App Spotlight: Verhoog je webshop conversie tijdens de feestdagen met ConversionsKit

De herfst en winter zijn een gouden periode voor eCommerce. Met de feestdagen op komst, kijken shoppers steeds meer online om de beste deals te scoren en drukte in de stad te vermijden.
Het is van belang dat je de komende maanden zoveel mogelijk verkeer naar jouw webshop stuurt, en deze converteert. Hoe pak je dit aan? In dit blog geeft onze partner ConversionsKit 7 tips om de conversie tijden de feestdagen te verhogen!

1. Overtuig de twijfelende shopper

Door het grote online aanbod van leuke cadeaus kunnen bezoekers het moeilijk vinden om een juiste keuze te maken. Ze zijn niet zeker over wat ze moeten kopen of ze twijfelen of de prijs misschien lager is bij een andere aanbieder. Overtuig twijfelende klanten door hen een kortingscode aan te bieden. Wanneer je een kortingsactie op het juiste moment in te zetten, kun je van bezoekers klanten maken.

Bepaal op wie je je precies wilt richten en wie de aanbieding te zien krijgt. Met de juiste instellingen, kun je moeiteloos de targeting instellen. Zo geef je de twijfelende bezoeker net dat extra duwtje in de goede richting.

Kortingscode voorbeeld ConversionsKit hogere Conversie

2. Upsell producten

Een interessante manier om meer omzet te genereren met hetzelfde aantal bezoekers is om de productwaarde te verhogen. Heb jij een webshop waarbij je zowel basic als premium producten verkoopt? Maak dan gebruik van een goedgeplaatste notificatie. Zo kun je je klanten wijzen op andere producten die zij wellicht interessant vinden. Maar je kunt ook, vlak voordat de klant gaat betalen, een aantal producten weergeven die gerelateerd zijn aan de producten die hij of zij wilt aanschaffen. Dit kan ervoor zorgen dat de klant uiteindelijk meer koopt dan op de planning stond — en dat betekent meer omzet.

Upsell afbeelding

3. Gebruik sociale overtuigingskracht

Onderzoek toont aan dat bezoekers 186% meer geneigd zijn een aankoop te doen na het lezen van product reviews. Niet alleen je conversiepercentage gaat hiermee omhoog, maar ook je webshop wordt beter vindbaar in de zoekmachines.

Conversie Sociale overtuigingskracht email voorbeeld ConversionsKit

Bij Lightspeed kun je gebruik maken van handige apps om reviews op het web te verzamelen. Neem bijvoorbeeld ReloadMailing of MyProductReviews, twee apps die hier bijzonder geschikt voor zijn.

Bekijk alle Lightspeed eCommerce apps in de App Store.

4. Creëer tijdsdruk en schaarste

Door een gevoel van urgentie te creëren, kun je twijfelende bezoekers overtuigen om toch een aankoop te doen. Dit gevoel creëer je bijvoorbeeld door middel van een tijdelijke kortingscode of een actie die alleen tijdens de feestdagen geldig is zoals gratis verzending.
In Amerika is Black Friday een goed voorbeeld van een actie die tijdsdruk creëert. Doet een bezoeker op die vrijdag zijn aankoop niet, dan loopt hij mooie kortingen mis.

Conversie tip ConversionsKit tijdsdruk

Een andere manier om tijdsdruk te creëren is door een count-down timer in te stellen op je website. Dit is een klok die de duur van een bepaalde actie aftelt. Heb je de klok ingesteld op ‘Bestel voor 22:00, morgen in huis’, dan weet de klant dat de producten voor die tijd besteld moeten zijn om ze de volgende dag in huis te hebben.

5. Bouw vertrouwen op

Maakt jouw shop al gebruik van een keurmerk of shop reviews? Een belangrijk aspect dat bepaalt of een bezoeker bij jouw webshop koopt of liever bij een ander. Dit heeft te maken met consumentenvertrouwen. Indien je nog geen gebruik maakt van keurmerken en reviews, is dit het moment om ermee te beginnen. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk orders krijgen – en reviews helpen je hierbij. Kiyoh is een goede plek om te starten.

KiyOh - ConversionsKit tip Conversie

Hoe meer orders je hebt, hoe meer reviews je krijgt. Nadat je de reviews hebt verzameld, is het belangrijk om deze op je website te tonen. Soms is het echter niet mogelijk om dit binnen jouw thema te doen. Met ConversionsKit kun je eenvoudig reviews toevoegen aan je webshop als alert, notificatie of pop-up.

6. Schrijf unieke en gedetailleerde product omschrijvingen

Unieke omschrijvingen helpen je niet alleen met het verbeteren van je positie in de zoekmachines. Ze onderscheiden ook je webshop van de concurrentie en laten zien dat je de tijd hebt genomen om de producten te begrijpen en uit te leggen wat je verkoopt. Een groot voordeel van een goed geschreven producttekst is dat het de twijfel bij je bezoekers wegneemt en eventuele vragen beantwoord. Zo blijft je klant op de website en verlaat hij hem niet om ergens anders informatie over het product op te zoeken.

ConversionsKit conversie tip product omschrijving

Webshops die hun product teksten verbeteren zien een performance boost in hun conversiepercentage. Heb je moeite om goede teksten te schrijven die goed vindbaar zijn in de zoekmachines? ReloadSEO is de meest geïnstalleerde SEO app voor Lightspeed die je hierbij kan helpen.

7. Gebruik de feestdagen als opstapje naar acties

Sint Maarten, Sinterklaas, kerst, Oud & Nieuw: de komende maanden komt er weer een groot aantal feestdagen aan. De meeste mensen zitten lekker knus binnen (en achter de computer op of hun smartphone!). Een interessante periode om je doelgroep te benaderen met seizoensgebonden acties.

Feestdagen actie ConversionsKit tip voor hogere Conversie

Zorg ervoor dat je in deze maanden gebruik maakt van de feestdagen in je uitingen. Een goede tool om banners te maken is Canva. Deze kun je vervolgens gebruiken in je Facebook communicatie of in je conversie verhogende apps.

Conclusie

Met behulp van een klein aantal tweaks kun je van je webshop een 24/7 verkoopmachine maken. Heb je zelf geen technische kennis? Maak dan slim gebruik van het Lightspeed app eco systeem en zet apps in die je tijd en moeite besparen. Zo kun je ConversionsKit gebruiken om op een snelle en slimme manier met je bezoekers te communiceren. De app geeft je alle tools die je nodig hebt om meer te verkopen met jouw webshop.

Yaela Klems

Yaela Klems

Yaela is the creative mind binnen het Strategic Alliances team bij Lightspeed. Zij schrijft o.a. over zaken omtrent e-Commerce en de populariteit en functionaliteit van nieuwe én bestaande apps en thema’s.