
E-mail marketing is één van de meest effectieve online marketingkanalen en kan voor een flinke omzetgroei zorgen indien je dit efficiënt inzet. Toch wordt dit marketingkanaal niet altijd optimaal ingezet. Zonde, want met e-mail marketing kun je jouw klanten op een persoonlijke, creatieve en makkelijke manier terughalen naar je Lightspeed webshop.
Stuur jij nog steeds die nieuwsbrief standaard één keer in de maand (of week)? Dat kan veel beter en persoonlijker! In dit blog geven we je 7 tips met voorbeelden om je klanten terug te winnen door middel van e-mail marketing.
1. Je bent precies 1 jaar klant
Lightspeed houdt bij wanneer een klant zijn eerste aankoop heeft gedaan. Waarom zou je daar geen gebruik van maken? Stuur je klanten een jaar na hun eerste aankoop een mailtje met daarin een kortingscode en een aantal producten om hen terug naar je webshop te krijgen!
2. Er is er een jarig, hoera!
Niets is leuker dan een attent bericht op je verjaardag, toch? Feliciteer klanten door middel van een mailtje en geef hen een verjaardagscadeau in de vorm van een korting of speciale actie.
3. Gerelateerde producten
De klant heeft in het verleden iets bij je gekocht, dat aangeeft dat zij interesse heeft in jouw product(en). Vaak verkoop je in jouw webshop ook producten die gerelateerd aan elkaar zijn. Stuur je klanten daarom een mailtje of zij ook interesse hebben in gerelateerde producten.
Als zij de vorige aankoop als positief hebben ervaren, zullen zij eerder geneigd zijn om deze producten weer bij jou af te nemen!
4. Product Reviews
Reviews zijn ontzettend belangrijk voor webshops; 8 op de 10 potentiële kopers laat zich door reviews beïnvloeden. Kopers hechten steeds meer waarde aan de ervaringen van andere klanten. En des te meer reviews, des te beter. Wist je dat reviews ook goed zijn voor je SEO-score? Unieke reviews zorgen voor unieke content, iets wat Google beloond!
Reden genoeg om je klanten om een product review te vragen. Let er wel op dat ze de product review daadwerkelijk op jouw site plaatsen en niet bij een review partij (in verband met de unieke content). En als ze daarmee weer op je webshop komen, doen ze wellicht direct hun volgende aankoop!
5. Verlaten winkelwagen
Niets is in de e-commerce pijnlijker dan een volle winkelwagen die op één of andere manier in de steek gelaten wordt. Uit onderzoek blijkt dat het aantal klanten dat de site verlaat tijdens het bestellen tussen de 60% en 80% ligt. Dat terwijl de klant dus in eerste instantie bereid was om het product te kopen.
Door de klant met behulp van een persoonlijke, leuke mail te herinneren aan de de verlaten winkelwagen kan hij terug gewonnen worden. Volgens Marketingfacts kan een conversiepercentage van 11% behaald worden als deze mail na een uur wordt verstuurd.
6. Creëer loyale klanten
Win je klanten terug door hen een bepaalde periode na hun laatste aankoop een mailtje te sturen. Houd het persoonlijk en relevant aan jouw shop. Door een kortingscode in het mailtje te zetten maak je het aantrekkelijk voor je klanten om terug te keren. Geef bijvoorbeeld in de mail aan dat je de klandizie waardeert en hen daarom een kortingscode stuurt!
7. Verwijs een vriend door
De kans dat jouw klant iemand kent die ook baat heeft bij een van jouw producten is groot. Vrienden hebben (vaak) vergelijkbare interesses. Uit zichzelf zullen je klanten jouw webshop niet zo snel aanraden. Zet er daarom een korting tegenover, één voor de klant zelf en één voor de vriend! Zo zorg je snel en met weinig moeite voor meer klandizie!
Conclusie
Natuurlijk is het niet prettig om iedere dag handmatig deze mailtjes versturen. Daarom hebben wij ReloadMailing ontwikkeld. In ReloadMailing zet je deze mailtjes eenvoudig aan op basis van triggers, waarna de app de mailtjes automatisch verstuurd.
Daarnaast houden wij bij hoeveel omzet er door de mailtjes wordt gegenereerd waardoor je in de gaten kunt houden of de app voor jou rendabel is!

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.