Mobiel design maakt uw webshop relevanter voor Google

eFusion werd in 2011 opgericht vanuit de website Smashing Prints. Een jaar later was eFusion samen met SEOshop hoofdsponsor van de Webwinkel Vakdagen. We spraken met CEO Patrick Helmer over zijn bedrijf en over de toekomst van design in de e-commerce branche.

Het resultaat van nauwe samenwerking met SEOshop

Kan je iets meer vertellen over het ontstaan van eFusion en enkele succes cases met ons delen? ‘SEOshop en eFusion werken al lange tijd samen. eFusion is ontstaan vanuit de website Smashing Prints. De oprichters hadden toen wat tijd over en besloten meer maatwerk te gaan doen voor webwinkels en websites. In datzelfde jaar 2011 kwamen we in contact met SEOshop en een jaar later stonden we samen als hoofdsponsors op de Webwinkel Vakdagen. We hebben in dat jaar samen Philips Lighting als klant binnengehaald. In 2013 hebben mijn broer Marcel en ikzelf samen met een aantal key personeelsleden en met hulp van een informal investor het bedrijf overgenomen, waarna we in twee jaar tijd een sterke groei van het bedrijf zagen. Niet alleen op het gebied van klanten en omzet, maar ook ons team groeide van 7 FTE naar ruim 15 FTE. In 2014 haalden we samen met SEOshop weer diverse aansprekende klanten in binnen- en buitenland binnen. Onder deze klanten was Tomorrow Focus, wat vergelijkbaar is met NU.nl in Nederland. In de webshop van het Duitse Tomorrow Focus worden PDF-bestanden te koop aangeboden.’

Dat is een behoorlijke groei en twee interessante klanten voor jullie portfolio. Wat maakt jullie dan zo anders dan andere maatwerk partijen? ‘We zijn vanaf het begin bij SEOshop betrokken geweest en hebben daardoor veel kennis en ervaring opgedaan. Bovendien hanteren wij een 360 graden benadering, wat wil zeggen dat we echt een focus hebben op de conversie in een webshop.’ Hoe kan je er zeker van zijn dat een design goed converteert? Voeren jullie veel tests uit of zijn het juist de mensen die jullie in dienst hebben die op dat gebied het verschil maken? ‘Dat heeft zeker ook met de mensen te maken die we in dienst hebben, maar ook met de innovatieve oplossingen die we bieden en het feit dat we alle resultaten goed monitoren.’

Wat bedoel je precies met innovatieve producten? ‘Denk daarbij aan de bricks-and-clicks oplossingen die we bijvoorbeeld voor Budget Floorstore hebben verzorgd. We geloven echt in de koppeling tussen online en offline en denken dat dit alleen nog maar belangrijker wordt. Zo investeren we bijvoorbeeld ook in de koppeling tussen online en offline loyaliteit en gift modules.’

Zijn er verder nog klanten waar je erg trots op bent? ‘Jazeker, National Geographic en TennisPlanet! Dat zijn echt hele mooie webshops geworden waar we veel van verwachten in de nabije toekomst.

 

Waar een goed design aan moet voldoen

Wat maakt een design vandaag de dag goed? ‘Het is belangrijk dat je conversie centraal stelt. Wat je daar precies bij moet voorstellen hangt af van het soort bedrijf. Zo zal een luxe webshop een ander design moeten hebben dan een budget store, om goed te kunnen converteren. Je moet daarbij ook erg goed nadenken over de call-to-action in de webshop. Denk goed na over de content die je plaatst, de logische indeling van categorieën en hoe je die in je webshop toont.’

‘Vervolgens moet je als maatwerk webbouwer gaan nadenken over de identiteit van het bedrijf. Als het ware in de huid van de klant kruipen. Misschien betekent dat dat de corporate identity overwogen moet worden, want een design moet passen bij het bedrijf én haar klanten!’

