Dierenvilla: 'Ruim € 120.000,- met een Belgische webshop'

Enkele jaren geleden zette Remco Reinhoudt naast zijn Nederlandse webshop een Belgische webshop op. Dat was een beslissing die hem veel zou opleveren. In deze blogpost deelt hij zijn ervaringen met ons, geeft ons tips en vraagt expliciet om samenwerking met andere webwinkeliers. Lees hier zijn interessante verhaal.

Hoe het begon

‘Ik had eerst een ander bedrijf,’ vertelt Reinhoudt. ‘Ik was dagelijks onderweg van 6 uur ‘s ochtends tot 9 uur ‘s avonds en zag hierdoor mijn kinderen bijna niet.’ Dat werd hem teveel en hij besloot zijn deel van het bedrijf te verkopen. ‘Het was in 2002 dat ik in gesprek raakte met een kennis over papegaaienkooien. Is dat niet iets voor jou, vroeg hij. Ik besloot papegaaienkooi.nl vast te leggen en startte met de verkoop via Marktplaats. Ik verkocht vervolgens duizenden kooien in een jaar en reed in een Volvo Station het hele land door, van Groningen tot Limburg.’

Toen er papegaaienziektes uitbraken besloot Reinhoudt om zijn risico’s te spreiden. ‘Ik heb toen ruim 200 domeinnamen geclaimd die te maken hadden met dierenbenodigdheden, waaronder Hondenbench.nl en dus ook Dierenvilla.nl en Dierenvilla.be.’

Wie werken er eigenlijk aan Dierenvilla? ‘Momenteel werken er 3 full-timers aan het bedrijf. Vroeger hadden we ook iemand die full-time met de webshop bezig was, toen we nog een OsCommerce webshop hadden, maar nu kan ik dat met SEOshop zelf. Ik wist voorheen niet hoe mijn webshop in elkaar zat. Met SEOshop heb ik dat probleem niet meer.’

Succes in België

Kan je ons meer vertellen over het succes van Dierenvilla in België? ‘In België heb ik 1-op-1 mijn Nederlandse shop overgenomen. Het enige wat ik heb gedaan is de shop op een Belgisch (.be) domein te zetten. Daar heb ik vervolgens AdWords campagnes op gezet’.

Hoe zit dat dan met duplicate content? ‘Zolang het op een Belgisch domein staat, lijkt Google daar weinig problemen mee te hebben,’ aldus Reinhoudt.

Zijn er nog specifieke verkoopkanalen waar Nederlandse webwinkeliers in België rekening mee moeten houden? ‘Ik adverteer zelf op bijvoorbeeld zoekertjes.be, kapaza.be en tweedehands.be. Daarnaast zijn er Nederlandse vergelijkingssites zoals beslist.be en vergelijk.be.’

Zijn de cultuurverschillen met Nederland erg groot? ‘Ik merk dat Belgische consumenten meer uitgeven dan Nederlanders. Ze zoeken echt naar kwaliteit en zijn bereid daar voor te betalen’

Ik lees vaak dat Belgische klanten graag producten willen zien en voelen voordat ze het kopen en dus meer behoefte hebben aan een fysieke locatie dan Nederlanders. Is dat waar? ‘Niet echt. Ik heb in het verleden een showroom in België gehad, maar eigenlijk is dat niet nodig. Ik heb nu bijvoorbeeld ook gewoon een Nederlands adres en een Nederlands KVK-nummer op mijn Belgische site staan. Dat kan prima!’

Hoe betalen klanten in je shop? ‘De meeste klanten betalen via MisterCash. Dat kan ik gewoon via MultiSafePay activeren.’

Dus eigenlijk is het vrij eenvoudig om in België te verkopen? Je zet gewoon je Nederlandse shop op een Belgisch domein, zorgt dat MisterCash is geactiveerd, promoot je producten via Belgische sites en via AdWords en that’s it? ‘Daar komt het wel op neer. Ik heb in de afgelopen 12 maanden op die manier € 120.000 omzet alleen in België binnengehaald en dit stijgt nog steeds. Bovendien is het erg goed voor je uitstraling wanneer je kunt zeggen dat je zowel in Nederland als in België verkoopt. Je bent eigenlijk gek als je het niet doet!’ ”

Goede marketing

Was Dierenvilla direct een succes? ‘Niet direct. Ik heb letterlijk mensen aan mijn deur gehad die hun huisdier bij mij wilden achterlaten, omdat ze dachten dat Dierenvilla een asiel was. Als je ergens een succes van wilt maken, moet je er gewoon keihard voor werken. In mijn geval betekent dat 7 dagen per week actief communiceren met mijn doelgroep.’

