7 redenen om als retailer online te gaan

Het retaillandschap is continue in beweging geweest afgelopen 20 jaar. Van de dreiging van grote winkelketens tot recente ontwikkelingen in mobiele technologie en de opkomst van online shoppen. Winkeliers hebben zich moeten aanpassen op alle trends en innovaties om onder de aandacht te blijven van de consument.
Kijkend naar het consumentengedrag van nu, zien we dat 90% van de consumenten eerst online informatie zoekt, voordat ze iets in de winkel kopen. 80% van die groep doet een prijsvergelijking. Onder mensen met een smartphone blijkt dat 82% een product eerst op hun telefoon zoekt voordat ze het in de winkel kopen en 60% van de tijd doen ze dat terwijl ze in de winkel staan.

De cijfers liegen niet. Vandaag de dag kunnen winkeliers absoluut niet zonder ‘online te zijn’ wanneer ze bereikbaar en competitief willen zijn. Als je eigenaar bent van een fysieke winkel en je bent er niet zeker van of je het online avontuur aan moet gaan, lees dan deze 7 redenen waarom je het wel zou moeten doen.

1. Rendabele uitbreiding

Anders dan traditionele winkeluitbreiding is het openen van een online winkel veel vriendelijker voor je budget. Vergeet bijkomende rente, personeelskosten of renovaties; uitbreiden naar de digitale wereld van winkelen brengt minimale overhead met zich mee.
En het bouwen van je website? Daar hoef je geen programmeurs voor in te huren. Het juiste eCommerce platform moet voldoende zijn om je alle services en middelen in handen te geven om je eigen webshop te bouwen, ongeacht hoeveel technische ervaring je hebt.

iPad_in_warehouse

 

2. Verhoog jouw merkbekendheid

Dat je een klein of middelgroot bedrijf bent, wil nog niet zeggen dat je dat je geen grote klantenkring kan opbouwen. Je winkel online brengen heeft niet alleen als gevolg dat je de stap maakt naar de internationale markt, het kan ook helpen om lokale kopers aan te trekken door hen via je online shop naar je winkel te leiden. De implementatie van een gedegen SEO-strategie is belangrijk om jouw webwinkel bovenaan in de zoekresultaten te krijgen en op de radar van online shoppers. Door te kiezen voor een webwinkelsoftware dat ingebouwde SEO-mogelijkheden heeft, verhoog je je vindbaarheid en bereik, waardoor de verkoop zowel in de winkel als online een boost krijgt.

3. Bereik meer potentiële kopers

Door de aanvulling van een webshop aan je fysieke winkel, stel je jouw bedrijf open voor de wereld. Je bent niet langer beperkt tot één enkele, fysieke locatie of verkoopkanaal, je krijgt de mogelijkheid om nieuwe en bestaande klanten te ontmoeten waar zij zich ook bevinden: in jouw winkel, op hun mobiele telefoon, desktop of laptop.

4. Dag en nacht verkopen

In de afgelopen 20 jaar is de detailhandel een 24/7 business geworden. Wanneer je uitsluitend afgaat op je fysieke winkel dan is dat een gemiste kans om te verkopen wanneer je slaapt. Met een webwinkel, kun je jezelf bevrijden van de beperkingen die standaard openingstijden met zich meebrengen, het beste is, je hoeft niet aanwezig te zijn of extra personeel in te huren. Met het juiste eCommerce platform en goede content- en verkoopstrategie, zou je wel kunnen stellen dat jouw producten zichzelf verkopen.

order_online_with_phone

5. Toegevoegde merkwaarde

Ben je bekend met de uitspraak “content is king”? Door het toevoegen van gedetailleerde, SEO-vriendelijke productomschrijvingen, klantbeoordelingen, een goedlopende blog en andere nuttige, vermakelijke content zoals video’s, bouw je niet alleen een merk op, je bouwt ook een vertrouwensband op. Hoe meer consumenten jou vertrouwen, hoe groter de kans dat ze iets bij jou kopen in plaats van bij een ander. Ze worden trouwe klanten.

6. Sterkere klantenbinding

Het is vast geen verrassing dat een online winkel een extra contactpunt is voor jouw onderneming. Hoe meer contactpunten je creëert, hoe gemakkelijker het wordt om met je klant in contact te kopen en hen terug te laten komen naar je winkel of website in de toekomst.
Kassa en webwinkeloplossingen die klantgegevens kunnen vastleggen, zoals contactgegevens, verjaardagen en merkvoorkeuren maken het mogelijk voor jou om je berichten aan te passen aan het type koper dat met jouw merk in contact komt. Met deze gegevens van de klant tot je beschikking, kun je beter gebruik maken van e-commerce functies, zoals social media integraties, Live Chat, suggesties voor gerelateerde producten en automatische e-mailcampagnes met relevante inhoud voor de klant waardoor je conversieratio (percentage bezoekers dat werkelijk een aankoop doet) waarschijnlijk hoger zal uitvallen.

7. Verhoogde klanttevredenheid

Wanneer het eropaankomt willen consumenten iets te kiezen hebben. Dus zodra jouw klanten zelf kunnen bepalen wanneer, waar en hoe ze iets bij je willen kopen is dit een aanwinst op gebied van klantenservice. Een tevreden klant verhoogd je merkwaarde.
Je stelt je producten en service zowel persoonlijk als online beschikbaar, je behoud je uitstraling en branding op alle kanalen, en je biedt keuzemogelijkheden wanneer het gaat om betaling, verzending en ophalen in de winkel, waardoor klanten kunnen winkelen op hun manier. En wie wil dat nou niet?

happy_customer_on_computer

Is de fysieke winkel op zijn retour? Absoluut niet. Consumenten willen nog steeds zelf winkeltjes ontdekken, producten kunnen aanraken, passen of uitproberen. Maar ze hebben ook verwachtingen op gebied van voorraad en flexibiliteit waaraan de hedendaagse retailers moeten voldoen, waarbij ongeacht het verkoopkanaal, de aankoop een consistente, omnichannel shopervaring dient te zijn.

Om aan de eisen van de consument te voldoen, moeten retailers hun in-store en online business samen te voegen tot één gecentraliseerd systeem. Een omnichannel aanpak maakt het mogelijk voor retailers om alle aspecten van hun bedrijf te beheren vanuit één platform, om een goed overzicht te krijgen van hun voorraad, verkoop- en klantgegevens over zowel de fysieke als digitale kanalen.

Ben jij klaar voor de revolutie in retail? Verbreed je horizon en open je winkeldeuren ook online met behulp van Lightspeed’s omnichannel oplossing. Hiermee geef je consumenten wat ze wensen en zie je omzet groeien. Vraag nu een 14 dagen gratis omnichannel-proefperiode aan!