7 tips voor webwinkeliers om social media effectief in te zetten

Doel en middel door elkaar halen. Dat is de grootse valkuil van webwinkeliers die actief zijn op social media. Ze besteden heel wat tijd aan kanalen zoals Twitter, Facebook en Pinterest, zonder te weten wat het oplevert. Ze staren zich blind op een hoog aantal volgers, likes en pins, in plaats van op het verhogen van de omzet, of het vergroten van hun naamsbekendheid. Zonde!

1. Stel jezelf die ene vraag…

Wat wil je eigenlijk bereiken met je webshop? Dit is iets wat je minimaal moet weten om social media succesvol in te kunnen zetten. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil binnen zes maanden 10% meer omzet genereren’. Bedenk vervolgens of je social media kunt inzetten om dit doel te bereiken. Is het antwoord ja? Formuleer dan concrete doelstelling(en). Bijvoorbeeld: ‘Ik wil via Twitter 20% meer bezoekers naar mijn webshop trekken. Of: ‘Ik wil het aantal volgers op Facebook verdubbelen, zodat ik meer mensen binnen mijn doelgroep bereik’.

2. Niet zomaar wat doen

Nu ga je niet in het wilde weg twitteren, of berichten, foto’s op Facebook plaatsen. Je beslist per kanaal je strategie. Wat communiceer je, naar wie en wanneer? Denk vooruit en bedenk hoe je kunt inspelen op seizoenen, feestdagen en actualiteiten. Zet je planning op papier, zodat je gericht aan de slag kunt. Voor inspiratie kun je altijd kijken hoe andere webshopeigenaren social media gebruiken.

3. Profiteer van de techniek

Denk niet te moeilijk en begin met laaghangend fruit. Om te beginnen: integreer social media in je website, zodat mensen zich met een druk op de button onder je volgers kunnen scharen. Vervolgens: plaats een like box van Facebook bij je producten. In deze box zien webshopbezoekers hoeveel likes je op Facebook hebt. Goede getallen geven je autoriteit en daarmee wek je vertrouwen bij bezoekers. Verder: maak social sharing mogelijk. Geef klanten die iets in de webshop hebben gekocht aan het eind van het betalingstraject de mogelijkheid om hun aankoop te delen vrienden of volgers. Van directe vrienden nemen mensen tenslotte altijd meer aan!

4. Deel echte dingen

Kom niet in de verleiding om alleen maar productfoto’s en linkjes naar je webshop te plaatsen. Plaats liever foto’s van jezelf en van eventuele medewerkers op de werkvloer, laat zien hoe een nieuwe zending wordt bezorgd en verwijs zo naar je online nieuwe collectie, enzovoort. Hoe meer sympathie en vertrouwen je opwekt, hoe meer loyaliteit er ontstaat. Productfilmpjes van populaire producten uit je webshop of ingezonden filmpjes van klanten, zijn ook sterke triggers om verder te neuzen in je webshop. Plaats je wel productfoto’s? Kopieer dan nooit de standaardteksten van je leverancier, maar vertel in eigen woorden wat het product oplevert voor de webshopbezoeker. Beter nog: deel reviews van klanten op Twitter, Google+, Facebook.

5. Gooi mensen niet dood met advertenties

Campagnes op social media om meer mensen naar je webshop te trekken werken. Punt. Bedenk echter wel: niemand zit op Twitter vanwege kortingsacties en niemand zit op Facebook vanwege advertenties en aanbiedingen. Het gaat om interessante contacten en om de interactie. Zet eventuele campagnes daarom gericht in en zorg dat je die interactie triggert. Maak het leuk, zodat mensen niet het gevoel hebben dat ze naar een vermomde folder zitten te kijken, anders raak je je volgers snel kwijt. Maak eventuele aanbiedingen specifiek en relevant te maken: ‘Alleen vandaag zijn de verzendkosten gratis!’

6. Het juiste moment

Online marketing is geen wetenschap en er bestaat ook geen magische formule om te berekenen wanneer en hoe vaak je iets via Twitter of Facebook moet delen om mensen te verleiden tot een aankoop in je webshop. Het is een kwestie van trial en error. Monitor gewoon wanneer je berichten het meest bekeken worden, wanneer er het meest gereageerd wordt en wanneer het meeste verkeer naar je website ontstaat. Tip: maak gebruik van de planningsmogelijkheden binnen de social media accounts en online tools zoals Hootsuite en Bufferapp. Laat deze tools je niet in de verleiding komen om alleen maar te zenden. Ga de interactie aan. Vraag mensen om hun mening en om tips en het aller-allerbelangrijkste: zorg dat je altijd reageert op berichten en opmerkingen, anders raak je je fans snel kwijt.

7. Meten is weten

Ja. Uiteindelijk gaat het om de cijfers. Betaalt je online marketingstrategie zich uit? Stel Google Analytics in en kijk waar je klanten vandaan komen. In je volgende online marketingstrategie kun je dan nog gerichter werken. Zó zet je social media steeds succesvoller in.

Biografie

jeroen-tnmf

Jeroen ’s-Gravendijk is eigenaar van The New Media Factory. TNMF.nl is een social media bureau en helpt organisaties online aanwezig te zijn met het gebruik van Social Media. Jeroen geeft Social media Workshops en verzorgt Social media campagnes door middel van Facebook en Twitter adverteren.

Website The New Media Factory: http://www.tnmf.nl/

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/jeroensgravendijk/

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.