Kan je uitleggen wat de relatie tussen een goed design en m-commerce is? ‘We zien natuurlijk dat er steeds meer mensen producten kopen via hun smartphone. Dat wordt ook steeds eenvoudiger. Het is daarom tegenwoordig echt een must om een mobiele webshop te hebben.’ Is dit dan ook belangrijk voor bijvoorbeeld je vindbaarheid in Google? ‘Indirect wel. Google wil graag weten hoe relevant je bent voor de bezoeker. Als de bezoeker een mobiel apparaat gebruikt, maar jouw webshop ondersteunt dat niet, dan ben je dus niet relevant voor deze bezoeker. De kans is dus groot dat Google daar nu al en in de toekomst nog meer naar gaat kijken.’ (Dit interview vond plaats voordat bekend werd dat Google hier vanaf 21 april inderdaad rekening mee gaat houden).

Wat is eigenlijk het verschil tussen een responsive design en een mobiel design? ‘In het geval van een mobiel design is deze volledig ontwikkeld voor de smartphone. Als je dus goed zichtbaar wilt zijn op een smartphone en desktop of laptop, dan heb je dus twee designs nodig, namelijk een mobiele webshop en een desktop/laptop versie. In het geval van een responsive design kan het design aangepast worden aan het formaat van het apparaat. Hij schaalt dus mee en daarom is er maar 1 design nodig.’

En wat is dan het verschil tussen native, adaptive en responsive? ‘Een native app is een apart product in de App Store. Let wel op dat een native Android app weer niet geschikt is voor een Apple telefoon. Het positieve is dat hij uniek gemaakt kan worden voor het gebruikte apparaat. Negatief is dat het veel onderhoud betekent en daardoor dus vrij duur is. Bij een adaptive versie staan de schermgroottes vast, terwijl deze bij responsive meeschalen met het apparaat. Responsive is dus de opvolging van adaptive en veel gebruiksvriendelijker.’

Zijn er zogenaamde do’s en don’ts voor mobiel design? ‘Je moet er absoluut voor zorgen dat de pagina en categorie indeling goed zijn. Houd er ook rekening mee dat alles met een vinger bediend moet kunnen worden, dus deze indeling is zeer belangrijk. Zorg er dus ook voor dat je geen lange categorieën hebt. Ook moeten knoppen groot genoeg zijn om op te klikken.’

mobiel google

En de don’ts? ‘Zorg ervoor dat je geen lange producttitels hebt, want die zijn onleesbaar op een mobiele telefoon. Bovendien is Flash echt een absolute don’t.’

Zijn er ook do’s and don’ts die specifiek gelden voor responsive design? ‘Bij responsive design neem je desktop als uitgangspositie. Vervolgens denk je na over de elementen die je laat wegvallen, om de pagina’s optimaal te laten functioneren op een mobiel apparaat. Wat belangrijk is om in gedachten te houden, is dat de categorie-indeling bij responsive design hetzelfde is voor alle apparaten. Wanneer je een specifieke mobiele shop hebt, dan kan deze categorie-indeling wel afwijken. Je moet er dus voor zorgen dat je menu’s niet te lang zijn en dat de categorie-indeling logisch is voor de gebruiker. Bij eFusion kiezen we bijna altijd voor responsive design, omdat we geloven dat dit goed is voor de conversie op alle apparaten.’

De invloed van design op de vindbaarheid

Is een goed design ook belangrijk voor de vindbaarheid, of alleen maar voor een betere conversie? ‘Een goed design heeft inderdaad met name invloed op de conversie en niet zozeer op de vindbaarheid. Al zou je je wel kunnen voorstellen dat een slecht design een hoge bounce rate heeft. Ik zou het niet vreemd vinden dat Google die bounce rate ook meeneemt in haar ranking. Google wil immers de meest relevante resultaten tonen en een hoge bounce rate is een indicator dat een dergelijke webshop niet relevant genoeg is.’

Templates en thema’s zijn nog altijd zeer populair onder webwinkeliers. Kan je je daar nog wel mee onderscheiden? ‘Ik denk dat dat prima kan. Je kunt je namelijk nog steeds goed onderscheiden door de inrichting van je webshop, de banners die je gebruikt en de producten die je aanbiedt. Een maatwerk design geeft je alleen net dat beetje extra flexibiliteit. Laat ik dat illustreren met een voorbeeld. Je kunt een bank bij IKEA kopen of een bank van Rolf Benz. Op beide banken kun je zitten, maar het gevoel is toch anders. Je kunt dus beginnen met een thema en kiezen voor maatwerk wanneer je webshop groeit. Tot die tijd moet je goed nadenken over de banners en de foto’s die je gebruikt. Als dat er namelijk niet goed uitziet, dan komt je webshop rommelig over. Mensen kopen immers ook niet graag in een fysieke winkel die er rommelig uitziet.’

