Checklist webwinkel software: kies de juiste software

Wanneer u als startende ondernemer een webshop wilt beginnen, moeten er tal van keuzes gemaakt worden. De keuze voor webwinkelsoftware is een van de eerste, en tegelijk ook de belangrijkste keuze waar u voor komt te staan. Als u zich erin verdiept, zult u zien dat er tientallen aanbieders zijn met elk hun voor- en nadelen. Hoe kiest u uit al die aanbieders nou eigenlijk de beste webwinkelsoftware aanbieder?

Met deze checklist willen we u graag helpen met het maken van de juiste beslissing. De lijst geeft een overzicht met punten waaraan een webwinkel moet voldoen. Aan de hand van deze punten kunt u kiezen welke aanbieder de beste is. Download hier de hele checklist.

Indeling van de checklist

We hebben de checklist als volgt ingedeeld:

  1. Schaalbaarheid en groei
  2. Betrouwbaarheid leverancier en hosting
  3. Internationalisatie en lokalisatie

Wilt u een uitgebreidere checklist met meer punten en uitleg? Download dan de hele checklist hier.

Schaalbaarheid & groei

Het is de droom van bijna iedere ondernemer: van kleine webwinkel uitgroeien tot een succesvolle onderneming. Bij het kiezen van webwinkelsoftware moet u er rekening mee houden dat dit ook echt kan gebeuren. Als u wilt dat uw webwinkel mee kan groeien met uw succes, is schaalbaarheid van essentieel belang. Want als u honderden orders per dag moet verwerken, wilt u er toch zeker van zijn dat uw webwinkel dit aan kan?

Allereerst is een efficiënt orderproces belangrijk. Dit wil zeggen: een systeem dat geautomatiseerd is. Als u die honderden orders per dag moet verwerken met de hand, kost dat enorm veel tijd. En tijd is geld.

Daarnaast is een geïntegreerd klantenservicesysteem belangrijker dan u waarschijnlijk denkt. Tevreden klanten zijn de basis voor een succesvol bedrijf. Niets is zo vervelend wanneer u e-mails van uw klanten kwijtraakt en daardoor niet kunt reageren. Of als u een order bij een e-mail moet zoeken.

De applicatie ROBIN (verkrijgbaar in de App Store van SEOshop) zorgt voor een betere, snellere en persoonlijke klantenservice waardoor uw omzet verhoogt kan worden met 20%.

Checklist schaalbaarheid & groei

  1. Zijn er facturen in PDF-formaat en kan ik er 30 tegelijk (bulk) uitprinten in plaats van per stuk?
  2. Is er een directe integratie met vervoerders mogelijk. Kan ik ook pakbonnen uitprinten met geïntegreerde verzendlabels? Zijn orders, facturen en pakbonnen wel gescheiden, zodat ik ook met backorders kan werken? (een factuur kan meerdere verzendingen hebben
  3. Is er een voorraadsysteem aanwezig waarbij ik de voorraad snel kan wijzigen?
  4. Kan ik eenvoudig bulk producten importeren via bijv. Excel en worden productafbeeldingen automatisch geüpload?
  5. Heeft de klant een eigen accountomgeving waar men de orderhistorie kan inzien en vragen kan stellen over bepaalde orders per ticketsysteem?
  6. Kan ik telefonische orders aanmaken via mijn ordersysteem?
  7. Bevatten facturen en pakbonnen barcodes, zodat ik mijn processen efficiënt kan inrichten?
  8. Zitten er geen beperkingen aan mijn abonnement en is de hosting wel krachtig genoeg?
  9. Zitten er gebruikerslevels in het systeem, zodat mijn personeel beperkte toegang heeft tot het systeem? Niet iedereen hoeft uw omzet te zien.
  10. Is er een mogelijkheid om multi-channel te verkopen?
  11. Is er een koppeling met leveranciers mogelijk?
  12. Wat zijn de mogelijkheden voor een B2B kanaal?
  13. Zijn er logboeken aanwezig en kan ik een memo plaatsen?

Internationalisatie & lokalisatie

De opkomst van internet lijkt het internationaal ondernemen een stuk gemakkelijker te maken. Steeds meer webshopeigenaren besluiten om in het buitenland zaken te doen. Als u als groeiende onderneming overweegt om over te grens te gaan, moet uw webshop aan een aantal belangrijke aspecten voldoen. Uw webwinkel moet meerdere talen ondersteunen, lokale betaalmethoden hanteren en klantenfeedback tools aan de klanten aanbieden in de taal van het land.

Met de applicatie Simply Translate kunt u uw webshop eenvoudig omzetten in iedere gewenste taal. Dit wordt gedaan door een menselijke vertaler, zodat u er zeker van kunt zijn dat het op een professionele manier gebeurt. Dit bespaart veel tijd en u kunt meteen in het buitenland verkopen.

