7 social media tips om jouw bedrijf te laten groeien

Of je nu eigenaar bent van een winkel of een webshop wilt starten, social media is een belangrijk onderdeel van jezelf in de markt zetten. Ook al heb je misschien niet de middelen om een full-time social media team in te huren, deze 7 social media activiteiten zul je toch echt moeten gebruiken om jouw bedrijf online te helpen groeien en zichtbaarheid te verbeteren.

1. Social SEO

Zijn jouw social media profielen aangevuld met omschrijving, adresgegevens, openingstijden etc.? Zijn jouw social media pagina’s gemakkelijk te vinden? Een goed social media SEO-plan is een must wanneer je wilt dat jouw merk, winkel of restaurant online zichtbaar is. De eerste stap is dat je op alle grote social media platforms (Facebook, Twitter, Instagram, Google+, etc) aanwezig bent. Zelfs als je niet heel actief bent is het aanmaken van een account al een verbetering voor je vindbaarheid.

2. Begin een blog

Voor online winkeliers leidt een toegewijde blog tot ontzettend veel nieuwe klanten. Het is een perfecte SEO tool en bovendien een perfecte manier om klanten te laten weten wat je verkoopt of aanbiedt. Met Lightspeed eCommerce is de blog ingebouwd in de webshopsoftware, daardoor kun je met één klik op de knop content publiceren. Weet je niet waar je moet beginnen? Probeer het te benaderen als een elevator pitch. Hoe zou jij jouw bedrijf beschrijven aan een mogelijke klant? Welke informatie weten ze nog niet? Welke nieuwe producten ben jij enthousiast over? Schrijf kort een stukje over wat je doet of wat je verkoopt en bouw het van daar uit.

Jogha blog
Een voorbeeld van een goede blog is bijvoorbeeld die van Lightspeed eCom klant ‘Jogha‘. Hier worden korte en lange artikelen gepubliceerd over o.a. producten, klanten, events, nieuws en achtergrondinformatie.

 

3. Pay to Play

Of je het nou leuk vindt of niet, social media is niet langer een gratis promotiemiddel. Als jij nieuwe en bestaande klanten wilt bereiken zal je er geld in moeten steken. Kies elke week één of twee posts van jouw blog die interessant kunnen zijn voor jouw doelgroep. Gebruik dan de kracht van Facebook’s targeting tool om de content te promoten op Facebook of Instagram. Dit is een snelle en relatief goedkope oplossing om jouw content onder de aandacht te brengen.

4. Deel User Generated Content

User Generated Content is letterlijk vertaald: content gecreëerd door klanten. Dit kan een Instagram afbeelding zijn, een tutorial, een review – eigenlijk alle content gepost door een klant.

Dus, wat is het voordeel van het delen van deze content? Ten eerste, het is gratis. Daarbij zet het jouw product in de spotlight door de ogen van de klant, dat geeft potentiële klanten een beter beeld.


5. Word dé specialist

Mensen vinden het fijn om van experts te kopen. Zorg daarom dat dé specialist bent in jouw branche door naar evenementen te gaan, je te mengen in discussies op Twitter of door tips te geven (zoals in deze blog☺). Dit maakt je niet alleen betrouwbaar, maar hoe meer kennis je deelt, hoe groter de kans dat potentiële klanten naar jou komen met hun vragen.

Probeer Lightspeed eCom gratis

Begin jouw online shop vandaag.

6. Luister naar social media gesprekken

Gebruik een monitoring tool zoals Hootsuite, houd je oren gespitst op klanten die over jouw product of branche praten en reageer door gerelateerde producten aan te raden. Dit kun je doen door een feed aan te maken die monitort op hashtags of trefwoorden in jouw branche. Dit is ook een goede manier om te zien waar mensen binnen jouw vakgebied over praten, wat kan helpen bij je content strategie.

7. Maak winkelen op jouw social media mogelijk

Kan er gewinkeld worden op jouw social media kanalen? Steeds meer bedrijven realiseren zich dat ze hun producten moeten laten zien om plekken waar klanten hun tijd besteden. Verkoop daarom je producten niet alleen op je webshop. Lightspeed eCommerce heeft plugins om direct op Facebook of Pinterest te kunnen verkopen vanuit je backoffice. Dit is echt minimale inspanning, maximale winst.

Verkopen op Pinterest
Verkoop op Pinterest met de app van Shopial.

“De gemiddelde bestelling die wordt geplaatst door een pinterest gebruiker is €179. Vergelijk dat met €80 op Facebook en €69 op twitter. – MediaBistro

Als je deze 7 tips opvolgt zullen er zeker nieuwe klanten jouw website ontdekken, meer verkeer naar je website zorgt ervoor dat jouw onderneming zal groeien.

Heb je vragen over eCommerce? Onze e-commerce experts willen je graag helpen. Neem contact op met een specialist.

Youri Hollier

Youri Hollier

Als Lightspeed's Social Media Manager onderzoekt Youri Hollier altijd nieuwe manieren om social media onder de aandacht te brengen binnen de bedrijfsorganisatie. Hij is geobsedeerd door alles wat digitaal is. Ook houdt hij ervan om buiten te zijn, waar hij doorlopend op zoek is naar de lekkerste broodjes van de wereld.