7 tips voor ijzersterke online branding

Wat bepaalt het succes van industrie-iconen als Apple en Google? Waarom voelt een bol.com zo herkenbaar en vertrouwd aan? 7 tips voor ijzersterke online branding, toepasbaar op uw webshop!

 

1. Genereer het vertrouwen van klanten

 

Ooit gehoord van de 20/80 regel? Terugkerende klanten zijn de meest waardevolle klanten voor uw webshop. Niet alleen vanwege de omzet die ze genereren, maar met name vanwege de moeite die ze doen om anderen óók klant bij u te laten worden. Een trouwe klant is een merkambassadeur voor uw webwinkel: een ware fan, die uw producten en service online en offline aanprijst bij zijn kennissen.

Dan moet uw service dus wel noemenswaardig zijn! Een uitstekende klantenservice is de nummer 1 voorwaarde voor het generen van trouwe klanten. Bovendien gaan klanten uw producten ook meer waarderen, wanneer zij weten dat u voor ze klaar staat wanneer ze een probleem ondervinden of vragen hebben. Zo creëert u dus online branding! Een live-chat functie is een zeer welkome aanvulling in uw webshop, en uit dit eerdere artikel blijkt dat een loyaliteitsprogramma ook zijn vruchten afwerpt.

 

2. Zorg voor een krachtig, herkenbaar logo

 

Succesvolle online branding begint met een goed herkenbaar logo voor uw webshop. Uw logo moet een boodschap overbrengen, een bepaalde merkwaarde uitstralen die bij uw business past. Een goed logo doet een belletje rinkelen wanneer de klant deze ziet en sluit perfect aan op de waarde die klanten associëren met uw webshop. Niet vreemd dus dat ’s werelds grootste merken veel tijd besteden aan het creëren én updaten van hun logo.

Roep bij het ontwerpen van uw logo de hulp van een designer in. Zorg ten aller tijde dat het logo scherp wordt weergegeven op uw website en zorg dat de resolutie van de afbeelding zeer hoog of vector is. Indien uw logo uit kleuren bestaat, is het aan te raden ook een witte en zwarte versie van het logo te creëren. Daarnaast zouden de bestanden van uw logo een transparante achtergrond moeten hebben, zodat ze gemakkelijk op iedere achtergrond kunnen worden geplaatst. Voor het verwijderen van een achtergrond kunt u onze blogpost met betrekking tot het bewerken van foto’s teruglezen.
online branding ecommerce

De sterkste merken ter wereld hebben een eenvoudig, gemakkelijk te onthouden logo (Forbes).

3. Investeer in het design van uw webshop

 

Het logo en de huisstijl van uw webshop staan rechtstreeks met elkaar in verband. Voor het design van uw webwinkel is het belangrijk soortgelijke elementen en kleuren te gebruiken als in het logo. U wilt natuurlijk één stijl creëren, zodat klanten uw branding gaan herkennen en uiteindelijk ook gaan waarderen.

 

4. Begin met content marketing

 

Bied uw klanten meer dan alleen producten: deel het verhaal achter uw bedrijf en vertel meer over uw visie. Bloggen in de vorm van content marketing is één van de meest waardevolle vormen van promotie voor uw webshop. Dit komt omdat het karakter van een blog non-commercieel is, maar wel heel sterk bijdraagt aan de merkwaarde van uw webwinkel. Zorg er overigens dus wel voor dat de artikelen die u plaatst niet commercieel van aard zijn. Wij adviseren u het commerciële gehalte van de content op een maximum van 20% te houden, en niet opzichtig te maken. Alles wat u moet weten met betrekking tot het starten van een eigen blog vindt u in deze eerdere post.

 

5. Creëer een effectieve social mediastrategie

Veel webshops starten een Facebook of Twitter-account, maar weten eigenlijk niet hoe ze daar het meest uit kunnen halen. Door een social mediastrategie op te zetten kunt u uw content op social media dusdanig aanpassen dat deze perfect aansluit op de boodschap die u wilt overbrengen met uw webwinkel. Een paar tips voor het creëren van een succesvolle social mediastrategie: 

  • Bestudeer en maak een keuze uit de verschillende social mediaplatforms
    Verkoopt u bijvoorbeeld overhemden? Dan is het zakelijke karakter van LinkedIn wellicht een interessant social kanaal voor uw content. Voor kleurrijke en zelfgemaakte producten is Pinterest geschikt. 
  • Bepaal hoe vaak per week er berichten worden geplaatst op uw social media-account(s) Dit verschilt per platform. Voor Twitter is meerdere tweets per dag geen probleem, maar voor Facebook komt meer dan 1 post per dag al gauw over als spam.
Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.