7 verborgen manieren om logistieke kosten te besparen

Van de totale kosten die u als online retailer kwijt bent aan de verwerking van een order wordt een groot deel ingenomen door de verzendkosten. Een probleem dat zelfs de grootse online spelers achtervolgt. Tegenover Amazon’s 89 miljard dollar omzet in 2014 staat bijvoorbeeld een stevige post van $4,2 miljard aan verzendkosten. Geen verrassing dus dat e-commerce spelers continu zoeken naar manieren om hun logistieke kosten te drukken. Hierbij loont het om verder te kijken dan de afspraken met uw vervoerder. Het komt regelmatig voor dat online retailers zich blindstaren op verzendkosten, terwijl juist elders in het verzendproces de grootste besparingen te behalen zijn. Ter inspiratie zeven verborgen manieren om logistieke kosten te besparen.

1. Beperk het aantal handmatige handelingen

Adresgegevens uit het ene systeem exporteren en importeren in het andere. Of erger nog; handmatig adressen invoeren in de software van een vervoerder. Funest voor de productiviteit. Iedere handmatige handeling die uw medewerkers nodig hebben voor het aanmaken van een zending neemt kostbare tijd in beslag. En erger nog: het vergroot de kans op fouten. Want een dag lang honderden adressen overtikken, dat kan niemand foutloos. Zorg daarom voor een real-time connectie tussen uw e-commerce platform en verzendsoftware, waardoor u zendingen direct vanuit uw back-end verzendklaar kan maken.

2. Bereken al in de check-out de juiste bezorgopties

Een klein product dat eigenlijk door de brievenbus past. Een waardevol artikel dat eigenlijk verzekerd verzonden moet worden. Of meerdere zendingen met dezelfde bestemming, die samengebundeld goedkoper verzonden kunnen worden. Het komt nog al te vaak voor dat webshops pas in het magazijn, nadat de bestelling is afgerond, bepalen hoe een order verzonden gaat worden. In veel gevallen gebaseerd op het ‘gevoel’ en de ervaring van de magazijnmedewerker. Met alle risico’s op fouten van dien. Bovendien leidt dit tot onduidelijkheid voor de klant, die van een webshop steeds meer verwacht dat deze duidelijkheid en controle biedt over de bezorging. Om deze problemen te voorkomen heeft uw webshop een slimme table-rate engine nodig. Deze berekent tijdens het bestelproces op basis van variabelen als gewicht, formaat en waarde welke bezorgopties in de check-out getoond worden, plus de bijbehorende verzendkosten. Zeker bij complexe assortimenten met sterk uiteenlopende producten een must. Hierbij is het wel noodzakelijk dat u per product nauwkeurig invult wat de dimensies zijn. Deze data is vaak beschikbaar via uw leverancier.

3. Controleer adressen, zo vroeg mogelijk

‘Garbage in? Garbage out.’ Een belangrijke bron van vertraagde zendingen of zendingen die onbezorgd retour komen is foutieve adressering. Dat terwijl men via de API van bijvoorbeeld Postcode.nl adressen al in de check-out kan verifiëren, of zelfs aanvullen op basis van de combinatie postcode en huisnummer. Bied klanten wel altijd de mogelijkheid om dit automatisch aangevulde adres te overschrijven, want ook in de postcodedatabase zit wel eens een fout.

4. Voorzie klanten van een retourlabel

Klanten die bellen om te vragen wanneer hun retour terugbetaald wordt. Klanten die claimen iets teruggestuurd de hebben, terwijl u niets ontvangen heeft. Herkenbaar? Dan kan het lonen om uw retourlogistiek eens te heroverwegen. Laat u klanten namelijk zelf bepalen hoe ze iets terugsturen, dan heeft u als verkoper geen enkel zicht op de retourstroom. Met bovengenoemde vragen en conflicten tot gevolg. Het alternatief is om klanten zelf te voorzien van een door u gegenereerd retourlabel waardoor ook u toegang heeft tot de bijbehorende Track & Trace informatie. Win-win, want uw klant profiteert van meer gemak, en u van meer transparantie. Dit retourlabel kunt u alvast uitgeprint meesturen bij de heenzending, of pas later als PDF aan uw klant geven. De retourkosten kunt u altijd verrekenen bij een ruil of terugbetaling. Bijkomend voordeel van deze strategie: uw totale volume bij uw vervoerder stijgt, en daarmee de kans op scherpere tarieven.

