Bedshop de Duif: een droomvlucht naar Omnichannel

Bedshop de Duif: een droomvlucht naar Omnichannel

Wanneer je op zoek bent naar hoogwaardig linnengoed, dan ben je bij Bedshop de Duif aan het juiste adres. Deze linnenwinkel is de allergrootste in Nederland en biedt alles voor een heerlijke (nacht)rust. Van dekbedovertrekken, hoeslakens, kussens en dekbedden, maar ook luxe badjassen, handdoeken, keukensets, comfortabele home wear en hoogwaardige bedden en matrassen. De specialisten op locatie hebben jarenlange ervaring. En ook online kunnen mensen terecht voor linnen à la Duif. Lees hier meer over Bedshop de Duif en hoe het bedrijf online en offline wilt samenvoegen.

Goed, gezond en lekker slapen

Sinds 1905 opent Bedshop de Duif haar deuren voor iedereen die zoekt naar topkwaliteit bed- en badlinnen. In 1938 viel de bedshop in handen van de familie Wesselink. Sindsdien is het familiebedrijf van zoon tot zoon doorgezet. Het eerste pand bevond zich in Zutphen en maakte door de jaren heen meerdere verbouwingen mee. Als we even doorspoelen naar de 21e eeuw zien we dat het bedrijf nu ook een eigen webshop en een tweede locatie in Enschede heeft. Daarnaast is de speciaalzaak inmiddels overgenomen door de derde generatie Wesselink: Tristan Wesselink.

‘’Het was eigenlijk niet voor de hand liggend,’’ vertelt Tristan. ‘’Ik wist namelijk niet of ik dat precies wilde, een fysieke winkel overnemen. Zeker niet rond de tijd van de crisis.’’ De tijd van zijn overname was begin 2012, toen de fysieke handel in Nederland er nog grimmig uit zag. Toch besloot hij het bedrijf onder zich te nemen. Zijn reden? ‘’Ik merkte dat bij onze genre – beddengoed en badlinnen – klanten graag eerst willen voelen en zien.’’ In de webshop kan dat uiteraard niet. Belangrijke aspecten van het textiel, zoals, kleur en design, maar ook zachtheid en stevigheid, kunnen afwijken van de verwachtingen. Het hebben van een fysieke winkel was daarom de beste zet.

Bedshop de Duif

Samensmelting tussen online en fysiek

De twee fysieke vestigingen vallen onder Tristan, maar ook de webshop moet beheerd worden. Op dit moment zijn er twee websites van Bedshop de Duif, waarvan één een pilot website is die op Lightspeed eCommerce draait. Tristan: ‘’Wij begonnen in 2010 met een webshop: bedshop.nl. Daarnaast hebben wij de pilot website. Hiermee willen wij bedshop.nl overzetten naar het Lightspeed platform.’’

Tristan heeft al eerdere ervaringen met Lightspeed – hij maakte namelijk al gebruik van Lightspeed Retail. Door Retail met eCommerce samen te voegen, probeert hij naar Omnichannel te werken. Met Omnichannel kan hij alle online en offline aspecten van zijn onderneming eenvoudig managen, zoals de voorraad. ‘’De klant krijgt online een mooi beeld van het aanbod voordat ze naar de winkel gaan,’’ zegt Tristan, ‘’Je kunt zien bij welk filiaal je een bepaald product kan afhalen. Dit triggert mensen ook weer om de fysieke winkel te bezoeken.’’

‘’De klant krijgt online een mooi beeld van het aanbod voordat ze naar de winkel gaan.’’

Traditionele verkoop en technologie vloeien samen tot een harmonisch geheel. En bij Bedshop de Duif vinden ze de combinatie van webshop en fysieke winkels goed passen bij de ondernemerswereld van nu. Tristan zat daarom al langer te kijken naar een Omnichannel kassasysteem, maar besloot uiteindelijk voor Lightspeed te gaan. Dat kwam voornamelijk door de branche-gerelateerde functies: ‘’Andere kassasystemen hadden ook wel Omnichannel, maar Lightspeed heeft bepaalde functionaliteiten die goed zijn voor verschillende branches. Voor de fashion-branche bijvoorbeeld, is de matrix-functie erg bruikbaar.’’ Met deze functie kun je snel en eenvoudig productvariaties toevoegen om jouw voorraad georganiseerd te houden. Denk hierbij aan meerdere kleuren, maten en andere kenmerken.

Service met een (zichtbare) glimlach

Voor Tristan is het erg belangrijk om een goede connectie tussen zijn online platform en offline winkels te hebben. ‘’Het is prettig om een webwinkel te hebben, maar je mist menselijk contact,’’ vertelt Tristan. ‘’De behoeftes van mensen aanhoren, weten wat er speelt en wat voor vragen er zijn – dat verdwijnt bij online shoppen. In de winkel kan dat allemaal nog.’’ Tristan hoopt daarom snel naar Omnichannel over te kunnen stappen. Dat doet hij samen met het Lightspeed Support team. ‘’De webshop is al opgeleverd, nu moeten we enkel nog aan de slag met diverse functionaliteiten,’’ vertelt Tristan, ‘’Maar Lightspeed heeft mij tot nu toe goed geholpen.’’ En de gratis support zal uiteraard doorgaan, helemaal tot de allerlaatste stap.

Droomde jij altijd van je eigen linnenwinkel?

Onze experts helpen je graag. Open snel jouw deuren met een cloud-based kassasysteem!