7 toepassingen van subscription commerce - Mempay

Subscription commerce, ofwel het aanbieden van je producten of diensten in abonnementsvorm, wint steeds meer terrein in Nederland. In de Verenigde Staten is het al een zeer gewaardeerd en rendabel business model. Maar liefst 30 procent van de online shoppers in de Verenigde Staten heeft een online abonnement, zo stond onlangs in de Twinkle 100.

Ondanks dat het subscription model vaak eenvoudig lijkt, zijn hier veel variaties in te bedenken. In deze blogpost schrijft Jessica Hoogsteen van Mempay over 7 toepassingen van het subscription model. Sinds kort is ook de app met Mempay beschikbaar in de App Store, zodat u vandaag nog kunt starten met het verkopen van uw producten in abonnementsvorm.

1. Pakketten

Online abonnementen komen voor in velen vormen en maten. De meest voorkomende vorm is het aanbieden van standaard pakketten. Vaak duiden bedrijven deze aan van small tot large en van basic tot premium. De prijs, het aantal producten of diensten of de service verschilt per variant.

De enige mogelijkheid om uit te breiden is het abonnement upgraden naar een hoger pakket. Een aantal voorbeelden van een abonnement op basis van pakketten zijn: HelloFresh, Exact Online, en MailChimp.

HelloFresh
Pakketten zijn overzichtelijk voor ons als ondernemers, helemaal als we hier weinig variatie in bieden. Tevens zorgt het aanbieden van standaard pakketten voor een duidelijke voorspelling van de omzet. Het aanbieden van drie variaties levert de meeste conversie op, omdat we vaak geneigd zijn voor de ‘gulde middenweg’ te gaan.

Let wel, staan gewenste producten of diensten niet tussen de geboden abonnementen, kan dit tot conversieverlies leiden. Mocht je voor pakketten gaan, let er dan op dat je alle producten of diensten noemt welke jouw concurrenten ook aanbieden.

2. Productniveau

Vaak is onze neiging om zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden, helemaal als het om abonnementen gaat. Heb je een aantal producten die je eenmalig en als abonnement aan wilt bieden? Dan kun je de keuze door je klant laten maken.

Het is zelfs mogelijk om de klant zelf de herhaalfrequentie te laten kiezen. Dit maakt jouw businessmodel flexibel. Je wilt immers voorkomen dat klanten straks met een overvloed aan voorraad zitten en daardoor het abonnement opzeggen. Let er wel op dat je niet te veel mogelijkheden biedt, om verwarring te voorkomen. Een aantal voorbeelden van abonnementen op productniveau vind je hier: Hairlabs en Koffiecentrale.nl.

2. productniveau

3. Variabele box

De variabele box is tot nog toe het meest populair onder webwinkels. In de meeste gevallen wordt hier een volledige categorie-pagina of website aan gewijd. Alle producten die getoond worden op deze pagina, kunnen in de variabele box geplaatst worden. Het aantal producten bepaald uiteindelijk de abonnementsprijs. De klant kan daarnaast zelf zijn herhaalfrequentie kiezen of deze wordt bepaald door u als ondernemer.

Vaak wordt er vlak voor het versturen van de volgende termijn een e-mail verstuurd met een herinnering. Door deze herinnering kunnen mensen de inhoud van hun variabele box aanpassen, zodat zij niet met overtollige voorraad komen te zitten en niet het gevoel krijgen dat ze ergens aan vast zitten.

T-Mobile

Het voordeel van de variabele box is dat de abonnee flexibel is en het gevoel krijgt zelf de controle te hebben over het abonnement. Telecom bedrijven spelen al in op deze trend door het aantal MB’s en belminuten maandelijkse aanpasbaar te maken. Dit zorgt ervoor dat er minder wordt opgezegd dan vaste varianten.

Aan de andere kant is de variabele box des te meer een uitdaging voor ons als ondernemers. Aangezien het aantal terugkerende producten per termijn kan verschillen, dien je de capaciteiten te hebben altijd producten op voorraad te hebben. Je kunt een abonnee in deze variant niet teleurstellen.

4. Curated

Een curated abonnement is erg populair in de Verenigde Staten. Concreet houdt dit in dat de klant een abonnement aangaat en elke maand een verrassing op de mat ontvangt. Het bedrag van het curated abonnement blijft stabiel, de ondernemer bepaald uiteindelijk de inhoud van het abonnement.

