‘De meeste voeding is rommel of bevat rommel’

Verantwoord eten is al lang niet meer voorbehouden aan gezondheidsfreaks. Steeds meer mensen kiezen voor een gezonde levensstijl waarin biologisch eten centraal staat. Wij spraken met Michiel van der Weerd, bedrijfsleider bij BiologischBestellen.nu, die met een SEOshop-webwinkel vastberaden is om met zijn assortiment de strijd aan te gaan met vergelijkbare A-merken.

Het marktaandeel van biologische producten is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Mensen leven steeds bewuster en willen weten waar hun voedsel vandaan komt. Michiel: “Als je je een beetje verdiept in voeding kom je er al snel achter dat het meeste voedsel rommel bevat of zelfs volledig rommel is, zelfs bij voedingsmiddelen waarvan je het niet verwacht. Neem bijvoorbeeld Waldkorn. Dit lijkt gezond, maar de bruine kleur heeft het brood te danken aan de gekarameliseerde suiker die eraan is toegevoegd. Met de webshop wil ik bewijzen dat lekker en verantwoord eten goed samengaan.”

Voeding met oog voor mens, dier en milieu

Zelf is Michiel al een jaartje of tien bezig met voeding. “Ik zie mezelf niet als voedingsgoeroe, maar ik wil mensen wel helpen om gezonde keuzes te maken. De meeste mensen weten dat er veel slechte smaakversterkers op de markt zijn, maar er zijn zoveel benamingen en synoniemen voor verzonnen dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Het feit dat niet alle toevoegingen slecht zijn, maakt het extra lastig. Om het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken, vind je in ons assortiment geen slechte toevoegingen. En ook geraffineerde producten als witte suiker proberen we zo veel mogelijk te vermijden.”

‘Ik heb helemaal niets met keurmerken’

BiologischBestellen.nu gaat verder dan de reguliere uitgangspunten van biologische voeding. “Waar het keurmerk stopt bij een verantwoorde productie, hechten wij ook veel waarde aan een verantwoorde consumptie. Een product kan wel heel verantwoord geproduceerd zijn, maar als het daarna allerlei toevoegingen krijgt, schiet je er nog weinig mee op. Ik heb dan ook helemaal niets met keurmerken. Je betaalt er geld voor en uiteindelijk zegt het niets. Ik streef naar uitmuntendheid. Ons aanbod bestaat nu nog volledig uit houdbare voedingsmiddelen, maar ik wil ook graag gekoelde producten verkopen, zodat klanten gelijk alle benodigde ingrediënten voor hun maaltijd in huis hebben. Een soort HelloFresh, maar dan met alleen maar biologische producten en de mogelijkheid om zelf te bepalen wat je eet.”

Voor de verkoop maakt Michiel gebruik van de diensten van SEOshop. “Ik heb even overwogen om het zelf te doen, maar dat is zo tijdrovend. Ik heb eerst een aantal andere pakketten geprobeerd, maar ik vond het systeem van SEOshop het meest gebruiksvriendelijk. Ook vind ik het fijn dat het genoeg koppelingen heeft en dat je qua design zelf ook nog wat invloed hebt. Ik ben zeer tevreden, maar als ik een verbeterpunt moet noemen dan zijn het de filters. Voor mensen met een allergie, bijvoorbeeld voor noten, wilde ik de filters zo instellen dat ze geen producten zien met die allergenen. Helaas werken de filters net andersom en krijg je bij de zoekterm ‘noten’ dus alle producten die noten bevatten.”

‘Het transport is het eerste wat we hebben uitbesteed’

Voor de logistiek gebruikt Michiel de app van deverzendservice.nl. Mensen kunnen hun boodschappen afhalen in Apeldoorn, maar verreweg de meeste boodschappen worden thuisbezorgd. “In Apeldoorn bezorg ik zelf, maar voor de rest van Nederland en België maken we gebruik van PostNL. Via de App Store heb ik de app van deverzendservice.nl gevonden. Naast een heleboel tijd bespaart de app enorm op de verzendkosten. Omdat onze volumes nog niet zo hoog zijn, krijgen we zelf nooit zulke scherpe tarieven bij partijen als PostNL en DHL. Via deverzendservice.nl profiteer ik van hun schaalvoordelen.”

Voor een website die pas in november vorig jaar is gestart en sinds februari dit jaar live is, doet de webshop het best aardig. “Ik ben ervan overtuigd dat online boodschappen doen het helemaal gaat worden. Ik verwacht dat de supermarkten zoals we die nu kennen over vijf tot tien jaar helemaal uit het straatbeeld verdwenen zijn. Mensen willen producten die iets doen voor je lijf en die vind je niet in een doorsnee supermarkt.”

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.