BarrelQ: “Internationaal verkopen is gemakkelijker dan je denkt”

Barbecues maken van olievaten is op zich niet nieuw, maar de manier waarop oprichter Onno Vos het in de markt heeft gezet is wel bijzonder. In mei 2015 kwamen ook Huub Sparnaay en Gerben Bierbooms ‘aan boord’. We spraken met Gerben Bierbooms over hun bijzondere ontdekkingsreis.

Het ontstaan

Het idee om een oud olievat om te toveren tot barbecue is min of meer ‘de schuld’ van vader Vos: die zat in de oliehandel. Vrienden waren dermate enthousiast over het nieuwe pronkstuk in zijn tuin, dat Onno Vos dacht: hier moet ik meer mee. Via internet kwam hij in contact met iemand die mooie zwarte vaten verkocht. Samen sleutelden ze de ‘barrels’ om tot de huidige barbecue, die ook fungeert als vuurkorf en bijzettafel. Medewerkers van de sociale werkplaats schroefden er 260 in elkaar. Een lening hoefde Vos niet af te sluiten. “Het was mijn eigen geld, dus het ergste wat me kon gebeuren was dat ik met 260 barbecues in een loods bleef zitten. Dan had ik al m’n Facebookvrienden er één cadeau kunnen doen,” vertelt Vos in het Algemeen Dagblad.

Gerben Bierbooms stapte in mei 2015 in de onderneming. “We hebben zelf verschillende webshops met digitale producten,” legt Bierbooms uit. “De vraag die we onszelf stelden was ‘wat kunnen wij toevoegen?’ Die vraag was snel beantwoord. Onze kracht ligt in online marketing en e-commerce. Bovendien vonden we het zeer interessant om een fysiek product te verkopen in plaats van een digitaal product. Onze eigen shops zijn custom made, om zodoende fraude zo goed mogelijk tegen te gaan. Het duurt dan langer wanneer je je webshop internationaal wilt uitrollen. Voor een product als BarrelQ, waar fraude een minder grote rol speelt, is dat niet efficiënt. We wilden dus wel eens bekijken of we met SEOshop eenvoudig internationaal konden verkopen.”

afbeelding 1

Alle elementen, zoals manden en roosters, worden op verschillende plekken ingekocht. De BarrelQ’s worden vervolgens op een social werkplaats in elkaar gezet.

Internationaal verkopen

De webshop is nu opgezet in drie talen – Nederlands, Engels en Duits – en staat nu 3 weken live. “We willen iedere maand in een nieuw land actief worden,” vertelt Bierbooms.

Is dat werkelijk zo eenvoudig? “Ja, er zijn 4 belangrijke stappen. De site moet in de juiste taal worden opgezet, dan moeten er producten geplaatst worden, de valuta moet goed worden ingesteld en er moet een online marketingplan klaarliggen.”

In de webshop worden 2 varianten van de BarrelQ verkocht. Mede hierdoor is internationaal verkopen een stuk eenvoudiger. “Het vertaalwerk is niet teveel werk. We sturen alles naar vertaalbureaus en krijgen het dan binnen 1 of 2 dagen terug. Vervolgens activeren we alles in de backoffice.”

Ook op het gebied van logistiek ziet Bierbooms weinig problemen, want het bedrijf werkt met o.a. Paazl. “Grenzen zijn vervaagd. Met de juiste logistieke partners kan je vrij gemakkelijk internationaal verkopen. Daarbij zijn de apps van SEOshop zeer prettig. Ons motto is ‘Er schijnt altijd wel ergens de zon’. Wanneer we minder verkopen in Europa, verkopen we bijvoorbeeld weer meer in Australië en Azië en vice versa.”

Een belangrijk onderdeel van de internationale expansie zijn goede online marketingplannen. “We beginnen met desk research; zijn er bijvoorbeeld rapporten over barbecueën in de landen waar we willen verkopen? Voor ons is het online zoekvolume echter het allerbelangrijkste. We zoeken uit op welke woorden wordt gezocht en wat de zoekvolumes voor deze zoekwoorden zijn. Je moet dan bijvoorbeeld ook weten hoe een Duitser een barbecue noemt en welke zoekwoorden hij gebruikt. We gebruiken daarvoor onder andere de AdWords Keyword Planner.

Momenteel ligt de focus op Nederland, België, Duitsland en de Verenigde Staten. Binnenkort zullen Frankrijk, Spanje en Italië aan dat lijstje worden toegevoegd.

Grote klanten

Het merendeel van de BarrelQ’s is maatwerk, maar de online groei gaat zo hard, dat er verwacht wordt dat de online verkopen volgend jaar even groot zijn als het maatwerk. Na een grote deal met bierleverancier Jupiler werden 2.500 stuks verkocht en stond het merk in de Albert Heijn in Nederland en België. Dit zorgde ook voor extra bezoekers in de webshop. Bovendien schreef het Algemeen Dagblad een artikel over het bedrijf.

