Een blog door CEO Dax Dasilva over het starten van een bedrijf

Op het Internet lezen we altijd wel weer een inspirerend verhaal over een succesvolle onderneming. Maar het is maar zelden dat je te horen krijgt over de bloed, zweet en tranen die daaraan vooraf zijn gegaan. Succesvolle ondernemers zoals Mark Cuban, Elon Musk en Evan Spiegel laten het makkelijk lijken. We zien dat ze creativiteit omarmen en tijd investeren in hun werknemers, maar wat we niet zien is het harde werk en de talloze mislukte pogingen voorafgaand aan het succes.

Het hebben van goed idee is de eerste belangrijke stap bij de opstart van een bedrijf, maar de echte uitdaging ligt in het vertalen van jouw concept naar een florerende onderneming. Ik heb dit pad al eens eerder bewandeld en daarom wil ik graag mijn ervaring delen. Als je plannen hebt om een bedrijf te beginnen, stel jezelf dan de volgende vijf vragen voordat je zakelijke stappen onderneemt.


 

1. Hoe verdien je geld?

Je moet nadenken hoe jouw onderneming jou -vanaf het begin af aan- een onderhoudend inkomen gaat brengen. Natuurlijk, je kan een geluksvogel zijn die ‘een Mark Zuckerberg’ doet en hoge ogen gooit met het nieuwste sociale netwerk, maar zelfs dan heb je een bron van inkomen nodig om door te pakken.

Geld verdienen moet al vanaf de startblokken deel uitmaken van jouw mindset. De waarheid is dat de meeste bedrijven geld moeten omzetten en dat geldt ook voor jouw ondernemersplan. Vraag jezelf af: hoe ga ik dit doen? Ga je mensen om inschrijfgeld vragen? Laat je mensen gratis gebruik maken van je product of dienst, maar vraag je juist geld voor extra’s? Of kies je voor een goedkoop basispakket en een ietsje duurder premium pakket?

Of je nu maandelijkse inschrijvingen hanteert zoals Netflix of ‘freemium’-licenties zoals DropBox, waarbij het product gratis is maar extra’s in rekening worden gebracht, je moet sowieso een pricing model in je hoofd hebben. Bedenk dit direct vanaf de start.

“Geld is niet het belangrijkste in het leven, maar het komt wel aardig in de buurt van zuurstof op de ‘ik moet het hebben’-schaal” – Zig Ziglar

2. Hoe ga je alles financieren?

Deze quote van Amerika’s salesgoeroe Zig Ziglar is in dit voorbeeld de spijker op zijn kop. Een bedrijf start dan wel met een idee, maar als je eenmaal op weg bent dan kun je niet zonder financiering. Zonder geld is er geen brandstof om de motor te laten draaien. Dit betekent dat je in je planning rekening moet houden waar en wanneer je geld-injecties nodig hebt, en hoe je daaraan komt.

Het is gebruikelijk voor ondernemers om in debit te staan wanneer ze beginnen. Door bijvoorbeeld te lenen van een bank. Maar het komt geregeld voor dat ondernemers de lening niet rondkrijgen, omdat de investeerder geen toekomst ziet in het bedrijf, omdat zij geen goed zicht hebben op de (lange termijn) visie en het financiële plan. Als dit op jou van toepassing is, overweeg dan alternatieve manieren voor de investering.

Bootstrapping, bijvoorbeeld, is een manier van financiering die steeds vaker voorkomt onder start-ups. Dit is ook het pad dat Lightspeed de eerste zeven jaar gekozen heeft. Het betekent dat spaarzaam moet omgaan met de middelen die er zijn, zonder hulp van kapitaal of private investeerders. Je start je bedrijf met geld uit je persoonlijke spaarpot, probeert de kosten in je budget te verwerken en je maakt gebruik van zowel je bedrijfs- als persoonlijke eigendommen.

Je kunt ook, als je er open voor staat, het zeggenschap over je onderneming delen. Ga dan opzoek naar een externe investeerder die een aandeel zou willen hebben in jouw bedrijf. Hou hiervoor een elevator pitch, zoals dit gedaan wordt in TV-series als Shark Tank en Het beste idee van Nederland, waar deelnemers hun idee in presenteren bij mogelijke investeerders.

Met zoveel investeringsmogelijkheden om uit te kiezen, kom je er altijd wel uit. Mits je een goed plan hebt om je idee te verwezenlijken.


 

3. Hoe regel je de distributie van je product of service?

Dus je hebt een gat in de markt gevonden, een bedrijf eromheen gebouwd, een product dat voldoet aan de vraag, je hebt investeerders gevonden en een prijsstrategie bedacht. Nu moet je ervoor zorgen dat jouw product het publiek bereikt. Voor het Internet opkwam, was er maar één optie om het product aan de man te krijgen: zorgen dat het in de winkels ligt. Maar met de potentie van eCommerce ligt er een wereld aan mogelijkheden open om jouw product te verspreiden.