5. Meerdere vervoerders? Eén systeem

Bij de eerste tip zagen we al hoe automatisering kosten kan besparen in het verzendproces via één vervoerder. Dit belang groeit alleen nog maar verder wanneer u verzendt via meerdere partijen. Met ieder losstaand verzendsysteem van een extra vervoerder groeit het tijdverlies en het aantal fouten namelijk bijna exponentieel. Iets dat vaak speelt bij complexe assortimenten. Denk aan een woonwinkel die een tafelkleed verstuurt als brievenbuspost, een vaas als pakket, maar een bankstel via een gespecialiseerd transportbedrijf. Ook bij serieuze cross-borderverkoop ontkomt men vaak niet aan samenwerking met meerdere (lokale) vervoerders. Hier worden onnodige kosten bijvoorbeeld gemaakt op klantenservices waar medewerkers moeten ‘raden’ met welke vervoerder een order verzonden is, om deze daarna in het bijbehorende systeem naar de actuele status te zoeken. Tijdrovend. Ook het continue switchen tussen de verzendsystemen bij het verzendklaar maken van de orders is sub-optimaal. Kies bij samenwerking met meerdere vervoerders daarom het liefst voor een uniform systeem, dat identiek werkt voor elke partij.

6. Zie bezorging vooral als bron van extra omzet

Een tip die stiekem indruist tegen al het bovenstaande: zie uw logistiek in de eerste plaats als een bron van extra inkomsten, en niet als een kostenpost. Door alleen maar in kosten te denken gaat u namelijk voorbij aan de conversie- en retentieverhogende effecten van goede bezorging. Zo verliet 48% van de consumenten al eens een check-out vanwege een gebrek aan bezorgopties (Honeywell, 2015). Ook geeft 13% de voorkeur aan bezorging op een afhaalpunt (ABN, 2013). 31% zou meer kopen als ze zelf de bezorgdatum mogen aanwijzen (Econsultancy, 2013). Biedt u deze mogelijkheden niet dan bespaart u wellicht kosten, maar u loopt ook omzet mis.

7. Blijf verder kijken en blijf flexibel

Tot slot een advies voor de lange termijn: hoewel het goed kan dat u momenteel tevreden bent met uw verzendkosten, is de kans groot dat een andere vervoerder op termijn met een scherper voorstel komt. Zeker nu FedEx de Europese markt lijkt te betreden, met de aangekondigde koop van TNT Express, wordt de concurrentie op de pakketmarkt vuriger dan ooit. Andersom willen vervoerders ook nog wel eens prijsverhogingen doorvoeren. Blijf daarom regelmatig kijken naar scherpere tarieven: vervoerders zijn vaak bereid om scherpe voorstellen te doen in hun zoektocht naar new business. Let er verder op dat u uw ICT niet bouwt rondom één vervoerder. Als al uw processen en systemen namelijk ingericht zijn op het werken met deze ene partij is het lastig wisselen; de beruchte vendor lock-in. Precies wat uw vervoerder wil. Opteer daarom altijd voor een flexibele inrichting van uw systeem, waarmee u snel van leverancier kan wisselen.

Conclusie

In hun streven naar het verlagen van logistieke kosten kijken online retailers vaak als eerste naar de verzendkosten. Dit terwijl er juist op andere vlakken, waaronder automatisering, vaak meer bespaard kan worden. Houd er bovendien rekening mee dat ook in bezorging goedkoop uiteindelijk duurkoop is. De kwaliteit van de goedkoopste bezorgoptie is meestal net zo laag als de prijs, met alle gevolgen op klanttevredenheid van dien.

Bovenstaande tips in de praktijk brengen? Met de Delivery Management Software van Paazl profiteert u van de logistieke technologie om dit waar te maken.

Alvar Piepers

Alvar Piepers

Alvar Piepers is Marketing Manager bij Paazl. Paazl, dat vertrouwd wordt door toonaangevende online retailers als Bever, Greetz, Kwantum, Scotch & Soda en Van Den Assem is beschikbaar als volledig geïntegreerde app in de Lighspeed eCommerce App Store.