Is het moeilijk om fysieke verkooppunten te vinden? “Eerlijk gezegd worden we vrij veel benaderd. Maar het is voor ons wel erg belangrijk om een uitgekiende distributiestrategie uit te stippelen. We willen dus zeker niet zomaar in iedere winkel liggen.”

Het merendeel van BarrelQ’s klanten zijn mannen tussen de 20 en 50 jaar oud. Bedrijven verkopen het product vaak als incentive en willen het graag aan hun klanten weggeven, zoals ook Jupiler dat deed. Dat is de B2B-tak en die bepaalt nu voor 50% de omzet.

afbeelding 2

Hoe bij SEOshop gekomen

Voorheen werd gebruik gemaakt van een e-commerce plugin van WordPress, maar de betere resultaten met SEOshop waren al snel zichtbaar. “Voorheen verkochten we 5 BarrelQ’s per maand, nu zijn dat er 3 per dag! Uiteraard heeft dat naast de mogelijkheden van het SEOshop-platform ook te maken met onze kennis en inspanningen op online marketinggebied.”

“Met SEOshop is het echt een kwestie van de juiste taal selecteren, de juiste valuta activeren en gaan!” Ook is Bierbooms zeer tevreden over het gemak waarmee betaalproviders aan de webshop gekoppeld kunnen worden, de maatwerkmogelijkheden en de beschikbare apps. Zo maakt de webshop bijvoorbeeld ook gebruik van de store locator app van StoreMapper. “Met SEOshop heb je alle bouwstenen en kun je zelf kiezen wat je nodig hebt,” zegt Bierbooms.

Marketing

Bang voor concurrentie zijn de heren niet. “het concept is misschien niet uniek en er zijn andere aanbieders, maar wij zijn de enige die echt volume kunnen realiseren, wereldwijd kunnen leveren en een echt merk hebben neergezet waar dagelijks aan productontwikkeling gewerkt wordt. Niet iedereen kan 2.500 stuks in 2 maanden aan Jupiler leveren.”

Free publicity is zeer belangrijk voor de webshop. “Albert Heijn noemde ons product ‘barbecue’ en niet ‘BarrelQ’. Daarom boden we via AdWords ook op de termen ‘barbecue albert heijn’ en ‘barbecue jupiler’. Deze termen hadden nu veel meer zoekvolume en daardoor stonden we zelf op de eerste plaats voor deze termen. Dat leverde ons vervolgens ook weer meer relevante bezoekers en kopers op.”

In de komende tijd wordt de content van de webshop verder verbeterd, worden een blog en recepten toegevoegd en zullen er video’s te vinden zijn. Ook zullen social media-kanalen belangrijk worden. “Over onze beltegoed sites is niet veel leuks te schrijven, maar voor dit product is er meer dan genoeg te schrijven! Op Facebook willen we graag dat mensen hun foto’s delen van onze BarrelQ’s en die zijn vervolgens ook op onze site te zien. We zijn bovendien benaderd door een chefkok van een restaurant in Rotterdam, die een barbecuefanaat is en filmpjes hierover maakt. Dat is leuk om mee samen te werken; daar word je echt enthousiast van!”

Het bedrijf is ook aangesloten bij Thuiswinkel en werkt via commissies samen met bedrijven zoals Coolblue en Bol.com. “We zijn een Twinkle Top 100 webshop en marktleider in de verkoop van online digitale content. Het doel van de commissies is niet alleen om kennis te komen halen, maar ook om dit te delen. Wij weten veel over fraude, certificering, online payments en customer support en leren vervolgens weer veel van andere grote webshops.”

De toekomst

Door de snelle groei moet ook het logistieke proces anders ingericht worden. “Je kunt nu niet meer je producten naar het postkantoor brengen, maar moet ook gaan nadenken over bijvoorbeeld retourzendingen. Dat vind ik fijn aan SEOshop; de manier waarop klantencontact en logistiek zijn gestandaardiseerd zit zeer goed in elkaar. Op die manier konden we gemakkelijk groeien naar 3 orders per dag. En als je dan in 20 landen zit, dan heb je er zo 60 per dag!”

“We willen een merk bouwen dat wereldwijd verkocht wordt. Volgend jaar hopen we 3 varianten te hebben en willen dus in productontwikkeling gaan investeren. We willen echt een groot barbecuemerk worden.”

Tips voor andere webwinkeliers

Zijn er tips die je met andere – met name beginnende – webwinkeliers wilt delen? “Ten eerste moet je weten wat je verkoopt. Als je beltegoed koopt, is emotie niet zo belangrijk. Je wilt dan juist zoveel mogelijk gemak hebben in het bestelproces. Je webshop moet daar dan op ingericht zijn. Als je een product als BarrelQ verkoopt, is emotie juist belangrijk. Ook dan moet je webshop daar op ingericht zijn. Beginnende webwinkeliers wil ik zeggen om maar gewoon live te gaan. Ga niet maanden zitten testen, want dan zit je er alleen maar zelf naar te kijken. Juist door live te gaan, zie je hoe anderen op je webshop reageren. Alleen zo leer je er wat van!”

BarrelQ is deze maand Webwinkel van de Maand. Gefelicteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.