Colori Shoes gaat voor de omnichannel oplossing van Lightspeed

Colori Shoes gaat voor de omnichannel oplossing van Lightspeed

Colori Shoes is hét schoenenmerk als je op zoek bent naar kleurrijke hakken, enkellaarsjes en lange laarzen. In 2010 opende de winkel haar deuren tegelijk met een webshop, colorishoes.nl. Oprichters Emilie en Alice hadden geen ervaring in retail, noch schoenen maar vonden de Nederlandse schoenenwereld maar saai. “Alles was bruin, zwart, donkerbruin, donkerblauw. We wilden de schoenenbranche opfleuren”, vertelt Alice. Samen ontwikkelden ze een concept waarbij kleurrijke schoenen centraal staan. Pumps, enkellaarzen, lange laarzen, stoere hakken in de winter, open schoentjes in de zomer. En dat allemaal in maar liefst 14 verschillende kleuren!

Onderscheid

Colori Shoes onderscheidt zich dus van haar concurrenten door een kleurrijke collectie. Hierbij speelt kwaliteit een belangrijke rol en worden de klanten heel erg betrokken bij dit proces. “We hebben geleerd dat klanten het eerste paar kopen omdat ze er verliefd op worden. Klanten komen een volgend paar kopen nadat ze van het eerste paar veel draagplezier hebben gehad, vertelt Alice. Emilie vervolgt: “het unieke aan ons concept is dat wij alles helemaal zelf ontwikkelen. De schoenen worden geproduceerd in Spanje en Italië. En voordat we een nieuw model introduceren, bestellen we eerst 25 paar. Daar laten we dan 25 klanten zes weken op lopen. Als zij na die zes weken feedback hebben, dan wordt de schoen daarop aangepast. Wij kunnen dus met een gerust hart 14 kleuren neerzetten, omdat je weet dat het heel goed zit”.

Het succes van Colori shoes

Zowel offline als online wil Colori Shoes de beste service bieden en een beleving creëren. “We zorgen ervoor dat de webshop inspirerend is en er vrolijk uitziet. We besteden veel tijd om in de omschrijvingen uit te leggen hoe de pasvorm is, ondersteund door heldere symbolen. We kunnen bijvoorbeeld onderstrepen dat de schoen heel lekker zit en dat er ook voldoende ruimte is voor een hoge wreef. Wij proberen zo de succeservaring zo groot mogelijk te maken. Alsof we de klanten persoonlijk adviseren, hoewel het natuurlijk verkoop op afstand is”.

Emilie vertelt dat hard werken, een flexibele mindset en ècht naar je klanten luisteren bijdraagt aan het succes van het bedrijf. Het is belangrijk dat je je onderscheid van anderen en dat je je klant goed snapt. Je moet echt van je klant houden en ze elke dag weer proberen te verrassen. Colori Shoes doet dit onder andere door te zorgen voor een leuke winkelbeleving en mooie webpakketjes met handgeschreven kaartjes en af en toe een aardigheidje erbij. “Hiermee proberen we de verwachtingen van de klant te overtreffen, dan vergeten ze je niet snel meer”.

De goede service en kwaliteit die het merk biedt zie je terug in het shopgedrag van de klant. “Het gebeurt dat trouwe klanten van een bepaald model soms 3 kleuren tegelijk bestellen. Er was laatst ook een klant die met een compleet versleten paar aankwam en zei dat ze echt niet zonder de schoenen kon, omdat ze zo fijn zitten. In de winkel kon ze direct hetzelfde paar opnieuw halen. Het verschil in klanten is ook erg leuk. Als ik kijk naar de doelgroep dan verkoop ik schoenen aan 30+ vrouwen, maar ook aan 70+ vrouwen die ook vallen voor een paar knalrode hakken”, lacht Alice.

Waarom omnichannel?

“We wilden eigenlijk al vanaf 2010 omnichannel. Voor de klant maakt het namelijk niet uit waar ze schoenen van je kopen. Soms willen ze die opgestuurd hebben,  soms komen ze langs in de winkel en een andere keer besluiten ze na het passen in de winkel op een ander tijdstip online het paar te kopen”. Emilie vertelt dat ze graag een systeem wilden dat de winkel en de webshop integreert, inzicht in beide magazijnen vanaf één backoffice en geen dubbel werk.

Ook op zoek naar een omnichannel oplossing?

Onze experts helpen graag.

Waarom Lightspeed?

“In 2010 zochten we al een cloud-based omnichannel oplossing, maar die was er toen nog niet. Dus we hebben eerst met allemaal kleine leveranciers gewerkt met tailor-made oplossingen. Later kwamen we in contact met Lightspeed, dus die omnichannel oplossing zat er eindelijk aan te komen!’’ Met Lightspeed Omnichannel hadden Emilie en Alice eindelijk een shared platform met veel mogelijkheden èn omnichannel. Waar maar één keer alle nieuwe items geupload konden worden, in plaats van alles dubbel: voor winkel en webshop apart.

Emilie: Het is gewoon prettig dat we de webwinkel en winkel in één systeem hebben zitten, óók de klantgegevens. En Lightspeed is een prima en gebruikersvriendelijk systeem. Bovendien is het  een vrolijk bedrijf. Als ik jullie aan de lijn heb zijn jullie allemaal heel aardig behulpzaam”
“Voor de toekomst kunnen we nog meer gebruik maken van handige koppelingen en apps om meer relevante data te genereren om onze shop ervaring en conversie te verbeteren. Dat wordt een belangrijk speerpunt voor 2018”.

8 tech tips voor het runnen van jouw winkel

8 tech tips voor het runnen van jouw winkel