Stappenplan voor maatwerk

Kan je in een paar woorden omschrijven wat de meerwaarde is van maatwerk design? ‘Met maatwerk kun je in detail ingaan op de shopping experience van de klant. Je kunt dus echt een unieke beleving van het aankoopproces stimuleren.’

Hoe verloopt zo’n maatwerkproces? Is er een stappenplan? ‘Jazeker. Het proces begint met het eerste gesprek waarin we de identiteit van het bedrijf en haar klanten in kaart brengen. Vervolgens wordt er een interactief design gemaakt, oftewel wireframes van hoe de shop eruit zou kunnen komen te zien. In stap 3 bespreken we deze wireframes. Hierbij kijkt de klant met name naar het design zelf en hoe het eruit ziet, terwijl wij kijken naar de conversie die het design kan opleveren. Na goedkeuring volgt er een definitief design van de wireframes. Hierop volgt het visueel design. Na enkele correctierondes wordt er dan uiteindelijk een definitief design ontwikkeld. Dat is dan meestal een definitief design voor zowel desktop als mobiel.’

Zijn er designs die je zelf indrukwekkend vindt en die jullie niet zelf hebben ontwikkeld? ‘Ik ben zelf zeer onder de indruk van de Apple-website. De identiteit van het bedrijf komt overal tot uitdrukking. Bovendien is alles zeer gemakkelijk vindbaar; met twee klikken ben je waar je wilt zijn. Ook is de navigatie zeer overzichtelijk en wordt er veel gebruikgemaakt van beeldmateriaal.’

De toekomst van design

Wat gaan volgens jou de design trends voor 2015 worden? ‘Ik denk dat we doorgaan op de ingeslagen weg. Mobiel gaat nog groter worden en online en offline worden meer geïntegreerd. Ik verwacht bijvoorbeeld dat sommige mensen zich via smartphones gaan oriënteren, vervolgens het product live willen zien en dan het product in een fysieke winkel kopen. Andersom geldt hetzelfde. Sommige mensen zullen zich in een winkel oriënteren, een foto maken van het product en dat vervolgens via een zoekmachine online kunnen vinden.’

In 2020 kunnen we dus foto’s maken van een product en dat op basis van herkenning online vinden? ‘Het is wel heel aannemelijk dat zoekmachines als Google daar naartoe gaan. Je kunt nu al zoeken op basis van stemgeluid, dus waarom zou de volgende stap niet op basis van beeldherkenning zijn?’

‘Responsive design gaat komend jaar zeker leidend worden en ik verwacht ook dat het verplatten van designs zal doorzetten. De conclusie is in ieder geval dat het nu zeer belangrijk is om na te gaan denken over het design van je webshop.’

En wat is de toekomst van maatwerk? Gaat dit een grotere of juist kleinere rol spelen? ‘Maatwerk zal zeker blijven bestaan. De shopping experience kan zeker beginnen met een thema, maar voor de echte unieke shopping experience moet je toch nadenken over een maatwerk design oplossing.’

Heb je tenslotte nog een belangrijke tip voor alle webwinkeliers? ‘Je moet goed nadenken over je conversiepad, oftewel hoe zorg je ervoor dat bezoekers snel de gewenste informatie vinden en klant worden. Ook moet je goed nadenken over de indruk die je achterlaat bij je klant. Hoe ziet hij jou? Probeer tenslotte klanten weer terug te halen naar je webshop.’

‘Dit heeft niet zozeer te maken met design, maar ik zou ook aanraden om meer te gaan samenwerken met andere webwinkeliers. Zo kan je elkaar commissies geven. In de toekomst verwacht ik dan ook dat we meer cross sell met andere shops gaan zien. Zodat je bijvoorbeeld in jouw shop producten van andere webwinkeliers kunt aanbieden en andersom. Zoals Coolblue dat nu al doet.’

eFusion staat op 18 en 19 maart op de eShop EXPO in Brussel.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.