4. curated

Bij curated abonnementen zie je vaak uitschieters. Kortom eens in de zoveel tijd wordt er een product geleverd, wat een stuk meer kost dan de abonnementsprijs. Het voordeel hiervan is dat je als ondernemer zelf kan bepalen per termijn wat je marge wordt, daarnaast zal een abonnee door deze uitschieter geneigd zijn langer lid te blijven. Het lastige aan een curated abonnement is om je abonnee continu weer te kunnen verrassen. Wanneer zij één of twee keer teleurgesteld zijn, ben je ze kwijt. Een mooi voorbeeld van een Curated abonnement is het Amerikaanse Birchbox.

5. Diensten

Naast abonnementen op fysieke producten, worden er ook veelvuldig abonnementen op diensten aangeboden. Diensten abonnementen komen het meest voor op de zakelijke markt. Enerzijds om de investering van de klant laag te houden, anderzijds om de omzet van de ondernemer constant te houden. Ook zijn er een aantal succesvolle dienstabonnementen voor consumenten, zoals Spotify en Netflix.

5. diensten

Het aanbieden van een diensten abonnement levert voor de ondernemer de beste marge op. Toch komt er vaak meer bij kijken dan enkel het leveren van diensten. Ook hier zijn verschillende varianten in. Levert u een kant-en-klaar dienstenpakket waar u zelf niets meer voor hoeft te doen? Of levert u een dienstenpakket waar u arbeidsuren voor moet maken?

Mocht dit laatste het geval zijn, zorg er dan voor dat u zich aan de afgesproken arbeidsuren houdt. Klanten hebben vaak de neiging om extra service te vragen, maar officieel heeft een klant enkel recht op de geboden service binnen het abonnement.

6. Verhuur of lease

U heeft de reclame waarschijnlijk al gehoord op de radio “Neem nu een Volkswagen abonnement! U regelt de brandstof wij de rest.” Het Volkswagen abonnement is hetzelfde als het leasen van een auto. U geniet dezelfde voor- en nadelen, echter wordt het abonnement toegespitst op de ZZP’er en consument.

Zo kun je bij het Volkswagen abonnement maximaal 30.000 kilometer per jaar rijden, terwijl bij een leaseauto het maximum vaak tot 80.000 kilometer per jaar kan liggen. Daar tegenover staat dan wel een voordeliger tarief, ten opzichte van leasen.

6. lease

Ook verhuur speelt een belangrijke rol momenteel in de online wereld. Het verhuren van hardware en software bijvoorbeeld, waarbij de leverancier verantwoordelijk is voor onderhoud. Als ondernemer heeft dit abonnementsmodel voordelen, uw conversie zal namelijk een stuk hoger liggen.

Echter zijn de risico’s ook een stuk groter, aangezien u uw producten gaat voorfinanciëren. U zult dus een behoorlijk budget achter de hand moeten hebben om de producten te kunnen leveren, zonder dat deze volledig betaald worden.

7. Onderhoud

We kennen het allemaal, we laten onze iPhone vallen en het scherm is kapot. Als je geluk hebt, heb je een verzekering of reparatieservice afgesloten. Als je pech hebt, betaal je een flinke prijs voor de reparatie. Onderhoud is erg belangrijk en het aanbieden van een abonnement hierop des te interessanter. Omdat wij niet van verrassingen houden als het gaat om hoge kosten, nemen wij uit voorzorg liever een abonnement op reparatie of onderhoud.

Abonnementen voor reparatie en onderhoud is zeer rendabel. Puur omdat niet iedereen gebruik maakt van het abonnement. Wel zul je goed moeten kunnen filteren, wanneer er misbruik gemaakt wordt van het abonnement. Mensen hebben vaak de neiging om minder voorzichtig met hun spullen om te gaan, omdat ze toch een reparatie abonnement hebben.

7. iphone verzekering

Conclusie

Jessica van Mempay geeft met deze blogpost een mooi overzicht van de mogelijkheden van subscription commerce. Het verkopen van uw producten in abonnementsvorm kan ook een mooie toevoeging zijn aan uw draaiende webshop. Zo houdt u uw klanten langer binnenboord en bind u deze aan uw merk. De plug-in tussen Lightspeed en Mempay is beschikbaar in de App Store en kunt u 14 dagen gratis uitproberen.

Mempay

Jessica Hoogsteen

Jessica Hoogsteen

Jessica Hoogsteen is sinds 2013 actief als Product Manager binnen de e-commerce en credit management branche en momenteel werkzaam voor Mempay. Met haar passie voor de trend subscription commerce, kenmerkt Jessica zich als een creatieve en betrokken sparringspartner met als doel online abonnementsmodellen toegankelijk te maken!