6 redenen om met jouw restaurant over te stappen op een iPad-kassasysteem

6 redenen om met jouw restaurant over te stappen op een iPad-kassasysteem

Eindelijk lente! Voor jou als restauranthouder is dit hét moment om je voor te bereiden op de drukke zomermaanden. Tijd voor een grote voorjaarsschoonmaak.

Natuurlijk geef je je restaurant een grondige poetsbeurt, maak je het terras in orde en stel je een nieuwe playlist samen. Maar gebruik deze voorjaarsschoonmaak ook eens om te kijken naar het kassasysteem dat je gebruikt om je restaurant te runnen.

Er zijn zes redenen om te kiezen voor een iPad-kassasysteem speciaal voor restaurants. Lees snel verder en pluk er dit voorjaar al de vruchten van.

Met een kassasysteem speciaal voor restaurants is het opstellen van een seizoensmenu een eitje.

Seizoensmenu’s zijn helemaal hip. Heb je nog geen speciaal lentemenu, ga er dan meteen achteraan. Waarom? Klanten eten het liefst gerechten die bereid zijn met verse streekproducten van lokale leveranciers.

Bovendien: uit een artikel van het Earth Institute van de Universiteit van Columbia blijkt dat je met het gebruik van lokale ingrediënten je ecologische voetafdruk verkleint. Minder transport betekent immers een lager brandstofverbruik.

Klik-klik en klaar

Met een iPad-kassasysteem kun je heel eenvoudig seizoensgerechten op je menukaart zetten. Je digitale menu is makkelijk te bewerken en je hoeft dus alleen maar een gerecht, een prijs en een goede foto toe te voegen. That’s it.

Besteed minder tijd aan logistieke processen en meer tijd aan het bedenken van nieuwe, verrukkelijke seizoensgerechten.

Wil je een lentemenu opstellen, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Lees onze ultieme gids voor menu design

Het optimaliseren van je afhaal- en bezorgproces is supersimpel

Volgens McKinsey zijn bezorg- en afhaaldiensten wereldwijd goed voor ruim 90 miljard dollar omzet per jaar. Dat is circa 4% van de omzet van restaurants. Is jouw restaurant nog niet aangesloten bij populaire bezorg- en afhaaldiensten als UberEats en Deliveroo? Dan is het voorjaar de ideale periode om dat alsnog te doen, net op tijd voor de zomerdrukte.

Een van de grootste ergernissen van restauranthouders over bezorg- en afhaaldiensten is dat ze verschillende tablets moeten gebruiken om alle bestellingen te verwerken. Tja, als je al die online bestellingen moet regelen en tegelijkertijd de gasten in je restaurant moet bedienen, kan het snel een grote chaos worden.

Niemand wil in een situatie terechtkomen waarbij de keuken wordt bedolven onder de afhaalbestellingen en de gasten in het restaurant hongerig aan tafel zitten. Een iPad-kassasysteem schept orde in de chaos door alle bestellingen weer te geven op één scherm. Zo kun jij je klanten beter bedienen, of ze nu in je restaurant zitten of thuis eten. Crisis afgewend.

Pas je tafels en indeling snel en eenvoudig aan

De zomer is de tijd van terrasjes. Dat betekent dat je nieuwe service zones moet toevoegen aan de plattegrond van je restaurant.

Gelukkig kun je de plattegrond in je iPad-kassasysteem direct aanpassen. Je kunt naar eigen wens tafels en stoelen toevoegen en weer verwijderen, en ze voorzien van een kleurcode. Zo kunnen de medewerkers in de bediening snel zien welke tafels vrij, gereserveerd of bezet zijn en welke gasten willen betalen.

Met een digitaal kassasysteem kun je wisselende indelingen gemakkelijk bijhouden en beheren: een absolute must in een dynamische omgeving waar reserveringen worden geannuleerd of er extra plaats moet worden gemaakt voor groepen.

Kortom, als het onverwachte gebeurt (en dat gaat gebeuren), sta je er niet zo bij als hij:

Voeg nieuwe mobiele terminals toe met een paar klikken

Zodra je je terras hebt toegevoegd aan je plattegrond, heb je een of twee nieuwe terminals nodig. Je wilt tenslotte niet dat je service en efficiëntie onder die extra zitplaatsen te lijden hebben.

