Hoe u kunt bepalen of Adwords interessant is voor uw webshop

Het kan erg lastig zijn om in te schatten of Google AdWords het juiste kanaal voor u is om in te zetten. Daarom is het goed om te weten dat AdWords kan bijdragen in alle fasen waarin uw klanten zich kunnen bevinden. In dit artikel komen een aantal tips aan bod om AdWords effectief in te zetten voor uw webshop. Zo begeleidt u klanten stap voor stap door de salesfunnel!

Zet Google AdWords in om uw klanten door de salesfunnel te begeleiden

In onderstaande afbeelding ziet u de verschillende fases:

Per fase zijn er verschillende manieren om uw bedrijf onder de aandacht te brengen van de doelgroep.

Fase 1: Bereik vergroten van uw merk

Potentiële klanten bevinden zich nu nog vooraan in het koopproces. Hier draait het om het vergroten van het bereik en potentiële klanten kennis laten maken met uw merk.

De meest gangbare manier om AdWords in te zetten in deze fase is display-adverteren. Hiermee adverteert u met banners op websites die u zelf uitkiest of sites die u Google laat kiezen.

adwords

Fase 2: Interactie opzoeken met de doelgroep

In deze fase gaat u ervan uit dat men uw merk al kent of de website al eens bezocht heeft.

Middels AdWords remarketing kunt mensen die uw webshop hebben bezocht, maar nog geen aankoop hebben gedaan, nogmaals benaderen en vervolgens verleiden om alsnog bij u te kopen.

Na Laptopshop.nl (Coolblue) te hebben bezocht worden we hier nogmaals benaderd via nu.nl

Fase 3: Actie om mensen tot conversie te brengen

Het doel van deze fase is het rendement vergroten en mensen tot de conversie te brengen. Denk hierbij aan het inzetten van Google Shopping om direct op Google te adverteren met uw producten.

Let op: dit geldt alleen voor producten die u zelf hebt doorgegeven aan Google.

Fase 4: Vervolg om ervoor te zorgen dat bestaande klanten meer besteden

In deze fase wilt u de klantwaarde verhogen, oftewel ervoor zorgen dat bestaande klanten een nieuwe aankoop doen.

Richt bijvoorbeeld een speciale remarketing campagne op klanten die toe zijn aan vervanging van hun eerder bestelde scheermesjes. Je kunt in Google AdWords namelijk profielen aanmaken op basis van bezoekersgedrag (bijvoorbeeld een aankoop in uw webshop) en campagnes alleen op die personen richten.

Budget bepalen voor uw AdWords campagnes

Het grote voordeel van Google AdWords is dat u van te voren weet hoeveel u maximaal kwijt zult zijn in een bepaalde periode. Zeker wanneer u pas begint met Google AdWords is dit een aangename gedachte: u zult niet voor verrassingen komen te staan.

Dit is uiteraard ook afhankelijk van het doel dat u wilt bereiken. Adverteert u voor naamsbekendheid dan is de omvang van de doelgroep bepalen. Hoe groter en hoe meer generiek deze is, hoe meer budget u nodig heeft.

Het wordt een ander verhaal wanneer u gaat adverteren voor directe conversie. Want dan draait het om het aantal sales. Om hiervoor het juiste budget te bepalen is het belangrijk dat u een aantal zaken op een rij heeft.

Om dit te kunnen berekenen moet u eerst achterhalen:

  • Wat het conversiepercentage van uw website is.
  • Wat de opbrengst per conversie daadwerkelijk is.
  • Wat de kosten per klik zijn.

Ter verduidelijking een voorbeeld berekening:

Het conversiepercentage is 1%, dan betekent dit dat u 100 bezoekers nodig heeft om 1 sale te behalen.

De klantwaarde (opbrengst per conversie) is € 45,-.

De kosten per klik zijn € 0,30, dit betekent dat 100 bezoekers (om 1 sale te behalen) neerkomt op € 30,-.

Adverteren is in dit voorbeeld dus rendabel omdat een conversie € 30,- kost en € 45,- oplevert!

Aan de hand van een dergelijke berekening kunt u vervolgens bepalen wat er per maand nodig is om aan de slag te gaan met AdWords en/of dit voor u rendabel is.

Meer gratis AdWords tips?

Deze tips komen uit de gratis Google AdWords startersgids voor ondernemers die is ontwikkeld door KG Online marketing. Daarin vindt u nog veel meer handige informatie om te bepalen of AdWords écht binnen uw marketingstrategie past.

Want Google deelt misschien wel een boel gratis AdWords vouchers uit, maar er is niemand die u uitlegt waarom Google AdWords voor uw bedrijf zou kunnen werken en hoe u dit op een strategische manier kunt inzetten.. Tot vandaag!

Vraag de gratis startersgids aan.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.