Connect19 | Dé retailtrends en -inzichten van de afgelopen 5 jaar

Connect19 | Dé retailtrends en -inzichten van de afgelopen 5 jaar

In 5 jaar tijd is Connect uitgegroeid tot hét grootste Omnichannel event van de Benelux! Meer dan 3000 retail-collega’s hebben in de afgelopen jaren vanalles kunnen leren op het gebied van retail en eCommerce. Meer dan 75 sprekers, waaronder grote namen als Google, Apple, Bol.com, Tony’s Chocolonely en MADE.com, deelden hun kennis en ervaring met het enthousiaste publiek.

De jubileumeditie op 23 oktober, belooft net als de vorige edities weer inspirerend en leerzaam te worden. Verbreed je kennis  op het gebied van marketing, technologie, omnichannel en experience. Laat je inspireren door de sprekers, informeren door de retail experts en doe mee aan een van de demo sessies. 

Om het 5 jarige jubileum van Connect te vieren delen we graag 5 inspirerende quotes en 3 video’s van vorige Connect edities. We sluiten af met 5 grote retailtrends van de afgelopen jaren.

Top 5 quotes

  • “Een sterk merk begint bij de visie van de oprichter.” – Joris Merks, Head of digital Transformation bij Google (2015)
  • “No business is too small to make an impact!” – Henk Jan Beltman, CEO bij Tony’s Chocolonely (2016)
  • “From an idea, you built a business. From an idea, we built a solution” – Dax Dasilva, CEO bij Lightspeed (2017)
  • “Omnichannel is het optimaliseren van alle mogelijke consumer touchpoints om een consistente merkbeleving met 0% wrijving te creëren” – Koen Bremer, COO bij Ace & Tate (2017)
  • “We merken dat onze showrooms heel conversieverhogend werken omdat mensen onze producten zelf kunnen ervaren voordat ze ze online bestellen. Maar de acquisitie vindt nog steeds online plaats.” – Damien Poelhekke, Managing Director Benelux bij Made.com (2018)

Recap Connect video’s

 Connect16

 Connect17

 

 Connect18

 

5 jaar retail trends 

In de afgelopen 5 jaar is er veel veranderd binnen retail. Er zijn nieuwe trends ontstaan, terwijl andere trends de standaard zijn geworden. De volgende vijf trends zijn niet meer weg te denken uit de retailsector:

  • Influencer marketing 

Bloggers en vloggers worden steeds vaker door retailers ingezet om hun merk of producten succesvol te positioneren bij de juiste doelgroep. Kanalen als Youtube, Instagram en blogs worden daarvoor volop ingezet. 

  • Shoppen op social media

Social media werd een aantal jaar geleden nog vooral gebruikt voor branding en als platform om het gesprek aan te gaan met klanten. Nu is het ook een manier voor retailers om hun producten te verkopen. Ook de consument maakt hier steeds meer gebruik van. 

  • Data is key

Het is belangrijker dan ooit om relevante data te verzamelen en inzichten te analyseren. Het biedt de mogelijkheid om klanten een persoonlijke winkelervaring te bezorgen, iets waar steeds meer behoefte naar is. 

  • Go mobile

De rol van tablets en smartphones is steeds groter geworden. Het is niet alleen meer een hulpmiddel om informatie te zoeken, maar ook om te winkelen. En er is meer: er kan nu zowel online als in fysieke winkels via de smartphone betaald worden, en loyalty kaarten zijn steeds meer te vinden in apps dan in de portemonnee.  

  • Omnichannel

Online óf offline verkopen hoeft geen keuze meer te zijn, want steeds vaker wordt er gekozen voor omnichannel. Als retailer kun je de goede klantervaring leveren als beide kanalen gesynchroniseerd zijn met elkaar. 

 

Deze trends werden in 2015 al gespot, maar zijn nog altijd erg relevant in 2019, en maken daarom ook onderdeel uit van Connect19. Als retailer vind je op dit event alle handvaten die je nodig hebt om succesvol te ondernemen. Koop nu je tickets!