Het is vrij ingewikkeld om buiten een vast kassasysteem te plaatsen, maar gelukkig is het geen enkele moeite om een iPad-kassasysteem uit te breiden met een paar mobiele terminals. Alle medewerkers krijgen een eigen gebruikersaccount en zodra ze inloggen, zijn ze klaar om je gasten te bedienen: of dat nu buiten op je terras, binnen in je restaurant, of zelfs bij je foodtruck is.

Zo makkelijk en flexibel is het dus om je systeem in te richten en je gasten te bedienen.

Maak je personeelsplanning sneller en eenvoudiger

Veel restaurants nemen in het voorjaar nieuwe medewerkers aan voor de zomer. Een Excel-bestandje lijkt misschien handig om de personeelsplanning op te stellen, maar kost in feite een heleboel tijd. Tijd die je veel beter kunt besteden.

Automatiseer het inplannen van je medewerkers

Als je planningssoftware integreert met je iPad-kassasysteem, kost het inplannen van medewerkers je maar liefst 80% minder tijd. Bedenk eens wat je allemaal zou kunnen doen met die tijd, die je anders zuchtend achter een computerscherm zou doorbrengen om handmatig een rooster in elkaar te puzzelen.

Zorg dat bediening en keuken op elkaar zijn afgestemd

Wees eerlijk: de service van je restaurant is voor een groot deel afhankelijk van de samenwerking tussen je koks en je bedieningsmedewerkers.

Als de keuken goed is georganiseerd, kunnen je koks de gerechten vlot bereiden. Daardoor kunnen je bedieningsmedewerkers de verschillende gangen weer efficiënter uitserveren en hebben ze meer tijd voor een persoonlijke bediening, in plaats van zich af te vragen waarom de bestellingen zo lang op zich laten wachten. Wat levert het op? Tevreden klanten en een groeiend aantal lovende recensies.

Om die samenwerking te bevorderen, heb je tools nodig die het werk vereenvoudigen. Combineer je iPad-kassasysteem met een Kitchen Display-systeem zodat je medewerkers, zowel de nieuwelingen als de oude rotten in het vak, sneller kunnen werken zonder dat er een opgejaagde sfeer ontstaat.

Met de juiste tools hoeven je medewerkers voor en achter de schermen zich niet bezig te houden met logistieke processen, maar kunnen ze zich richten op het bereiden van heerlijke gerechten en het verlenen van een persoonlijke service.

Maar hoe?

Zodra je bedieningsmedewerkers een bestelling opnemen, wordt deze doorgestuurd naar het juiste werkstation van je Kitchen Display-systeem. Elke bestelling wordt in chronologische volgorde weergegeven (voor-, hoofd- en nagerecht) en krijgt zelfs een kleurcode om het geheel zo overzichtelijk mogelijk te houden.

  • Grijs: nieuwe bestellingen
  • Oranje: wordt bereid
  • Groen: klaar

In het kort:

Het voorjaar is de ideale tijd om je restaurant voor te bereiden op de zomer. Maak het jezelf gemakkelijk en kies voor een iPad-kassasysteem waarmee je het volgende kunt doen:

  • Snel je seizoensmenu samenstellen
  • Je afhaal- en bezorgprocessen optimaliseren
  • Je tafels en indeling beheren
  • Meer mobiele terminals toevoegen bij extra zitgelegenheid
  • Minder tijd besteden aan het opstellen en beheren van de personeelsplanning
  • Keuken en bediening beter op elkaar afstemmen

Het eindresultaat? Een betere algehele service en tevreden medewerkers en klanten.

Dankzij de toestroom van toeristen en lokale bevolking die de gezelligheid buitenshuis opzoekt, is de zomer een lucratieve periode voor restaurants. Zorg er dus voor dat je tijdens de voorjaarsschoonmaak niet alleen je zaak weer netjes maakt, maar overweeg ook de technologie achter je restaurant een opfrisbeurt te geven.

Run je restaurant met ons alles-in-één kassasysteem

Lightspeed Restaurant