Algemene voorwaarden voor je webshop

Als webshop-eigenaar ben je niet verplicht om algemene voorwaarden te hanteren. Toch is het aan te raden om in de kleine lettertjes duidelijkheid te scheppen over allerlei zaken die met de verkoop te maken hebben. Net als de klant, kun je altijd terugvallen op de wettelijke regels. Maar waar moeten deze bepalingen eigenlijk aan voldoen? En hoe stel je ze op?


 

Verwachtingen managen

In de voorwaarden beschrijf je de wederzijdse rechten en verplichtingen tussen jou en de koper. Maar alleen het opstellen is niet genoeg, om de bepalingen rechtsgeldig te maken moeten ze voldoen aan twee eisen. Om te beginnen moeten ze openlijk beschikbaar zijn voor de consument. Daarnaast moet de consument ze officieel aanvaarden. Om aan de laatste voorwaarde te voldoen, plaatsen veel webwinkeliers een link naar de voorwaarden bij het check-out proces. Wil je helemaal op safe gaan, dan is het handig om naast de link een hokje te plaatsen waarin de consument moet aanvinken dat hij akkoord gaat.

Het herroepingsrecht

Consumenten hebben het recht om hun aankoop binnen veertien dagen zonder opgave van redenen te ontbinden. Om van dit recht gebruik te maken, moet de consument dit kenbaar maken via een modelformulier. Als webwinkelier ben je verplicht om dit formulier toe te voegen bij de bestelling. Bepaalde producten zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. Welke dit precies zijn, is vastgelegd in de wet. Het gaat hier voornamelijk om maatwerk, artikelen die snel kunnen verouderen of bederven, producten waarvan de verzegeling is verbroken en producten die vanwege hun aard niet kunnen worden teruggezonden.

Retourkosten

Het is aan jou om te bepalen of je de retourkosten verhaalt op de klant of dat je ze voor eigen rekening neemt. Wil je dat de klant betaalt, dan moet je dit duidelijk kenbaar maken op je website en in je algemene voorwaarden. Ook dien je vooraf te vermelden hoe de retourprocedure eruit ziet. Doe je dit niet, dan heeft de klant recht op een retourtermijn van maximaal twaalf maanden.

Garantie en klachtenregeling

Door duidelijke richtlijnen omtrent de garantie(termijn) te beschrijven, kun je veel discussies voorkomen. Geef bijvoorbeeld aan binnen welke termijn gebreken gemeld moeten worden en bij welke situaties de garantie niet geldt. Omdat de garantie die jij geeft niets afdoet aan de wettelijke rechten van de klant, kiezen de meeste webwinkeliers ervoor om de fabrieksgarantietermijn aan te houden. In het geval van klachten ben je verplicht om je klanten duidelijk te informeren over de procedure. Het is belangrijk dat je in ieder geval vertelt hoe de consument zijn klacht kan indienen en binnen welke termijn je deze klacht afhandelt.


 

Voorwaarden opstellen

Het opstellen van de kleine lettertjes dient secuur te gebeuren. Om er zeker van te zijn dat de bepalingen rechtsgeldig zijn, is het aan te raden om ze te laten checken door een expert. Bijvoorbeeld door de juristen van Thuiswinkel.org of WebwinkelKeur.


 

Meer weten over het starten van een webshop? Of heb je al een webshop, maar wil je overstappen? Vraag dan een gratis demo aan of praat vrijblijvend met één van onze e-commerce specialisten.

Dirkjan Vis

Dirkjan Vis

Dirkjan Vis is eigenaar van Eurolutions, een internetbedrijf in Utrecht. Hij schrijft over ondernemerschap, het internet in het algemeen en de combinatie daarvan. Op diverse sites schrijft hij artikelen voor beginnende webwinkeliers . Op Webwinkel Weblog publiceert hij zelfs vrijwel dagelijks e-commercenieuws en achtergronden.