Dierenvilla is zeer actief op Facebook – met 28.500 volgers – en heeft een indrukwekkend nieuwsbrievenbestand opgebouwd. ‘We vragen klanten actief om hun mening via Facebook, hebben regelmatig win-acties en noemen onze Facebook-pagina in al onze nieuwsbrieven. Bovendien blijf ik actief alle Facebook-campagnes en e-mailmarketing campagnes monitoren,’ zegt Reinhoudt.

Met name de manier waarop Remco Reinhoudt zijn e-mailmarketing campagnes opzet is indrukwekkend te noemen. ‘Ik heb een bestand opgebouwd van 33.000 zuivere adressen en ik kan je verzekeren dat mijn e-mailmarketingcampagnes maandelijks €15.000 opleveren! In deze nieuwsbrieven laat ik productcompilaties zien, alle aanbiedingen en ik laat zien dat we continu in ontwikkeling zijn door bijvoorbeeld de nieuwste producten te tonen of zelfs blauwdrukken van nieuwe producten te delen’.

Timing is alles, volgens Reinhoudt. ‘Ik houd zelfs rekening met het tijdstip en de weersomstandigheden. ‘s Ochtends legen veel mensen hun e-mailbox tussen 9 en 10, dus verstuur ik mijn nieuwsbrieven na 10 uur ‘s ochtends. Als de zon schijnt, zijn mensen buiten, dus ik verstuur mijn nieuwsbrieven liever wanneer het regent. Zo behaal ik de grootste successen. Sinds kort gebruik ik Justuno. Ik moet zeggen, het ziet er niet heel mooi uit, maar het levert wel direct resultaat op. Ik vergroot nu iedere maand mijn database met ruim 1.000 adressen! Bovendien haal ik er een social winst uit, waardoor ik nu ook 2.000 volgers extra op Facebook heb.’

‘Ik ben ook zeer enthousiast over live chat, dat werkt echt heel goed. Ik haal nu maandelijks voor duizenden euro’s aan orders binnen,’ voegt Reinhoudt hier aan toe.

Goede marketing zal vast niet alles zijn, zonder een uniek product. Wat maakt Dierenvilla uniek? ‘We hebben meer dan 5.500 producten, maar zijn gespecialiseerd in krabpalen met ruim 350 modellen die we deels zelf ontwikkelen en importeren. Bovendien verkopen we ook alle onderdelen van krabpalen. Alleen aan krabpalen hebben we al circa 2500 stuks op voorraad. Verder leveren we aan winkels en leveren we dropshipping voor webshops. De prijzen variëren van €10 tot €2.000 en we verkopen zo’n 1.000 krabpalen per maand.’

Wie wil er samenwerken?

Wat zijn je toekomstplannen? ‘Ik ga in nog meer landen verkopen, bijvoorbeeld in Duitsland. Ik zou daarbij het liefst samenwerken met iemand die al in Duitsland een webshop heeft en graag nog zou willen bijverdienen. Dat betekent dat ik alle kosten draag en zorg voor alle logistiek en de website, maar dat de partner dan voor marketing, verkoop en klantenservice in het Duits kan zorgen.’ Reinhoudt heeft al een Duitse webshop dus kan eigenlijk snel aan de slag en wil ook gaan samenwerken met partners voor dit concept in Frankrijk, Engeland, Zweden, Denemarken, Italië en Spanje.

Dus je wilt het liefst samenwerken met een webwinkelier in Duitsland met SEOshop-ervaring die iets wil bijverdienen? ‘Precies, dus als er Duitse klanten of klanten uit andere landen zijn met interesse, dan mogen ze contact met me opnemen. Het mooie is dat dit zonder risico of investering voor de partner kan en dat dit concept al bewezen is! Daarnaast zou ik graag met andere middelgrote SEOshop-klanten sparren, om zo kennis uit te wisselen. Ik heb daar iets over op jullie forum geplaatst, maar kreeg toen helaas maar 1 reactie.’

Dat lijkt me een prachtige afsluiter voor dit interview. Ben je een buitenlandse webwinkelier met interesse of ken je iemand, neem dan contact op of reageer in de comments hieronder. Wil je graag samen met Remco Reinhoudt sparren om kennis uit te wisselen, neem dan contact met hem op, bijvoorbeeld via zijn forumpost. Hartelijk dank voor dit interview!

Dierenvilla is deze maand Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd!

webshop-openen-belgie

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.