Checklist internationaal & lokalisatie

  1. Zijn er standaard meerdere talen beschikbaar?
  2. Zijn de vertalingen uitgevoerd door goede (en als zodanig erkende) vertalers?
  3. Is er een mogelijkheid om in vreemde valuta te verkopen?
  4. Zijn er voldoende integraties met buitenlandse betaalproviders?
  5. Is er technisch rekening gehouden met de juridische aspecten die verplicht zijn in bepaalde landen?
  6. Heeft de webwinkel leverancier ervaring met het buitenland?
  7. Is er een mogelijkheid om teksten automatisch te vertalen met Google Translate?
  8. Zijn er verkooprapporten met splitsing van omzet in meerdere landen voor mijn BTW aangifte?
  9. Is er een mogelijkheid om bij intracommunautaire leveringen de BTW te verleggen?
  10. Kan ik de lijst van landen waarnaar ik kan verzenden aanpassen in de checkout?
  11. Is het beheer gedeelte in meerdere talen en kan ik een tijdzone instellen voor buitenlandse collega’s?

Betrouwbaarheid leverancier & hosting

Er zijn webwinkelsoftware aanbieders in alle soorten en maten. De ene aanbieder biedt zijn producten en diensten voor minder aan dan de ander. Een fout die veel webwinkel eigenaren maken is om blindelings voor de goedkoopste aanbieder te kiezen.

Er is vaak een reden waarom bepaalde aanbieders zo goedkoop kunnen zijn. Meestal is de webwinkelsoftware minder professioneel of flexibel. Soms is het beter om iets meer te investeren, want op lange termijn kan een goedkope webwinkel duurder uitvallen dan gedacht.

Bij het kiezen van een webwinkelsoftware moet u kijken naar een betrouwbare en snelle hosting van uw webwinkel. Een onbetrouwbare hostingprovider kan zorgen dat uw webwinkel vaak offline is. Een webwinkel die niet kan verkopen, loopt vanzelfsprekend veel omzet mis. Snelle hosting zorgt ervoor dat klanten snel door uw webwinkel kunnen klikken. Dit is belangrijk voor een prettige gebruikservaring.

84 procent van de consumenten vindt het eng om persoonlijke gegevens via het internet te verstrekken aan webshops. Twijfel over de veiligheid van een webshop is daarom voor veel consumenten de nummer één reden om geen online aankopen te doen. U wilt er natuurlijk alles aan doen om te zorgen dat uw potentiële klanten u zien als betrouwbare webshop. Kies daarom voor webwinkelsoftware die een goede versleuteling van (persoons)gegevens biedt en waar SSL-verbindingen actief zijn als u klant inlogt en bestelt.

Er zijn ook applicaties die er voor kunnen zorgen dat mensen uw webshop vertrouwen. De applicatie The Feedback Company is bijvoorbeeld een feedbacksysteem voor webwinkels, waarbij uw reviews worden gekoppeld aan uw Google Adwords advertenties en producten in Google Shipping. Klanten zien op deze manier direct of uw webshop te vertrouwen is.

Checklist hosting

  1. Hoe snel laden de pagina’s van mijn webwinkel? (ook belangrijk voor Google)
  2. Staan de servers waarop mijn webwinkel draait in een betrouwbaar datacenter?
  3. Worden er regelmatig backups gemaakt van mijn webwinkel?
  4. Is de server-infrastructuur redundant? (servers die elkaar spiegelen, valt er één uit, neemt de andere het over)
  5. Hoeveel mensen werken er bij mijn webshopbouwer en hoelang bestaat het bedrijf al? Een succesvol bedrijf heeft een staat van dienst opgebouwd.
  6. Wat zijn de begrenzingen voor mijn hostingpakket? Kan ik duizenden bezoekers op een dag aan nadat ik een persbericht heb verspreid?
  7. Is er een SLA aanwezig waarin staat dat problemen software/ hardwarematig binnen enkele uren worden opgelost?
  8. Met welke partij werkt het platform samen en zijn zij een autoriteit op het gebied van hosting?
  9. Heeft het bedrijf in het verleden veel downtime gehad?
    Is de webwinkel voorzien van een beveiligde SSL-verbinding?

Als u wilt kiezen voor de beste webwinkelsoftware aanbieder, moet u op nog veel meer dingen letten. Denk bijvoorbeeld aan functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid, aanpasbaarheid en API, de service en onderhoud en de marketing en zoekmachine vriendelijkheid. In het e-book: ‘Checklist webwinkelsoftware’ worden deze punten uitgebreid besproken. Maak de juiste keuze met deze checklist.

Download hier het hele e-book.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.