de gewenste vervolgactie kunnen vinden. Dit kunt u doen door een linkje in een uw e-mail te plaatsen, maar dit werkt nog beter met een opvallende button (of nog beter, een combinatie van de twee). Zorg ervoor dat uw call to action altijd boven de vouw zit; oftewel, direct zichtbaar is wanneer de e-mail wordt geopend zonder dat de gebruiker hoeft te scrollen. Zorg ook voor voldoende witruimte rondom de call to action en gebruik een contrasterende kleur zodat hij goed opvalt.

Context is zeer belangrijk bij de call to action. Past het goed bij de content van de e-mail? Zorg ook voor een duidelijke, tot actie aanzettende tekst. Zoals: nu inschrijven, product kopen, aanbieding bekijken etc. Het creëren van urgentie kan een enorme boost aan uw click rates geven.

Indien u voor een button kiest, zorg er dan voor dat u ook nog een linkje plaatst in de e-mail. Op die manier zorgt u ervoor dat de ontvangers ook kunnen doorklikken als de afbeeldingen niet getoond kunnen worden.

5. Passen mijn afbeeldingen bij de content?

Beeld versterkt tekst en is dus zeker ook belangrijk in uw e-mails. Zorg er voor dat de afbeeldingen passen en relevant zijn bij de content van uw e-mail. Houd er daarnaast rekening mee dat ze ook passen bij uw huisstijl, zodat de ontvangers gemakkelijk kunnen herkennen dat de e-mail van uw bedrijf afkomstig is. Ook op de landingspagina na de klik in de e-mail is herkenning belangrijk, want dit zorgt voor een hogere conversie op de landingspagina zelf. Hoge open en click rates voor uw e-mails zijn natuurlijk mooi, maar uiteindelijk gaat het toch om de aankoop in uw webshop.

Voeg sowieso altijd een alt tag aan uw afbeeldingen toe. Dit geeft context aan de ontvanger wanneer de afbeeldingen niet getoond worden. Zorg ook dat u een URL achter de afbeelding plaatst zodat uw lezers ook op de afbeelding kunnen klikken. Om het aantal klikken op een afbeelding te verhogen zou u bijvoorbeeld een button in uw afbeelding kunnen plaatsen. Zorg dat uw afbeeldingen niet te groot zijn, want hierdoor laden uw e-mails traag en ook spamfilters zijn hier geen fan van.

Untitled-design-1

KPN heeft hier een button in een e-mailafbeelding verwerkt

6. Klaar voor verzending?

Wacht nog even! Klik nog even niet op de verzendknop. Stuur altijd eerst een test e-mail naar uw eigen e-mailadres en het e-mailadres van een collega. Controleer of alle links werken en of de landingspagina goed aansluit bij uw e-mail. Test de e-mail ook in verschillende e-mailproviders en op verschillende apparaten. Natuurlijk is het zeer belangrijk dat de e-mail geen spelfouten en/of grammaticale fouten bevat. Laat uw tekst dus altijd controleren. That’s it! U kunt nu uw e-mail versturen.

Bent u eerst nog op zoek naar de juiste e-mailmarketingsoftware? Kijk dan eens naar onze apps in de App Store!

Heeft u zelf nog tips of wilt u uw ervaringen met deze tips delen? Laat het ons weten in de comments hieronder!