Moet je als webshop ook een mogelijkheid tot achterafbetaling aanbieden?

Een veelgehoorde vraag is of het klopt dat een klant ook achteraf moet kunnen betalen? Wij hebben hier ook regelmatig over geschreven en het antwoord is ja, maar uiteraard wel met een kanttekening.

Ten eerste, dit geldt alleen als de klant een consument is en het om de verkoop van producten gaat, met klanten die zakelijk iets aanschaffen kunt u afspreken wat u wilt.

Ten tweede geeft de wet aan dat het niet om volledige achterafbetaling gaat. De regel is dat een webwinkel de consument niet mag verplichten om meer dan 50% van het aankoopbedrag vooruit te laten betalen. Een shop mag de consument dus niet verplichten om de volledige aankoopprijs vooruit te betalen, maar mag wel om een aanbetaling vragen. Volledige achterafbetaling mag natuurlijk altijd.

Alleen iDeal aanbieden, waarbij de consument dus de aankoopprijs geheel vooruitbetaalt, is dus eigenlijk in strijd met deze regel, omdat er geen andere optie is. Iets hierover afspreken in algemene voorwaarden o.i.d. dat is ook niet toegestaan. Het is zogenaamd dwingend recht, dus de wet gaat voor de voorwaarden. De meest voorkomende werkwijze is eigenlijk het aanbieden van verschillende betaalmogelijkheden naast elkaar zoals iDEAL, creditcard, PayPal en dan bijvoorbeeld rembours als achterafbetalingsmethode.

Expliciet afspreken

Gelukkig biedt de wet een uitzondering op deze regel. U mag de consument namelijk best de volledige aankoopprijs vooruit laten betalen, zolang u dit maar expliciet vooraf heeft afgesproken met hem. Expliciet wil zeggen dat de consument deze regel echt voor de neus heeft gehad en er dus sprake is van een individuele afspraak. Een vermelding hiervan in algemene voorwaarden is zoals gezegd niet genoeg. Die hoeven immers niet gelezen te worden en gelden niet als individuele afspraak. Bovendien is het enkel aanbieden van iDEAL ook een voorwaarde en de wet geeft nu juist aan dat alleen vooruitbetaling niet bij voorwaarden mag worden bedongen.

Een individuele afspraak kan bijvoorbeeld aan de hand van de uitkomst van een (negatieve) kredietcheck gemaakt worden, waardoor u de klant vooruit wil laten betalen. U moet de klant dit wel mededelen. Een “onduidelijke” weigering is niet geldig.

Alternatieven

De oplossing is dan ook tamelijk eenvoudig. Bied de consument een alternatieve betalingswijze aan, waarbij hij niet de volledige aankoopprijs vooraf dient te betalen. Te denken valt aan een betaling per acceptgiro of een betaling onder rembours. In dat geval laat u de consument zelf kiezen en kiest hij voor iDEAL, dan gaat hij kennelijk akkoord met een volledige vooruitbetaling. Eventueel gebruik maken van diensten van derden (Afterpay / Klarna) is ook een goed oplossing, mits goed ingericht en duidelijk voor de consument. Wat betreft rembours, dat is betaling bij levering, de klant heeft nog niet gezien wat hij heeft ontvangen, maar rechtspraak wijst uit dat dat ook een methode is is om “achteraf te betalen”.

Wellicht overweegt u nu om administratiekosten te rekenen als de consument een betalingswijze kiest zoals Afterpay. Dat mag, maar de kosten mogen niet hoger dan dat u zelf voor deze methode kwijt bent. Met andere woorden hetgeen u aan de paymentprovider betaalt voor de transactie. Verzint u dus zomaar een bedrag om mensen af te schrikken, dan kan de rechter dit verbieden. U mag bijvoorbeeld de transactiekosten voor gebruik creditcard doorbelasten, maar ook de kosten van een rembourszegel, zolang dit maar de kosten zijn die u zelf maakt.

Creditcardbetaling

Een ietwat vreemde eend in de bijt is de betaling met een creditcard. Een betaling met een creditcard kan namelijk zowel een vooruitbetaling zijn als een betaling bij levering van een product. Als webwinkelier kunt u immers zelf het moment van afschrijving aangegeven. Geef daarom altijd duidelijk aan welk moment u hanteert. Als de card pas na levering belast wordt (denk aan hoe hotels vaak werken), is er sprake van een achterafbetaling. Op deze manier is het voor de consument duidelijk (dus dit wel vermelden!) of er al dan niet sprake is van vooruitbetaling. De standaardinstelling (directe belasting) is overigens niet correct.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.