Hoe uw blog beter wordt gelezen dankzij top-lijstjes

We krijgen regelmatig vragen over onze blogfunctionaliteit. We begrepen dat u ook wilt weten hoe u maximaal kunt profiteren van uw blog. Daarom vroegen wij e-commerce blogger Dirkjan Vis, van Webwinkel Weblog, om een reeks van tips die u zelf gemakkelijk kunt toepassen.

Een blog op uw webwinkel onderscheidt u van andere webwinkels, verhoogt uw betrouwbaarheid en zorgt voor meer verkeer. En dat is nog maar een kleine greep uit de positieve gevolgen van een blog. Dat geldt natuurlijk alleen voor blogs die ook het lezen waard zijn en netjes worden bijgehouden. Daarom vijf keer 10 tips over bloggen. Dit keer draait het allemaal om lijstjes!

Lijstjes trekken aan tot lezen. Dat is zo bij offline teksten, maar vanaf een beeldscherm is het extra prettig om korte, gestructureerde teksten te lezen: een lijstje is dus perfect! Ook prikkelt het mensen om verder te lezen. Wanneer u punt een, twee en drie heeft gelezen, swipet u gemakkelijk even verder naar de laatste punten. Plaats zo nu en dan dus een lijstje op je blog. Waarover? U kunt het zo gek niet bedenken of u kunt er een lijstje van maken!

1. Maak een lijst van onderhoudtips

Geef uw lezers advies over hoe ze de spullen die u in de webshop verkoopt het best kunnen onderhouden. Laat bij suède schoenen bijvoorbeeld zien hoe men ze het beste kan poetsen. Vertel bij etenswaren hoe ze het best bewaard kunnen worden. Leg bij sieraden uit hoe ze het best kunnen worden schoongemaakt. Maak een stappenplan van maximaal tien stappen en klaar is uw lijstje.

2. Som de laatste trends op

Hiermee bedoelen we niet alleen de trends van het komende seizoen. Denk ook aan de trends in de branche in het algemeen. Wat is het laatste nieuws en hoe kunt u dat betrekken tot uw eigen blog? Een voorbeeldje: Heeft u een fashionblog en leest u dat winkeliers protesteren tegen de komst van kledingketen Primark? Schrijf tien redenen waarom u tegen of voor de komst van deze goedkope wegwerpkleding bent.

3. Deel uw favorieten

U bent een expert op uw vakgebied, dus laat uw bezoekers weten wat uw favoriete producten zijn. Aan zo’n lijstje kunt u allerlei actuele aanleidingen en thema’s plakken. Zo kunt u uw favorieten voor de zomer, herfst, winter of lente delen. Of spullen die handig zijn voor op reis of goede budget-oplossingen zijn. U hoeft trouwens niet alleen uw eigen favorieten te bespreken. Verkoopt u bijvoorbeeld sieraden voor jonge meiden? Stel dan een lijstje samen met ‘De favorieten van Ariana Grande’. Wedden dat dit gelezen wordt?

4. Maak een overzicht van best verkochte producten

Wat zijn de best verkochte producten van deze maand, dit seizoen of dit jaar? Zet er per product meteen bij waarom het zo populair is. Vermeld ook het laatste nieuws over het product: komt er een nieuwe versie aan en zo ja, wanneer is dat product te verwachten en kunnen belangstellenden het alvast pre-orderen? Als iemand dat product leuk/handig vindt, wat zou hem of haar dan nog meer interesseren? Komt er binnenkort iets binnen wat erop lijkt?

5. Geef actuele cadeautips

U kent ze vast wel: de lijstjes met cadeautips voor hem en haar. Klinkt afgezaagd, maar is altijd handig want iedereen vindt het lastig om het perfecte cadeautje te kopen! Naast een ‘hem- en haarlijstje’ kunt u veel meer lijstjes met cadeautips maken: Vader- en Moederdag, geboorte, beterschap, lang op reis, kinderfeestje, secretaressedag, Sinterklaas, dierendag, verjaardag van de meester of juf: zet het allemaal in uw agenda en maak er te zijner tijd een tiplijst van.

6. Deel de leukste reacties

Welke reacties stromen allemaal binnen via Facebook, Twitter en Google+? Maak een overzichtje van de leukste reacties die u heeft ontvangen.

7. Styletips en mogelijkheden

Wat kunt u allemaal met het product dat u verkoopt? Fashionwebshops kunnen lijstjes maken van tien manieren waarop een item te combineren is. Een webshop waar etenswaren worden verkocht kan tien lekkere recepten delen. Laat bij gereedschap zien wat men er allemaal mee kan. Het maakt niet uit wat u verkoopt, u kunt altijd een lijstje maken van diverse manieren waarop het te stylen, combineren of gebruiken is.

8. Neem eens een duik in het verleden

Hoe zag uw branche er tien jaar geleden uit? Geef uw bezoekers een kleine terugblik. Wat was er tien jaar geleden in de mode? U verkoopt nu misschien opladers voor telefoons en laptops, maar help uw bezoekers er eens aan te herinneren hoe de eerste mobieltjes en computers eruit zagen. Wat waren de grootste veranderingen en doorbraken?

9. …of kijk juist naar de toekomst

Welke producten kunnen bezoekers binnenkort in de webwinkel verwachten? Maak een lijstje met de producten die later die maand in de webshop te verkrijgen zijn. Wanneer komen de producten binnen? Wat zijn de eerste reacties? Waarom mogen mensen dit product echt NIET missen?

10. Deel de absolute must-haves

Per webwinkel natuurlijk heel verschillend, maar welke artikelen MOETEN uw bezoekers in huis hebben? Maak voor elk soort bezoeker een lijstje: ‘Must-haves voor in de brugklas’, ‘Must-haves voor in de keuken’, ‘Must-haves voor in de badkamer’, ‘Must-haves voor de fietsliefhebber’, ‘Must-haves voor de wandelaar’, ‘Must-haves voor de zondagochtend’.

Dirkjan Vis

Dirkjan Vis

Dirkjan Vis is eigenaar van Eurolutions, een internetbedrijf in Utrecht. Hij schrijft over ondernemerschap, het internet in het algemeen en de combinatie daarvan. Op diverse sites schrijft hij artikelen voor beginnende webwinkeliers . Op Webwinkel Weblog publiceert hij zelfs vrijwel dagelijks e-commercenieuws en achtergronden.