Webwinkel van de maand: Chocolate Company (CHCO)

Niet alleen B2C-ondernemers kunnen gebruik maken van ons platform, er zijn ook succesvolle B2B-webshops aangesloten bij Lightspeed eCom. Omdat het deze maand B2B-maand is bij Lightspeed spraken wij met Geert van Kuyck, eigenaar van de Chocolate Company en CHCO. Deze webshop verkoopt chocolade aan particulieren én ook aan zakelijke klanten. De chocolade – met name de bekende chocoladelepels- van Chocolate Company worden door resellers in 35 landen verkocht. Ook zijn er CHCO-cafés in Nederland en Duitsland, onder andere op Amsterdam Centraal en in de markthal van Rotterdam.

Hoe begon het?
“We begonnen met een eigen chocolade café en rolde het concept uit naar een franchise-model. Inmiddels is dit uitgegroeid tot 14 Chocolate Company-zaken. Daarbij worden de producten ook shop-in-shop verkocht. De B2C-markt groeide complementair aan de cafés.” vertelt de eigenaar, Geert van Kuyck.

Waarom B2B online?
Het gemak waarmee consumenten op zijn website kunnen winkelen wil hij bedrijven ook bieden. De webshop voor zakelijke klanten heeft dan misschien wel een ander doel met bijhorende functionaliteiten, maar het online winkelen gaat net zo gemakkelijk. “Mensen zijn gewend aan website’s en online winkelen.”, zegt Geert, “Het gaat om snelheid en de experience.”


Omzet en groei

Alhoewel Geert de B2C-kant leuker vindt, zal hij Business-to-Business niet opgeven. B2B genereert een grotere omzet. Er is veel vraag naar de producten van de Chocolate Company, vooral de chocoladelepels waarmee je warme chocolademelk kunt maken zie je veel terugkomen. Toch geldt, vooral in de B2B-markt, dat groei belangrijk is, maar niet te snel. “Gestage groei.”, aldus Geert.

Drempel
Als winkelier wil je natuurlijk zoveel mogelijk klanten. Maar zakelijke klanten, zoals franchisenemers -die vaak werken op commissie en factuur- wil je graag zelf selecteren. Hoe zorg je ervoor dat niet zomaar iedereen grote bestellingen kan plaatsen zonder dat je weet wie het zijn? Geert:“Wij selecteren zelf de franchisenemers en gebruiken Lightspeed als infrastructuur voor onze producten.”

CHCO winkel

Marketing
“Wat ik doe aan marketing zijn hoofdzakelijk twee dingen..”, antwoordt Geert op de vraag welke marketingstrategie hij voert. “Nummer één is het klantcontact. Wij hebben zoveel mogelijk persoonlijk contact met de klant. We willen weten hoe ze bestellen en wat ze bestellen.” Hoe doet Chocolat Company dat? “Voor particulieren hebben we kwalitatieve nieuwsbrief die het goed doet. En we belonen trouwe klanten. Ook willen wij graag dat onze vaste klanten hun kennissenkring aanbrengen, dit doen we middels ‘Bring-a-friend’ acties. Breng jij een nieuwe klant aan? Dan profiteer je er zelf ook van.” Met B2B is dit meer face-to-face. Chocolate Company gaat op bezoek bij de klant. Samen kijken ze wat je als ondernemer het beste zou kunnen inkopen. Wat je precies wilt bestellen en hoeveel daar laten ze je vrij in.

Waarom heb je voor Lightspeed gekozen?
“Het is een heel basic en standaard systeem, gemakkelijk om zelf mee te werken zonder dat je er een halve it-afdeling erbij moet betrekken. Daarbij lag het zwaartepunt in de beslissing voor Lightspeed op de goede tools voor vindbaarheid, nieuwe technologie en beschikbare extensies”, zegt Geert.

Koppelingen
Geert: “De B2B-shop is gekoppeld aan Google Analytics. Maar we gebruiken dit niet als marketingmiddel. Voor B2C versturen we nieuwsbrieven, via MailCampaigns. Ook maken we gebruik van de integratie met de boekhoudsoftware van Exact Online.”

Functionaliteitenwens
“Voor B2C zou ik graag willen weten welke klanten de afgelopen tijd meer dan 2x hebben besteld. Voor B2B weet ik dat wel, maar voor B2C kan ik dat lastig terugvinden. Voor B2B wil ik een functionaliteit om snel de nieuwste producten te kunnen tonen. Dat een zakelijke klant meteen ziet: wat is er nieuw?”

Design
“Qua design komt B2C en B2B overeen. Alleen in het gebruik en functionaliteiten verschilt het. Bij B2C willen klanten graag grote afbeeldingen en maken gebruik van de preview. B2B-klanten daarintegen bestellen liever vanaf een lijst. Wanneer je 300 producten te bestellen hebt wil je niet elk product aanklikken en in je mandje ‘leggen’.” legt Geert uit. “Waar particulieren de webshop ook via tablet en mobiel bezoeken, doen bedrijven dat niet. Zakelijk bestellen doen zij vrijwel allemaal op de desktop, vanachter hun bureau. Een mobielvriendelijke webshop is voor B2B niet echt noodzaak.”

2

Eigen B2B-omgeving
Zowel voor B2C als B2B kunnen klanten inloggen in hun eigen klantomgeving. Hier kunnen ze bijvoorbeeld zelf retouren aangeven, informatie vinden over huidige en vorige bestellingen en favorieten producten opslaan. Hoewel beide inloggegevens aanmaken op de website om hun bestellingen te kunnen managen is er toch een verschil in het gebruik hiervan. Waar een particuliere klant enkele producten heeft opgeslagen als favoriet. Heeft een zakelijke klant vaak een lijst van tientallen producten klaar staan, zodat ze met een druk op de knop een heel assortiment kunnen bijbestellen.


 

Heb je een B2C-webshop, maar zou je ook B2B willen verkopen? Of heb je al een succesvolle groothandel, maar wil je ook (een deel van) je voorraad online verkopen? Download dan de gratis whitepaper: “Open een B2B-webshop“.b2b whitepaper lightspeed

Voor de totstandkoming van deze whitepaper hebben we gesproken met de ondernemers achter succesvolle B2B-webshops. We vroegen hen naar de trends, de valkuilen en hun beste advies voor alle ondernemers die de stap naar B2B online nog niet gemaakt hebben.

 

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.