Beef en Steak: de markt van online vlees bestellen

Nu het weer wat warmer begint te worden, gaan ook de barbecues weer aan. Het leek ons daarom leuk om eens een interview af te nemen met een van onze eerste klanten Beef & Steak. Online vlees bestellen, kan dat? hoor ik je vragen. Jazeker, en Beef & Steak doet dit al sinds december 2008 met veel succes.

Het begon in een oude hooischuur die werd omgebouwd tot een productlocatie met koeling en vriezers.”We hadden toen nog een hobby webwinkel die gemaakt was in WordPress, maar al snel werd duidelijk dat er meer potentie in ons idee zat”, zegt Jan Faber. Van der Pijl en Faber, samen eigenaren van Beef & Steak, kenden elkaar nog van hun studietijd. Samen ontwikkelden ze een plan om vlees via internet te verkopen, met name in Nederland, maar ook in België en Duitsland. In Nederland is de online verkoop van vlees nog niet erg populair. In de VS (Omaha Steaks) en Groot-Brittannië (Donald Russell) al wel.”We hadden verwacht dat Ahold de markt van online voedselverkoop wel een boost zou geven met albert.nl, maar veel Nederlanders vinden het toch nog spannend om vlees online te bestellen”. Dankzij een aanbeveling van een vriend kwamen ze in contact met SEOshop en zetten vervolgens hun WordPress webshop om in een shop bij SEOshop.

Vlees via PostNL versturen

Beef & Steak koopt haar vlees in het buitenland in en verkoopt dit vervolgens in de Benelux en Duitsland. Wanneer de klant voor half vijf bestelt, wordt het de volgende dag geleverd.”Je hebt de slagersketens, de supermarkten en de onafhankelijke slagerijen”, somt Faber op.”Het heeft geen enkele zin om daar tussen te gaan zitten met je premium vlees, vandaar dat we voor verkoop via internet hebben gekozen. We leveren met name aan particulieren en daarnaast aan de horeca en cateraars. We richten ons wel op klanten die grote hoeveelheden afnemen, want als je slechts één stuk vlees afneemt, dan worden de verzend- en verpakkingskosten te hoog”, zegt Faber.”Onze verpakking is opgebouwd uit een combinatie van een aantal isolatie- en koeltechnieken. We gebruiken een EPS doos met PE-zak erin dat zorgt voor een extra hygiënische verpakking. In de doos worden alle producten per stuk of per gewicht gevacumeerd en bestickerd. Vervolgens wordt hier dan nog Techni-Ice bij gedaan. Dit ijs laat geleidelijk zijn kou los en houdt de producten dus voor langere tijd op temperatuur, tot wel 2 a 3 dagen”, vult Van der Pijl aan.

“Wanneer je vlees verstuurt, kan dit natuurlijk niet dagen blijven liggen. Het is daarom van belang om goede afspraken te maken met de verzendpartij”, zegt Faber.”PostNL begreep dat en die samenwerking verloopt dan ook erg goed”. In Nederland is Beef & Steak uniek, hoewel er wel slagerijen zijn die hun vlees online verkopen – Slagerij de Leeuw is bijvoorbeeld ook klant bij SEOshop. In Duitsland heeft Beef & Steak twee concurrenten.

Intelligente marketing

Beef & Steak werkt zeer actief aan de marketing van haar product. Veel van de klanten zijn terugkerende klanten en juist daarom maakt Beef & Steak optimaal gebruik van haar vaste klantengroep. Na vier bestellingen wordt een klant ‘Gold Member’, wat betekent dat hij in aanmerking komt voor extra acties, kan deelnemen aan speciale bijeenkomsten, extra korting krijgt en de mogelijkheid heeft om achteraf op rekening te betalen.”In de backoffice klikken we aan dat de klant zakelijk is en als bedrijfsnaam zetten we daar Gold Member neer. Zo zien wij direct of een klant op rekening mag bestellen”, legt Van der Pijl uit. Daarnaast heeft Beef & Steak in bijna elk ‘mannenblad’ gestaan; Playboy, Revu, Panorama en nog veel meer.”Ik ken de voormalig hoofdredacteur van Playboy Magazine, dus dat was snel geregeld”, zegt Faber lachend.”Veel van onze klanten zijn mannen, dus ook in onze marketing houden we daar rekening mee”. Voor haar Gold Members en andere liefhebbers organiseert Beef en Steak bijvoorbeeld ook een barbecue workshop. Onder de naam ‘Butcher Boys Bootcamp’ kunnen deelnemers alles leren over vlees en hoe je het klaarmaakt. Zo leren deelnemers bijvoorbeeld een T-bone Steak grillen. Daarnaast sponsort Beef en Steak evenementen zoals de Tony Stone Low&Slow BBQ Competition.”Daarnaast zijn we natuurlijk ook actief bezig met AdWords, hebben we een eigen Facebook-pagina, een nieuwsbrief en hebben we iedere vrijdag een Twitter-prijsvraag”.
Of Nederlanders deze zomer eindelijk in grote getalen online hun barbecue-vlees gaan bestellen valt te bezien. Maar Faber is optimistisch.”Enkele jaren geleden vonden mensen het ook spannend om vliegtickets online te bestellen. In de VS is dit al zeer populair, dus we verwachten dat dit gaat overwaaien naar ons land”.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.