Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

Het einde van de schoolvakanties is weer bijna in zicht. Ben jij al klaar voor het back to school (of work) seizoen? Voor retailers en webshop ondernemers is dit een van de meest lucratieve shopping periodes, naast Kerst en Oud en Nieuw. Volgens de National Retail Federation doet 77% van de winkeliers minstens drie weken voordat de scholen beginnen hun back to school inkopen. Heb je nog geen back to school strategie, dan is het hoog tijd om eraan te beginnen. Scholieren zoeken naar de leukste schooltassen en agenda’s, studenten slaan volop notitieblokken en pennen in of kopen een nieuwe laptop en de afgestudeerden schaffen nieuwe outfits voor werk aan. Vergeet vooral ook niet de studenten die op kamers gaan en vanalles en nog wat nodig hebben voor hun nieuwe thuis. Voor retailers is dit een mooi moment om de verkoop en de omzet te laten pieken.

Dit zijn de trends

Volgens de National Retail Federation shoppen mensen vaak voor kleding en accessoires, kantoorartikelen en elektronica, waaronder laptops en koptelefoons voor het komende schooljaar. Maar ook boeken, muziek, video, speelgoed, sportspullen en hobby artikelen doen het ieder jaar goed. Het NRF meent dat de totale uitgaven aan back to school artikelen in de laatste 10 jaar met 55 procent is gegroeid. Ook Amazon gaat hierin mee: die ziet ieder jaar de verkoop met 35 procent stijgen tijdens deze periode. Dit zijn de resultaten van het NRF onderzoek:

De back to school periode begint al vroeger dan je zou denken: volgens deze infographic op RetailTrends.nl start de back to school rush al rond 13 juli en loopt het door tot eind augustus. Maak je geen zorgen! In september en oktober is er vaak een piek in de aankoop van vergeten items. Ook kun je jouw campagne richten op laatkomers – consumenten die pas op het allerlaatste moment kun back to school shopping doen.

6 tips voor een succesvolle back to school campagne

1. Ontdek wat jouw klanten zoeken

Je kunt lukraak allerlei leuke gadgets en items in de spotlights zetten voor de campagne. Of je kunt jouw back to school assortiment opstellen op basis van data. Welke items verkopen het best tijdens de back to school periode? Het is slim om jouw beslissingen te baseren op basis van cijfers van voorgaande jaren. Welke producten deden het goed rond deze periode, welke wat minder? Ontdek de tendensen op jaarbasis en kies zo de producten uit die je wilt promoten.

2. Zorg dat het back to school assortiment opvalt

Stal jouw back to school assortiment uit op een opvallende plek in de winkel; vlak voor of rechts van de ingang. Waarom rechts? Mensen zijn geneigd om rechts aan te houden en lopen meestal tegen de klok in wanneer ze een winkel bezoeken. Meer kans dus dat ze jouw back to school items zullen bekijken. Als je veel items hebt die je wilt promoten, kan je ook een deel van de winkel als mini-back-to-school-shop opstellen.

Heb je een webwinkel? Dan kun je jouw back to school items op de hoofdpagina featuren. Of je kunt de webwinkel een complete makeover geven. Lightspeed eCom biedt webwinkeliers de mogelijkheid om hun design eenvoudig te wijzigen. Als je bepaalde producten of productcategorieën wilt featuren op de voorpagina, dan kun je dat via de backoffice doen: klik op Design > Featured products of Featured categories > Add Product of Add Category.

Bekijk hieronder hoe Bol.com en de Bijenkorf hun back to school/work actie online uitlichten.

3. Back to school op social media

Kies de social media platforms

Kijk eerst naar welke social media kanalen je kunt inzetten om (web)winkel verkeer en conversies te genereren. Er zijn twee opties om je producten te promoten op social media: paid en organic. Facebook en Instagram zijn bijvoorbeeld goede tools om targeted ads te plaatsen met producten die specifiek aantrekkelijk zijn voor de back to school periode. Deze tools zijn vooral goed omdat je specifieke demographics kan targeten. Op deze manier weet je zeker dat je de juiste mensen bereikt.

Organic of Paid?

Qua organic (onbetaalde) content zijn er verschillende opties. Wat momenteel bijvoorbeeld goed werkt zijn Instagram Stories. Hiermee kun je op een dynamische manier jouw top back to school producten tonen. Met Instagram’s nieuwe feature, IGTV, kun je video’s creëren die langer zijn dan 60 seconden. Zo kun je Youtube-style back to school video’s plaatsen die erg populair zijn rond deze periode, of zelfs samenwerken met een influencer die dit wilt doen (neem een kijkje).