Wanneer je een fysiek product hebt kun je werken met leveranciers, groothandels, resellers, partners en winkeliers. Leveranciers werken meestal samen met fabrikanten en hebben relaties met groothandels en winkeliers om de producten op de plank te krijgen. Groothandels kopen producten in bulk om een betere prijs te krijgen. Winkeliers kopen in kleine hoeveelheden en zijn vaak op zoek naar producten die bij hun onderneming passen.

Wanneer je een service of software product aanbiedt, kunnen vakbeurzen een manier zijn om potentiële partners en klanten te ontmoeten. Een stand op een beurs kan in de kosten lopen, afhankelijk van het event, maar onderschat het belang van partners en leveranciers niet. Zij kunnen je helpen bij het verspreiden van je product op commissiebasis of via affiliate marketing.

Welke manier van distributie je ook kiest, het belangrijkste is je plan. Ga je netwerken en relaties opbouwen om je product op de planken te krijgen? Of begin je jouw eigen winkel en/of webshop? Hoe dan ook, maak een plan, zodat je weet hoe jouw product in de handen van de klant terechtkomt.


 


 

4. Wat is je marketingplan?

Duizenden goede ideëen komen nooit van de grond, simpelweg omdat ze niet goed in de markt gezet zijn. Je kunt een fantastisch idee hebben, maar hoe maak je het tot een groot succes als consumenten niet eens weten dat het bestaat? Sommige mensen stuiten misschien per ongeluk op jouw bedrijf, maar hoe introduceer je jouw product aan de massa?

Het Internet heeft het gemakkelijk gemaakt voor ondernemingen om zichzelf op de kaart te zetten. Maar het heeft ook de drempel verlaagd, waardoor de concurrentie groter is dan ooit. Je kunt een prachtige website bouwen op een eCommerce platform, social media accounts opzetten en een verkoopaccount aanmaken op eBay, Marktplaats, Amazon of Bol.com, maar miljoenen andere mensen doen hetzelfde. Dus hoe val je op?

Offline marketing is een bewezen strategie. Niets gaat boven face-to-face contact waarbij je aan een groep mensen rechtstreeks jouw idee kan verkopen. Daarbij geven beurzen je inzicht in wat de concurrentie te bieden heeft, wie je klanten zijn en ontvang je bovendien direct ter plaatse feedback van je publiek.

Waar je ook voor kiest, marketing is een full-time baan en je moet er een plan voor verzinnen. Als je het zelf gaat doen, formuleer dan een strategie. Dit kan bestaan uit het schrijven van één blog per week, het uitsturen van een tweewekelijkse nieuwsbrief of het bijwonen van minstens één netwerkbijeenkomst per maand. Als je het overlaat aan iemand anders, dan kan een marketingteam of PR-bureau je helpen bij het creëren van promotie. Dit kost geld, maar als het goed gebeurt is het het waard en betaalt het zich terug.


 

5. Hoe ga je groeien?

Er zal een tijd komen waarin jij het manusje-van-alles bent, meestal aan het begin. Maar in je eentje heb je maar een beperkt aantal uren in een dag te besteden. Wanneer jouw bedrijf groeit, kun je niet langer zonder een team.

Dit is het moment waarop je ‘de baas’ wordt, maar hoe kies je wie je als eerste gaat aannemen? Wie het ook is, zorg ervoor dat de persoon waarin je tijd gaat investeren iemand is die waarde meebrengt voor jouw bedrijf. Je kunt een developer aannemen of een sales manager, maar kies iemand die de kennis en ervaring heeft die bij jou ontbreekt.

Natuurlijk is het niet noodzakelijk om direct bij de opstart van je bedrijf al precies te weten hoe je gaat groeien of wie je gaat aannemen in de toekomst. Maar zodra jouw bedrijf begint te lopen is het wel goed om al in kaart te hebben gebracht welke vaardigheden of kennis je graag in huis zou willen hebben, zodat je straks het ideale team achter je hebt staan.

 

Dax Dasilva

Dax Dasilva

Dax Dasilva is de CEO en oprichter van Lightspeed, het krachtigste in de cloud POS-systeem en eCommerce oplossing voor onafhankelijke winkels en horecazaken. Dax begon op 13-jarige leeftijd met programmeren en werd geinspireerd door de gestroomlijnde en gebruiksvriendelijke denkwijze van Apple. Het ontwaakte in hem het idee om een POS kassasysteem te ontwikkelen dat functionaliteit combineert met gebruiksvriendelijk design.