Zie hieronder hoe Pluk Amsterdam organic posts op Instagram inzet om klanten te informeren over hun nieuwe planners:

Screen shot van Instagram post Pluk Amsterdam met een planner

Competition time!

Je kunt ook een social media wedstrijd organiseren. Post een back to school artikel met de caption ‘’Hebben: ja of nee? Deel deze post om kans te maken op een van de …!’’ om jouw assortiment onder de aandacht te brengen én meer engagement te genereren op jouw social media pagina. Vergeet niet om de juiste hashtags te gebruiken en jouw bereik nog meer te vergroten. Meer bereik betekent meer traffic. En meer traffic kan leiden naar meer omzet.

Lightspeed Retail en eCom TIP: Creëer in de backoffice een tijdelijke kortingsactie voor jouw back to school campagne. Je kunt een kortingscode aanmaken en kortingsregels instellen. Ga hiervoor in de backoffice naar Marketing > Discount Codes of Discount Rules. Geef aan hoe hoog de korting is in percentages of euro’s.

4. Start een partnership met influencers

Gebruik het beïnvloedingsvermogen van lokale bloggers en influencers om jouw back to school items te promoten. De samenwerking hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt, tegen betaling of in ruil voor een shout out op jouw social media kanalen of blog, vragen of zij iets over jouw back to school actie willen delen op hun kanalen. Als je werkt met de juiste personen, dan kun je makkelijker jouw doelgroep op lokaal niveau bereiken. Doe hier dus goed onderzoek naar; hier lees je hoe je de juiste influencers kunt vinden voor jouw back to school actie.

5. Optimaliseer jouw mobile presence

Het is essentieel voor iedere retailer: mobile responsivenessWist je namelijk dat online shoppen steeds vaker via een smartphone of tablet gebeurt? Volgens een onderzoek van Ruigrok Netpanel wordt dat het meeste gedaan door millennials, maar ook andere leeftijdsgroepen zijn steeds vaker gaan shoppen via hun mobiel. Als je nog geen mobiele aanwezigheid hebt, dan is het hoog tijd om hier werk van te maken.

 

Heb je een webwinkel? Dan spreekt het voor zich; zorg dat je webwinkel net zo goed draait op een mobiel apparaat als op een desktop of laptop. Dit kun je doen door een mobile responsive webdesign te kiezen, die de snelheid verhoogt en de navigatie visueel en georganiseerd houdt. Ook de checkout moet op een mobiel geoptimaliseerd. Een soepel afrekenproces voorkomt dat potentiële klanten hun bestelling niet afmaken.

Heb je een winkel maar nog geen webwinkel? Met een SaaS-software zoals Lightspeed eCom kun je zo aan de slag. Als je al met het Lightspeed Retail kassasysteem werkt, dan kun je via jouw contactpersoon een koppeling met jouw webwinkel aanvragen. Dan onderneem je omnichannel – zowel online als offline aanwezig zijn – en kun je alle aspecten van jouw webwinkel en fysieke winkel beheren in 1 systeem.

6. Gebruik jouw data voor meer succes

Tot slot, onderschat nooit de kracht van data. Met data kun je betere beslissingen nemen, omdat je weet waar je staat en waar je naartoe zou moeten gaan. Ondernemen met je onderbuikgevoel is niet verkeerd, maar met data kom je gegarandeerd verder.

Als je tijdens de campagne ziet dat de agenda’s zeer goed verkopen, dan kun je deze nog extra promoten op social media om de verkoop te boosten. Zie je dat oude back to school items niet echt goed draaien, dan kun je die met korting aanbieden (uiteraard tijdelijk, om het gevoel van schaarste en urgentie te vergroten). Zie je verder ook dat universiteitsstudenten vaker bij jou kopen dan andere klanten? Dan kun je voor hen een speciale kortingscode creëren en dat hen via email marketing opsturen.

Lightspeed Tip: Koppel met een van de email marketing integraties of apps, zoals Aweber of Mailbot.

Dat waren de tips. Wil je meer tips voor de perfecte back to school campagne? Bekijk dan onze livestream.

Lightspeed Facebook Live: Getting your store ready for back to school season

 

 

E-mail marketing benchmark per sector 2018

E-mail marketing benchmark per sector 2018

Retail Heroes - Carl Parkin | Rebel Wines

Retail Heroes - Carl Parkin | Rebel Wines